Vyplývá to z usnesení soudu, na rozhodnutí upozornil server zdopravy.cz. Letecká společnost má dluhy kolem 1,8 miliardy korun. Provoz zatím dál pokračuje.
Smartwings jsou chráněné před věřiteli na další měsíc. Mateřským ČSA u soudu vyjednávají reorganizaci |
ČSA byly od konce srpna pod ochranným moratoriem před věřiteli. Vypršelo v závěru února, aerolinky ještě předtím podaly k insolvenčnímu soudu návrh na svou reorganizaci. Jejím cílem je podle firmy záchrana společnosti. Dopravce v návrhu uvedl, že má dluhy přibližně 1,8 miliardy korun, z toho miliardu v rámci neproplacených nebo neprojetých letenek cestujících. Zbytek pak společnost dluží dodavatelům.
Soud ve středu návrhu aerolinek vyhověl a vyhlásil úpadek firmy. Zároveň dal dvouměsíční lhůtu všem věřitelům společnosti, kteří dosud své pohledávky vůči ČSA nepřihlásili. Všechny přihlášené pohledávky následně soud posoudí v červnu. Okamžitě po červnovém jednání soudu by se měla uskutečnit schůzka všech věřitelů. Na ní by se mělo rozhodnout o dalším řešení úpadku ČSA.
Rozstřel
Sledovat další díly na iDNES.tvInsolvenčním správcem soud pověřil karvinskou firmu Inskol. Vznikla v roce 2018 a zabývá se činností insolvenčního správce a likvidátora. Společnost by měla v květnu soudu předložit zpracovaný seznam všech přihlášených věřitelů a také soupis veškerého majetku ČSA. Zároveň bude jednat s dlužníky aerolinek.
Leteckou společnost zasáhly dopady epidemie koronaviru, během krize musela zrušit velké množství spojů. Dopravce kvůli ztrátám už během loňského roku propustil kolem 300 pracovníků. V únoru pak firma oznámila Úřadu práce záměr propustit až všech 430 zaměstnanců. ČSA v této souvislosti upozornily na to, že jde o jeden z kroků v připravované reorganizaci, a záměr tak nemusí znamenat propuštění všech pracovníků.
Krize postihla i mateřskou společnost Smartwings, která je nyní stále pod ochranným moratoriem. Ta však zřejmě bude situaci řešit jinak, na rozdíl od ČSA má nárok na garanci z program COVID Plus. Vede proto jednání o úvěru s bankami, který by měl být krytý právě státním programem.
Skupina Smartwings, do níž ČSA patří, v minulých týdnech a měsících žádala o pomoc stát, poukazuje přitom na pomoc aerolinkám v zahraničí. Stát však speciální pomoc pro leteckého dopravce neplánuje.
ČSA patří k nejstarším fungujícím aerolinkámCharakteristika: letecká společnost navazující na tradici a značku letecké společnosti Československé aerolinie Sídlo: Praha Vznik: 6. října 1923 (jako Československé státní aerolinie), od března 1995 České aerolinie (ČSA) Akcionáři: Smartwings, a.s. (97,735 procenta), Česká pojišťovna a.s. (2,265 procenta) Hlavní aliance: SkyTeam (od 2001) Počet zaměstnanců: firma v posledním roce kvůli krizi způsobené pandemií koronaviru výrazně snížila počet zaměstnanců, během loňského roku propustily ČSA zhruba tři stovky z celkem 700 zaměstnanců; koncem února pak aerolinky oznámily Úřadu práce záměr o propuštění až všech 430 zaměstnanců. ČSA v této souvislosti upozornily, že jde o jeden z kroků v rámci připravované reorganizace a záměr tak nemusí znamenat propuštění všech pracovníků Přepravení cestující: firma je součástí skupiny Smartwings, která loni přepravila 1,8 milionu cestujících (meziročně o čtyři pětiny méně); v roce 2019 skupina vykázala 8,2 milionu cestujících, z toho na ČSA připadlo 2,58 milionu Hospodaření: za loňský rok ČSA rok eviduje ztrátu 1,57 miliardy korun; v roce 2019 měla společnost zisk po zdanění 12,5 milionu korun a tržby 8,54 miliardy korun Ostatní:
|