130 let
Letadlo ČSA na pražském letišti.

Letadlo ČSA na pražském letišti. | foto: Lidové noviny

Let měl osm hodin zpoždění, ČSA ale kompenzaci nevyplatily. Soud se teď postavil za poškozené pasažéry

Ekonomika
  •   20:43
Lucemburk - Soud Evropské unie dal ve čtvrtek za pravdu 11 pasažérům Českých aerolinií (ČSA), kteří žádali odškodnění za více než osmihodinové zpoždění letu do Bangkoku, ačkoli ho zavinily jiné aerolinky z nečlenské země Evropské unie. ČSA jako smluvní dopravce provozovaly v roce 2013 první část letu s mezipřistáním v Abú Zabí, druhý let provozovala společnost Etihad Airways. Právě ve druhé části cesty vzniklo zpoždění.

Odveta za omezení letů ČSA přes Sibiř. Česko zrušilo povolení pro spoje Aeroflotu, lety umožní jen do konce týdne

O výklad unijního práva v této souvislosti Městský soud v Praze požádal unijní soudce v Lucemburku. Mluvčí ČSA prohlásila, že společnost s argumentací unijního soudu nesouhlasí, neupřesnila ale, jaký bude její další postup.

„S právním výkladem a argumentací v rozsudku, který znevýhodňuje evropské dopravce, nesouhlasíme. Soudní dvůr EU opět vykládá nařízení v rozporu s tím, co je v něm napsáno,“ uvedka bez dalších podrobností mluvčí ČSA Vladimíra Dufková.

Soudci v Lucemburku ale nerozhodli přímo o tom, zda má firma odškodné zaplatit. Reagovali pouze na otázku českého soudu, který loni požádal o výklad souvisejícího práva EU. ČSA trvaly na tom, že nemohou zodpovídat za zpoždění letu, který provozovala jiná letecká společnost.´

ČSA se mohou dohodnout s Etihad

Žalující pasažéři si zakoupili letenky od ČSA z Prahy do Bangkoku s mezipřistáním v Abú Zabí. První let, který provozovaly ČSA, se obešel bez zpoždění. Druhý let, provozovaný společností Etihad Airways sídlící ve Spojených arabských emirátech, měl zpoždění 488 minut. Vzhledem k tomu, že zpoždění bylo delší než tři hodiny, byla otázka, zda pasažéři, kteří měli letenky od dopravce v členské zemi EU, mají nárok na odškodné.

Aerolinky musí podle Soudního dvora odškodnit za zpoždění i při „divoké“ stávce

Soud ve čtvrtečním verdiktu připomněl, že let s jedním nebo více navazujícími lety, které jsou předmětem jediné rezervace, podle unijních pravidel představuje v souvislosti s nárokem cestujících na náhradu jeden celek. Platí to podle něj i v případě letu do nečlenského státu s mezipřistáním v jiném nečlenském státě, kdy druhou část cesty uskutečnil dopravce z nečlenské země. ČSA podle soudu mohou po vyplacení odškodnění požadovat kompenzace od Etihad Airways.

Aerolinky nechtějí platit za zpoždění. Had na palubě, zní jejich výmluva

Městský soud v Praze se na soud EU obrátil s otázkou, zda mají ČSA podle unijních pravidel povinnost nahradit cestujícím újmu za zpoždění zaviněné společností Etihad Airways vzhledem k tomu, že šlo o takzvané sdílení kódů. Dohoda o sdílení kódů znamená, že přepravci si navzájem prodávají letenky na své spoje. V odvětví letecké dopravy je to běžná věc. Umožňuje aerolinkám rozšířit nabídku letů, aniž by si musely kupovat práva na provoz dalších tras

Autor: ČTK