„U čtyřicítek je potřeba zvažovat, zda musí být v celé vesnici či městě. Každé značení, které nemá opodstatnění totiž ztrácí vážnost u řidičů,“ říká mluvčí Autoklubu ČR Václav Špička.
Až budeme mít okruh, pustíme si sem opravdu jen ty, které chceme. Asi to budeme řešit nějakými povolenkami. |
Taková situace panuje například v Nehvizdech. 40 km/h se tady jezdí na široké a přehledné silnici. „Zóna nám pomáhá. Policisté se sem nedostanou. Čtyřicítka tak způsobí aspoň to, že tu auta jezdí maximálně šedesát,“ obhajuje snížení rychlosti starosta Nehvizd Antonín Bendl.
„Omezení rychlosti by se mělo objevovat opravdu jenom tam, kde je potřeba. Například u škol. Jinak pouze zdržuje provoz,“ říká mluvčí Ústředního automotoklubu Pavel Kuchálik.
Podobného názoru je i Josef Mikulík z Centra dopravního výzkumu. „Tam, kde převažují chodci před auty je takové omezení rychlosti na místě. Rychlost by se ale neměla snižovat v obcích, kterými vede průtah. Tam by se mělo jezdit padesát,“ říká Mikulík.
Největší problém vzniká na silnicích druhých a třetích tříd. Na svém katastrálním území za ně totiž zodpovídají městské a obecní úřady. Je tak pouze na nich, zda se na těchto silnicích bude jezdit pomaleji. Omezení rychlosti musí konzultovat pouze s oblastní správou policie. Ministerstvo dopravy ani příslušný krajský úřad jejich rozhodnutí nijak neovlivní.
„Je to plně v kompetenci obcí a tamních policejních správ. My s tím nic neuděláme a spoléháme na to, že starostové nebo popřípadě tamní dopravní experti vědí, co dělají,“ potvrzuje mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Problematické by bylo i případné rušení zóny. „Pokud se sama obec nerozhodne, že svou zónu zruší, nikdo s tím nic neudělá,“ říká Špička.
Obce si zóny snížené rychlosti většinou chválí. „Nepamatuji se za poslední dobu na nějakou vážnou dopravní nehodu, která by přinesla střet chodce s autem. Co se týče následků nehod, určitě nám snížení rychlosti prospělo,“ bilancuje starosta Jičína Martin Puš. V Jičíně si na dodržování čtyřicítky po městě potrpí. Městští strážníci tu řidiče kontrolují několikrát týdně.
Kouzlo "čtyřicítky" |
*Ve srovnání s rychlostí 50 km/h řidič rychleji zastaví. Brzdná dráha na suché silnici při 50 km/h je 14 metrů. Ve čtyřicetikilometrové rychlosti zastaví řidič svůj vůz už po 10 metrech. * Náraz nemá tak velké následky. |
V Nehvizdech dokonce uvažují o tom, že by omezení rychlosti zrušili úplně. „Souhlasím s tím, že je taková zóna zbytečná. Už jsme také s policií jednali o tom, že ji zrušíme. Nikdo proti tomu nebyl a my taky ne,“ říká tamní starosta Antonín Bendl.
V Nehvizdech se totiž čeká na obchvat, který zatím existuje pouze na papíře v územním plánu. Po jeho dokončení chtějí do obce pustit jen auta místních obyvatel. „Až budeme mít okruh, pustíme si sem opravdu jen ty, které chceme. Asi to budeme řešit nějakými povolenkami z úřadu. Je to ale ještě daleko. Do té doby se alespoň domluvíme s čelákovickými strážníky, aby nám tady občas měřili,“ říká nehvizdský starosta.