„Podívej, zrovna jedeme číze,“ říká instruktor Jirka vychovatelským tónem začínající spolupracovnici Katce. „Nejdřív na žemli přijde hořčice, potom teprve cibule a okurka. Na to položíme plátek sýra a z grilu nám dají maso,“ vysvětluje Jirka trpělivě.
První cheesburger se ale Katce příliš nepovede. „Počkej, zapomněla jsi na okurku,“ zarazí ji trenér s bílou jmenovkou na tričku. „Je nutné dodržovat všechny postupy,“ pokračuje. „Aha, tak na tu okurku si musím příště dát pozor,“ zapíše si Katka do svého deníčku.
Původní video ze serveru YouTube nahrané uživatelem LMCHRM bylo v pondělí dopoledne společně s ostatními klipy kanálu smazáno. Video není dostupné kvůli autorským právům, které si nárokuje někdo jiný. „Není to naše iniciativa. Pracujeme na tom, aby se klip na internet vrátil,“ řekl serveru Lidovky.cz mluvčí LMC Tomáš Ervín Dombrovský. |
To není úryvek z bezduché telenovely nebo lechtivého filmu pro dospělé z prostředí rychlého občerstvení. Podobné fráze deklamují protagonisté v Česku pravděpodobně nejsdílenějšího videa posledních dnů.
Kdo je Katka a JirkaProtagonisté náborového videa paradoxně nejsou zaměstnanci McDonald's, ale profesionální herci. Jirka se ve skutečnosti jmenuje Ondřej Kočí a vedle herectví se věnuje moderování a dabingu. Katka zase vystudovala muzikálové herectví na JAMU v Brně a v současné době působí v muzikálových produkcí v Německu pod jménem Kora Lang. |
Náborový klip „První dny v McDonald's“ měl původně jen lákat nové brigádníky, brzy se však stal fenoménem sociálních sítí s nesčetnými parafrázemi a parodiemi. Na videoserverech YouTube a Stream už za necelé tři týdny zhlédlo na půl milionu uživatelů.
„Šíření videa v takovém rozsahu nás rozhodně překvapilo,“ neskrývá údiv mluvčí McDonald's pro Česko a Slovensko Drahomíra Jiráková. „Video připravilo naše personální oddělení ve spolupráci s partnerskou firmou LMC, která pro nás zajišťuje nábor a školení zaměstnanců,“ vysvětluje genezi klipu mluvčí.
Okurkové mánie už firma využila při mimořádné akci, kdy při vyslovení hesla „Zapomněl jsem na okurku“ v restauraci na Václavském náměstí dostal zákazník dva cheeseburgery s kolou za zvýhodněnou cenu 60 korun.
A podle Jirákové to není jediný způsob, jakým hodlá McDonald's rychle nabyté popularity využít: „jsme rádi, že to nachází odezvu u zákazníků a veřejnosti. Další naše případné kroky si však necháme s dovolením zatím pro sebe. I moment překvapení někdy má své kouzlo.“ Zájem o McDonald's je ale podle mluvčí zatím jen ve virtuálním prostoru, příliv zákazníků do restaurací zatím zaznamenán nebyl.
Každý se může vyjádřit, vadí nám jen Hitler
Zkušenosti studentky Katky v nové brigádě okouzlily diváky zejména korektním korporátním slovníkem a přehnaně formálním vystupováním všech aktérů. Na internetu se ale ihned začaly objevovat vtipy se sexuální tematikou a několik přetitulkovaných scén s rozčileným Adolfem Hitlerem v bukru z filmu Pád Třetí říše.
Zejména toto spojení s nechvalně známou historickou osobností je podle mluvčí McDonald's největší skvrnou na virálním úspěchu videa.
„S čím se rozhodně nemůžeme ztotožnit, je spojování naší značky a symboliky s osobou Adolfa Hitlera. Jakkoliv chápeme fenomén tohoto videa na českém internetu, i to, že se jedná o parodii, je toto spojení pro nás ze zásady nepřijatelné. Jinak necháváme volný průchod kreativitě české veřejnosti. V tomto smyslu se chceme chovat korektně a věříme, že podobně se bude chovat i veřejnost k nám,“ dodává Jiráková.