130 let
Stavba dálnice - ilustrační foto

Stavba dálnice - ilustrační foto | foto: ČTK

Původní zpráva

Prokletí dálnic? Za drahotu může šlendrián i mizerné přechody pro zvěř

Ekonomika
  •   7:00
PRAHA - Výstavba dálnic v Česku pokračuje šnečím tempem a každoročně spolyká obrovské peníze. Dokončení jednoho projektu trvá nejčastěji 12 let, a přestože už měla být dálniční síť dávno dostavěna, musíme si počkat dalších 32 let. Server Lidovky.cz vybral ze zprávy NKÚ několik případů, kdy stát vyhazuje miliony oknem.

Chybějící dlouhodobá koncepce, problémy s vymezením tras, drahá technická řešení a předražené zakázky – Nejvyšší kontrolní úřad prověřil výstavbu dálnic a rychlostních silnic od roku 2008 do září 2012 a na odpovědných úřadech nenechal nit suchou.

Ačkoliv se v poslední době daly věci do pohybu a cena dálnic se snižuje, což je vidět na rekonstrukci dálniční tepny D1 z Prahy do Brna, kontrolní zpráva uvádí mnoho případů, kdy se Ředitelství silnic a dálnic nezdráhalo plýtvat miliardami.

ČTĚTE TAKÉ:

Například často uváděné vícepráce prodražily 11 kontrolovaných projektů o více než 2,3 miliardy korun. NKÚ podotýká, že často byly propláceny bez písemné smlouvy i bez zadávacího řízení, což je v rozporu se zákonem. Původní cenu výstavby přitom vícepráce zdražily o 5 až 29 procent.

„Příčinami změn byly především nedostatky v přípravě staveb, dodatečné požadavky ŘSD nebo uzavírání smluv s dodavateli stavebních prací před získáním stavebních povolení. Nepředvídatelné vícepráce tvořily jen menší část z realizovaných víceprací,“ konstatuje kontrolní úřad.

Příklad? Na stavbu rychlostní silnice R4 v úseku Mirotice–Třebkov vyhlásilo ŘSD zadávací řízení ještě před vydáním stavebního povolení. Když bylo vydáno, zjistilo se, že musí být upravena mimoúrovňová křižovatka a vybudováno provizorní napojení na novou okružní křižovatku. To zvýšilo náklady o více než 9 milionů korun.

Zmatky a průtahy

Častým nešvarem s milionovými následky jsou průtahy a zmatky při výstavbě. Pro příklad uvádíme několik zjištění NKÚ:

  • Z důvodů nedodržení termínu archeologického průzkumu u stavby odpočívadel na dálnici D11 musela být provedena ochrana podloží přes zimní období v ceně 35,2 milionu korun.
  • Kvůli umístění mýtné brány, které neodpovídalo stavební dokumentaci, vypracovalo ŘSD v roce 2010 novou projektovou dokumentaci za 200 tisíc korun. Ta byla přitom shodná s pět let starou dokumentací, kterou zpracoval stejný znalec za jeden milion.
  • Z důvodu zpoždění stavby dálnice D11 se rozhodl přístupovou komunikaci k občerstvení na odpočívadle vybudovat majitel obchodu s tím, že ŘSD náklady ve výši 3,3 milionu později zaplatí. Nájezd však výškově nenavazoval a ŘSD tak musela silnici upravit za další 1,1 milionu. Přestože práce byly provedeny v roce 2009, kdy byla sazba DPH 19%, ŘSD stavbu zaplatila až v letech 2010 až 2011, což stálo sto tisíc korun navíc.
  • U stavby rychlostní silnice R7 v úseku Bítozeves–Vysočany byla zvýšena cena o 27 milionů z důvodu změn vyvolaných tím, že se investor stavby průmyslové zóny odchýlil od projektu. „ŘSD sdělilo, že jednání o náhradě škody s investorem nebylo úspěšné, avšak doklady o jednáních nepředložilo,“ uvádí NKÚ.

Začíná se šetřit, mosty pro zvěř budou dřevěné

Úspory jsou přitom možné. Na základě expertízy 74 silničních staveb je NKÚ vyčíslil a 16,1 miliardy korun, což vychází na 12 procent celkových stavebních nákladů. ŘSD se hájí, že v nových projektech už se úsporná opatření, na která musel zadlužený český stát přistoupit, daří prosazovat.

„Důsledně připravené projekty, fungující víceúrovňové mechanismy na straně zadavatele, zadávací podmínky s minimalizací víceprací a s prodloužením reklamačních lhůt a otevřená výběrová řízení, to vše má vliv na cenu a kvalitu dopravních staveb a to vše ŘSD v rámci své činnosti od roku 2012 praktikuje a už s konkrétními výsledky,“ uvedl v reakci na kontrolní zprávu generální ředitel ŘSD David Čermák.

ČTĚTE TAKÉ:

Například při rekonstrukci dálnice D1 místo masivních betonových přechodů pro zvěř v ceně zhruba 250 milionů za kus postaví silničáři dřevěné mosty, které vyjdou až šestkrát levněji. Takzvané ekodukty nebo migrační mosty jsou kapitolou samy o sobě. Většina z nich je postavena tak, že je zvířata nedokáží využít, stojí přitom stovky milionů. Několik betonových mostů je i na pražském okruhu, kde však zvířata běžně nemigrují.

Autor: mev
  • Vybrali jsme pro Vás