Pondělí 7. října 2024, svátek má Justýna
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Luxusní kempování uchvátilo Čechy. Glampaři chtějí i vlastní asociaci

Nestandardní ubytování v Hluboké nad Vltavou foto: Glamping Hluboká

V České republice roste zájem o takzvané glampování, tedy luxusní formu klasického kempování pod stanem, širým nebem a v odlehlých oblastech. Glampaři by proto rádi do budoucna založili vlastní asociaci, která by jim pomohla pojem lépe právně definovat a vedla k dalšímu rozvoji.
  15:01

Zájem o vlastní asociaci potvrdil Tomáš Pochop, ředitel marketingové agentury BPR, která provozuje například portál GlampingCZ. Vznik asociace je zatím spíše ve fázi přípravy a momentálně se dávají dohromady odborníci. Pochop by byl ale rád, kdyby mohla vzniknout ještě v průběhu letošního roku.

Glamping je luxusní forma kempování v přírodě. Oproti tomu klasickému však nabízí vybavení, jako je vlastní kuchyně, toalety, přívod elektřiny i gastronomické služby. Název pochází ze spojení anglických slov ‚glamour‘ (půvab) a camping. Může jít například o stany, maringotky, karavany či speciálně stylizované ubytování v korunách stromů. Kombinovat má v sobě klasické kempování a využívání předností hotelů a apartmánů. Ubytování je často umístěno v odlehlých částech.

Zájem o glamping začal výrazně růst v období pandemie koronaviru a v následujících letech. Podle Pochopa lze očekávat další nárůst zájmu i v budoucích letech. Podle statistik, které s českými glampaři sdílejí kolegové z USA, se celkové investice do glampingu v dnešní době rovnají stovkám milionů dolarů. V České republice je momentálně zhruba 300 provozovatelů a na glamping je také navázaná řada dalších služeb spojených například s gastronomií a dalším servisem.

Hlavní sezona pro glamping je mezi dubnem a říjnem, některé místa jsou ale otevřená i v zimních měsících. Řada provozovatelů má glamping jako vedlejší činnost a chodí vedle něho pravidelně do jiné práce. Větší provozovatele se pak na sebe v sezoně snaží vydělat tak aby se přes zimu uživili, podobně jako tomu je u jiných sezonních typech rekreačních ubytování.

Cena za noc v glampu se podle úrovně vybavenosti a velikosti pohybuje mezi 1 000 až 10 000 korunami. Glampování v ČR tvoří podle Pochopa zatím z velké části česká klientela a to také proto, že čeští provozovatele nemají kapacitu se zviditelnit.

Mnozí provozovatelé glampování a na to navázaných služeb si ale podle Pochopa ne vždy uvědomují úskalí, které je s podnikáním tohoto typu spojené. Glampaři často narážejí například na komplikace se stavebním zákonem a povolováním staveb. Kvůli současné absenci vymezení právní definice glampingu se tak podnikatelé mohou dostávat do sporu se stavebními úředníky či ochranářskými spolky.

Podle nového stavebního zákona, který by měl nabý účinnosti v létě letošního roku, bude možné na území určeném k rekreaci uskutečnit výstavbu do 55 metrů čtverečních a čtyř metrů výšky bez povolení. Provozovatel musí například také evidovat ubytované cizince a do tří dnu je hlásit na cizineckou policii, podobně jako tomu je u klasických hotelů a ubytovacích center.

V Krkonoších se můžete ubytovat třeba v luxusním geodetickém stanu:

Autoři: ,

Lucie Zelinková: Nikdy jsem se tématu mateřství věnovat nechtěla. Všechno je jinak
Lucie Zelinková: Nikdy jsem se tématu mateřství věnovat nechtěla. Všechno je jinak

Moje témata patří snad k těm nejvíce nepopulárním, která ve společnosti kolují, říká v podcastu Netabuj knihomolka, influencerka a maminka malé...