Podle expertů z Deloitte je prodej strategickému partnerovi nejlepším řešením privatizace; nevhodnou alternativou je například prodej přes burzu. Partner by měl vzejít z výběrového řízení, kterého by se účastnil buď sám nebo jako člen širšího konsorcia dalších firem. Strategický investor by měl zachovat charakter firmy jako "národního a evropského dopravce", doporučuje Deloitte.
Strategický investor by měl zachovat charakter firmy jako národního a evropského dopravce |
Chceme to as soon as possible...
Rozhodnutí o způsobu privatizace ČSA je teprve prvním krokem v celém procesu. Na samotný prodej chce vláda vybrat takzvaného hlavního poradce, který by měl celé odstátnění řídit. "Doporučili jsme 15. dubna zahájit výběr konzultační firmy," řekl novinářům po zasedání vlády premiér.
Co se týče samotné privatizace, podle premiéra se nedá říct, dokdy by mohla být dokončena. "Datum nemůžeme určit, já bych vám strašně rád to datum dal. Chceme to udělat as soon as possible (co možná nejdříve), to znamená v zákonných lhůtách, které jsou dány soutěžním právem," dodal. Podle dřívějších vyjádření představitelů ministerstva financí by firma mohla mít nového vlastníka již v prvním čtvrtletí příštího roku.
Nové majitele budeme znát příští rok
O odstátnění ČSA se hovoří několik let. Firma, která se v roce 2005 dostala až do půlmiliardové ztráty, nyní prochází ozdravnou kůrou. Její součástí je například prodej nákladového terminálu a stravování. Za loňský rok vykázala firma po letech ztrát zisk 111 milionů a analytici ji považují za zachráněnou.
Současně s privatizací ČSA běží i privatizace Letiště Praha. I zde vládě poradce Credit Suisse doporučuje přímý prodej celého balíku akcií. Letiště je považováno za jednu z největších investičních příležitostí v oboru. Vláda by za něj mohla obdržet zhruba 70 miliard korun. Stejně jako u ČSA by měl být nový majitel znám počátkem příštího roku.
Zájemci se hlásí již nyní. U ČSA se mluví například o ruském Aeroflotu či Air France, o letiště předběžně vyjádřil zájem například provozovatel vídeňského letiště Flughafen Wien, německé společnosti Hochtief Airports a Fraport, australská skupina Macquarie Airport, španělská společnost Abertis Airports nebo české a slovenské investiční skupiny Penta, J&T a PPF
Investments.