Sobota 11. května 2024, svátek má Svatava
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Soud vyhlásil úpadek ČSA. Letecký dopravce dluží přes 1,8 miliardy korun

Letadlo ČSA na snímku. Česká společnost Smartwings má i spolu s dceřinou ČSA dohromady jen 55 letadel a kvůli koronakrizi sama bojuje o přežití. foto: Lidové noviny

Praha - Městský soud v Praze vyhlásil úpadek společnosti České aerolinie (ČSA). Návrh podal letecký dopravce. Insolvenčním správcem jmenoval soud karvinskou společnost Inskol. O budoucnosti firmy by měla rozhodnout červnová schůzka věřitelů.
  14:47aktualizováno  15:52

Vyplývá to z usnesení soudu, na rozhodnutí upozornil server zdopravy.cz. Letecká společnost má dluhy kolem 1,8 miliardy korun. Provoz zatím dál pokračuje.

Smartwings jsou chráněné před věřiteli na další měsíc. Mateřským ČSA u soudu vyjednávají reorganizaci

ČSA byly od konce srpna pod ochranným moratoriem před věřiteli. Vypršelo v závěru února, aerolinky ještě předtím podaly k insolvenčnímu soudu návrh na svou reorganizaci. Jejím cílem je podle firmy záchrana společnosti. Dopravce v návrhu uvedl, že má dluhy přibližně 1,8 miliardy korun, z toho miliardu v rámci neproplacených nebo neprojetých letenek cestujících. Zbytek pak společnost dluží dodavatelům.

Soud ve středu návrhu aerolinek vyhověl a vyhlásil úpadek firmy. Zároveň dal dvouměsíční lhůtu všem věřitelům společnosti, kteří dosud své pohledávky vůči ČSA nepřihlásili. Všechny přihlášené pohledávky následně soud posoudí v červnu. Okamžitě po červnovém jednání soudu by se měla uskutečnit schůzka všech věřitelů. Na ní by se mělo rozhodnout o dalším řešení úpadku ČSA.

Insolvenčním správcem soud pověřil karvinskou firmu Inskol. Vznikla v roce 2018 a zabývá se činností insolvenčního správce a likvidátora. Společnost by měla v květnu soudu předložit zpracovaný seznam všech přihlášených věřitelů a také soupis veškerého majetku ČSA. Zároveň bude jednat s dlužníky aerolinek.

Leteckou společnost zasáhly dopady epidemie koronaviru, během krize musela zrušit velké množství spojů. Dopravce kvůli ztrátám už během loňského roku propustil kolem 300 pracovníků. V únoru pak firma oznámila Úřadu práce záměr propustit až všech 430 zaměstnanců. ČSA v této souvislosti upozornily na to, že jde o jeden z kroků v připravované reorganizaci, a záměr tak nemusí znamenat propuštění všech pracovníků.

Krize postihla i mateřskou společnost Smartwings, která je nyní stále pod ochranným moratoriem. Ta však zřejmě bude situaci řešit jinak, na rozdíl od ČSA má nárok na garanci z program COVID Plus. Vede proto jednání o úvěru s bankami, který by měl být krytý právě státním programem.

Skupina Smartwings, do níž ČSA patří, v minulých týdnech a měsících žádala o pomoc stát, poukazuje přitom na pomoc aerolinkám v zahraničí. Stát však speciální pomoc pro leteckého dopravce neplánuje.

ČSA patří k nejstarším fungujícím aerolinkám

Charakteristika: letecká společnost navazující na tradici a značku letecké společnosti Československé aerolinie

Sídlo: Praha

Vznik: 6. října 1923 (jako Československé státní aerolinie), od března 1995 České aerolinie (ČSA)

Akcionáři: Smartwings, a.s. (97,735 procenta), Česká pojišťovna a.s. (2,265 procenta)

Hlavní aliance: SkyTeam (od 2001)

Počet zaměstnanců: firma v posledním roce kvůli krizi způsobené pandemií koronaviru výrazně snížila počet zaměstnanců, během loňského roku propustily ČSA zhruba tři stovky z celkem 700 zaměstnanců; koncem února pak aerolinky oznámily Úřadu práce záměr o propuštění až všech 430 zaměstnanců. ČSA v této souvislosti upozornily, že jde o jeden z kroků v rámci připravované reorganizace a záměr tak nemusí znamenat propuštění všech pracovníků

Přepravení cestující: firma je součástí skupiny Smartwings, která loni přepravila 1,8 milionu cestujících (meziročně o čtyři pětiny méně); v roce 2019 skupina vykázala 8,2 milionu cestujících, z toho na ČSA připadlo 2,58 milionu

Hospodaření: za loňský rok ČSA rok eviduje ztrátu 1,57 miliardy korun; v roce 2019 měla společnost zisk po zdanění 12,5 milionu korun a tržby 8,54 miliardy korun

Ostatní:

  • ČSA patří k pěti nejstarším dosud fungujícím leteckým společnostem na světě. Starší jsou jen nizozemské aerolinky KLM (založeny 1919; nyní součást konsorcia Air France-KLM), kolumbijská Avianca (1919), australský Qantas (1920) a ruský Aeroflot (1923).
  • Společnost čelila dlouhá léta finančním obtížím, které se dařilo mírnit například odprodejem majetku. Například ke konci roku 2009 čítal letadlový park ČSA 51 strojů, nyní je to podle dostupných údaj několik letadel (Smartwings ale podle leteckého rejstříku disponují 37 letadly).
  • ČSA rovněž odprodaly řadu dceřiných společností, ať již šlo o část zabývající se výcvikem posádek letadel a technického personálu (Czech Airlines Training Centre), stravovacími službami (Air Czech Catering), odbavováním letadel a cestujících (Czech Airlines Handling), nebo o prodej nákladového terminálu na ruzyňském letišti.
  • Podle tisku se ČSA dostaly do potíží mimo jiné kvůli neuváženému rozšiřování leteckého parku. V dubnu 2005 podepsal tehdejší ředitel ČSA Jaroslav Tvrdík smlouvu se společností Airbus o pořízení 12 letadel za více než deset miliard korun, firma ale pro ně posléze nedokázala vybudovat dostatečně výdělečnou síť linek.
  • Vláda se ČSA snažila prodat už v lednu 2009. Ve druhém kole tehdy zůstalo jen konsorcium Unimex a Travel Servis, které nabídlo miliardu korun s podmínkou, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule. Kabinet nakonec rozhodl, že aerolinky neprodá. Kvůli finančním potížím do ČSA v roce 2013 finančně vstoupily korejské aerolinie Korean Air, které držely 44 procent akcií.
  • V únoru 2018 se majoritním vlastníkem stala společnost Smartwings (tehdy Travel Service), která získala podíl 97,74 procenta. Odkoupila 44 procent akcií od společnosti Korean Air a 20 procent od státního podniku Prisko, přičemž 34 procent již předtím vlastnila (2,26 procenta zůstalo České pojišťovně). Po odkoupení byly ČSA přiřazeny do koncernu Smartwings Group.
  • Už na podzim 2018 a začátkem roku byla zrušena řada linek ČSA, do fungování firmy předloni zasáhla i krize s nuceným odstavení letadel Boeing 737 MAX. Loni v březnu přerušily ČSA spolu se Smartwings kvůli pandemii covidu-19 veškerý provoz, lety byly částečně obnoveny v květnu 2020, dodnes je však počet cestujících i letů jen zlomkem stavu před covidem.
  • V srpnu 2020 požádaly letecké společnosti vlastněné Smartwings (tedy Smartwings a ČSA) u Městského soudu v Praze o vyhlášení moratoria umožňujícího odklad splatnosti dluhů. Zatímco v případě ČSA moratorium skončilo v únoru, u Smartwings bylo prodlouženo do konce března.
  • Koncem února ČSA oznámily, že jsou v platební neschopnosti a podaly u pražského městského soudu žádost o povolení reorganizace podle insolvenčního zákona. Nyní soud vyhlásil úpadek společnosti České aerolinie, insolvenčním správcem jmenoval karvinskou společnost Inskol. O budoucnosti firmy by měla rozhodnout červnová schůzka věřitelů.
Autor:

Vyřešte nespavost svých dětí
Vyřešte nespavost svých dětí

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...