Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

PPF získá po splnění podmínek polovinu turecké firmy Temsa, hlavního producenta autobusů v zemi

ilustrační snímek

ilustrační snímek foto: Reprofoto: Výroční zpráva PPF

Aktualizováno
Praha - Investiční skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera získá poloviční podíl v tureckém výrobci autobusů Temsa. Úplné uzavření transakce a převod akcií jsou podmíněny získáním souhlasu odpovědných regulátorů a dohodou s bankami o budoucím financování. PPF to v pátek uvedla v oznámení pro média. Cenu nezveřejnila.
  18:16aktualizováno  18:54

PPF Telecom Group vydala dluhopisy za téměř 14 miliard korun. Poptávka více než dvakrát převýšila nabídku

Temsa Ulaşim Araçlari je hlavním tureckým producentem autobusů a lehkých nákladních vozů. PPF podíl v Temse získá prostřednictvím své dceřiné společnosti, společně s tureckou skupinou Sabanci, která bude mít v Temse podíl zbývajících 50 procent.

„Záměr převzetí společnosti byl oznámený 17. února letošního roku a ukončení procesu bylo podmíněno úspěšným provedením hloubkové kontroly a dokončením jednání partnerských stran,“ uvedla PPF v oznámení.

Epidemie zbrzdila růst zisku O2, stoupl o 2,6 procenta na 1,3 miliardy

Společnost Temsa byla založena v roce 1968. Podle údajů na svém webu ročně vyrobí přes 10000 autobusů a lehkých nákladních aut. Továrnu o rozloze 510 000 metrů čtverečních má firma ve městě Adana. Autobusy Temsa se prodávají v téměř 70 zemích, včetně Spojených států, Velké Británie, Francie či Německa. Firma je ale zadlužená a v prosinci musela kvůli finančním problémům zastavit výrobu.

Autobus typu Temsa.

Skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera investuje do řady odvětví od finančních služeb přes telekomunikace, biotechnologie, nemovitosti až po strojírenství. Působí v Evropě, Asii a Severní Americe. Skupina k loňskému konci června vlastnila aktiva za více než 47 miliard eur (1,28 bilionu korun).

Kellnerova PPF chce koupit tureckého výrobce autobusů. Na záměru se dohodla s místní skupinou

Turecká továrna původně vnikla jako producent stavební oceli, autobusy začala vyrábět v roce 1984 ve spolupráci s japonským koncernem Mitsubishi. První dvě dekády dodávala své autobusy zejména na domácí turecký trh, odběratele našla také v Egyptě. Po roce 2000 se pokusila o průnik na trhy v Evropské unii, kvůli tomu také začala například používat motory německého výrobce MAN, které splňovaly přísnější emisní předpisy.

V České republice se začaly autobusy Temsa prodávat před deseti lety, ovšem nepříliš úspěšně. Podle databáze ministerstva dopravy jsou v současnosti v ČR registrovány zhruba čtyři desítky těchto autobusů (ročně čeští dopravci koupí kolem 1200 vozů). Jinde v EU přitom byla Temsa v minulosti úspěšnější, třeba ve Francii prodala dohromady na 5000 autobusů.

Roční produkce továrny se předtím, než se během loňského roku ocitla ve vážných problémech a musela přerušit výrobu, pohybovala kolem 4000 autobusů a 7500 dodávek a lehkých nákladních automobilů. Pro srovnání z bran vysokomýtské továrny Iveco Czech Republic vyjelo v loňském roce 4609 autobusů, druhý SOR pak vyrobil 573 vozidel.

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...