130 let
Nová Škoda Octavia RS je podle automibilky nejrychlejší Otavia všech dob.

Nová Škoda Octavia RS je podle automibilky nejrychlejší Otavia všech dob. | foto: Škoda auto

Doporučujeme

Firmy objevily octavii na plyn. Zájem o ni se zdvojnásobil

Elektromobilita
  •   11:35
MLADÁ BOLESLAV - Prodej aut na stlačený zemní plyn v Česku prudce roste. Výrazně i mezi firmami. Osobním vozům na CNG z produkce automobilek, jako je Fiat, Mercedes, Opel nebo Volkswagen, vyrostla v Česku nová konkurence.

Mladoboleslavská Škoda Auto přidala v červnu ke svému malému plynovému modelu Citigo manažerskou octavii a dnes počty prodaných a objednaných kusů Octavií G-TEC překonávají původní plány výrobce.

Původně jich měla Škodovka vyrobit do konce roku 600, už nyní ale zájem převyšuje 990 aut. Hlásí se zejména velké firmy i státní instituce, pro jejichž flotily služebních vozů představuje stlačený zemní plyn znatelnou úsporu provozních nákladů.

ČTĚTE TAKÉ:

 „Výrazně byl překročen původní plán, který do konce roku 2014 stanovoval očekávané minimální prodeje na 600 kusů. Škoda Auto na českém trhu do konce roku realizuje více než 1000 objednávek,“ komentoval prodeje plynové octavie mluvčí automobilky Vítězslav Pelc.

K velkým odběratelům patří například plynárenská společnost RWE.

„Pořídíme do konce roku od mladoboleslavské automobilky Škoda Auto 64 vozů Škoda Octavia G-Tec s pohonem na zemní plyn. Další stovku plynových Octavií nakoupí RWE v následujících dvou až třech letech v rámci průběžné obměny vozového parku,“ uvedl mluvčí RWE Martin Chalupský.

Sedm tisíc plynových aut

Po desítkách vozů nakupují octavie i další firmy a státní instituce. Například České radiokomunikace už provozují dvacet těchto aut, samotná Škoda Auto desítky, Státní úřad inspekce práce objednal 85 těchto vozů. Dvacet jich ještě letos pořídí strojírenský holding Vítkovice a následně stovku dalších.

„Octavie na CNG je zatím pro český trh ojedinělá. Jde o typické flotilové vozidlo. Dosud se u nás s tímto palivem prezentují spíše malá lacinější auta nebo dražší manažerské vozy na CNG, jako je mercedes či VW Passat,“ říká Zdeněk Prokopec, předseda Asociace NGV, neziskové organizace na podporu a výzkum stlačeného zemního plynu v dopravě.

CNG V ČESKU

Současný počet CNG vozidel v Česku (stav k červenci 2014)

  • osobní auta a dodávky 6650
  • autobusy 512
  • komunální vozidla (popelářské,...) 81
  • ostatní 245
  • celkem 7488

V tuzemsku v současné době jezdí zhruba sedm tisíc vozů na tento pohon. Pro srovnání – před deseti lety jich bylo pouhých 150. Strmý nárůst má na svědomí hlavně cena tohoto paliva, která je díky minimální spotřební dani poloviční oproti ceně za litr benzinu.

V závislosti na počtu ujetých kilometrů tak mohou firmy ušetřit statisíce. Největší vozový park aut se stlačeným zemním plynem má Česká pošta, která už provozuje na 700 vozů s pohonem CNG. Jde především o dodávky Fiat Ducato a vozy Fiat Doblo, pošta používá i desítky vozů Volkswagen Passat nebo nákladních Iveco Daily.

Na CNG v současné době jezdí u nás také 523 autobusů, během příštího roku jich má přibýt díky evropské dotaci pro Brno a města na severu Čech a Moravy dalších 300.

Na zemní plyn už jezdí i užitkové vozy, popeláři, ale i taxíky. V porovnání s celkovým počtem 4,7 milionu registrovaných automobilů v Česku jde stále jen o zlomek, ale zemní plyn se i tak stává stále viditelnějším konkurentem ropného plynu LPG i klasického benzinu a nafty, jejichž spotřeba postupně klesá.

Nevýhodou je sice rostoucí, ale jinak stále nízký počet plnicích stanic. V České republice jich je v provozu pouze kolem šedesáti, jejich počet však v současné době narůstá po desítkách. Nejnovější z nich vybudovaly a v prosinci otevřou strojírny Vítkovice právě v blízkosti Mladé Boleslavi – hned u zdroje českých manažerských plynových vozů.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás