Redaktor serveru Lidovky.cz se snažil nakoupit v několika obchodech, přičemž zamířil do obchodů Lidl v Dobříši i Dobřichovicích, jenže při placení s kartou neuspěl, musel proto u pokladny vyskládat několik bankovek.
„Po víkendu, kdy platební terminály fungovaly bez problémů, se dnes v našich prodejnách bohužel opět objevily komplikace při platbách kartou. Pokud zákazníci chtějí provést platbu kartou, platba trvá výrazně déle a nebo se může stát, že neprojde vůbec,“ řekla za řetězec Lidl Zuzana Holá. Zákazníkům firma doporučuje, aby s sebou do prodejen nosili pro jistotu i hotovost.
Problémy podle informací ČTK byly také například v knihkupectví Luxor či v dm drogerii.
Chlápek položí stovku
Také na sociálních sítích se rozčiluje řada uživatelů, neboť ani jim platební karta v terminálu nefunguje. „Terminál mně nechtěl vzít kartu a hotovost jsem neměla. Už jsem se smiřovala s tím, že dárek nepošlu. V tom přede mě chlápek položí stovku: ‚Kdyby to nešlo, tak tady. Hezké svátky’,“ popisuje jeden ze zážitků uživatelka pod přezdívkou Ivunec.
Řada dalších zákazníků ale takové štěstí nemá. Obchodníci tak kvůli výpadkům preferují platby v hotovosti.
Svůj zážitek popsal na Twitteru i Daniel Dočekal. „Zatímco v pátek to aspoň tak na potřetí prošlo, dnes ani po osmi pokusech. A v celém Lidlu i Lékárně nikomu. Už od brzkého rána, takže kompletní výpadek. V Kauflandu pohoda, nemají ČSOB,“ napsal Dočekal v pondělí dopoledne.
A platební karty stále nefungují. Teď už bude @CSOB_CZ muset najít novou výmluvu
— Daniel Dočekal (@Medvidekpu) December 23, 2019
Podle mluvčí ČSOB Michaely Průchové minulý týden padl rekord v počtu transakcí. „Může se tak stát, že při placení bezkontaktní kartou, nebo mobilem, fungují některé terminály pomaleji. Doporučujeme opakovat platbu a napodruhé se to už třeba povede,“ radí mluvčí ČSOB Michaela Průchová na serveru TN.cz. „Naši technici posiluji kapacitu celé infrastruktury,“ dodala.
Problémy začaly minulý týden
U karet České spořitelny a Komerční banky zatím výrazné komplikace nenastaly, upozorňuje server E15 a popisuje to na příkladu nespolehlivého fungování bezkontaktních plateb v drogeriích DM. Platby však selhávají i v dalších obchodech. „Prodejna už vůbec nebere karty, projde zhruba každá dvacátá platba,“ řekla pro E15 prodavačka z jedné pražských poboček Marks & Spencer.
Problémy zaznamenal i internetový obchod Mall.cz, také kvůli přetížení terminálů ČSOB. „Výpadky jsou většinou v řádu minut,“ sdělila portálu iDNES.cz mluvčí Pavla Hobíková.
Jak přežít vánoční nákupy? Začněte včas a spoléhejte na e-shopy |
Obchodní řetězec Lidl se zákazníkům za problémy s platebními terminály již omluvil na Facebooku. „Pro hladký průběh nákupu mějte připravenou hotovost. Děkujeme za pochopení,“ žádá.
„Je to nejen Lidl. Problém jsem měla i v lékárně dr. Max a na pobočkách zásilkovny. Hold moc nakupujeme v tomto čase. Platit kartou je snadné, a tak je systém přetížený,“ píše pod příspěvkem Lidlu na Facebooku jedna z komentujících.
V sobotu ubylo problémů
V sobotu lidé platili v obchodech kartou proti pátku méně, používali spíše v hotovost. Ubyly také problémy při placení kartou, v pátek byly platby často zamítány. Vyplývá to z odpovědí zástupců bank, zpracovatelů transakcí a obchodních řetězců na dotaz ČTK. U zpracovatele karetních transakcí Global Payments sice klesl počet transakcí, ale průměrná platba vzrostla proti pátku o 14 procent na ze 707 na 805 korun za nákup. Proti běžnému období lidé utratili více než dvojnásobek.
Žádné problémy s placením kartami v sobotu podle svých mluvčích neměly společnosti Tesco a Alza. „Problém s platebními terminály na straně poskytovatele komunikačního rozhraní jsme zaznamenali, nicméně už je vyřešen,“ dodala mluvčí Alzy Patricie Šedivá.