Vítání vlaku s účastí ministerského předsedy má bezmála týden zpoždění. Jednou z variant slavnostního příjezdu nafty do Česka byl totiž i pátek 7. října, tedy v den začátku voleb. Tento termín se však ukázal z úředních i logistických důvodů jako nereálný.
Přibližně 80 milionů litrů nafty do Česka převeze celkem 70 vlaků - náročná logistická akce potrvá několik měsíců.
Dva roky tahanic
„První vlak s naftou byl během úterý a středy naložen. Odpoledne byl celně odbaven. Před chvíli jsem informoval pana premiéra, že v 15:30 vlak opustil bránu skladu v Kraillingu,“ uvedl podle ČTK na mimořádném briefingu předseda Správy státních hmotných rezerv (SSHR) Pavel Švagr. Stáčení nafty ve skladu státního distributora paliv Čepro v Třemošné u Plzně podle něj začne v pátek.
Kdy přesně vlak do Česka dorazí, nechtěl Švagr říct, záleží podle něj na plynulosti dopravy. „Především kolem Mnichova je totiž hustá železniční doprava, říkat konkrétní čas by proto byl pouze odhad,“ podotkl Švagr.
Správa státních hmotných rezerv (SSHR) má v bavorském Kraillingu rezervní naftu pro krizové případy za zhruba 1,2 miliardy korun. Přes dva roky se o ni přetahovala s insolvenčním správcem firmy Viktoriagruppe, která pro český stát palivo ochraňovala. Nyní je na dohled dobrý konec.
PŘÍPAD VIKTORIAGRUPPE
|
Jako první na příjezd premiérového vlaku upozornila Česká televize. Po vyhlášení insolvence firmy Viktoriagruppe se Česko k naftě nemohlo dlouho dostat. Sklad v létě definitivně přezval nový vlastník, společnost Krailling Oils Development, a se správci rezerv se na převozu paliva dohodl. Následně také opravil železniční vlečku, bez níž by převoz nebyl možný.
V pátek, kdy začne stáčení nafty, přivítá první vlak (z celkových sedmdesáti) podle informací serveru Lidovky.cz český premiér Bohuslav Sobotka, ministr zahraničí Lubomír Zaorálek (oba ČSSD) či německý velvyslanec Arndt Freiherr Freytag von Loringhoven.
Cílová stanice: Třemošná
Nafta určená pro použití v krizových situacích – jako jsou povodně, váleční konflikty či přerušení dodávek ropy – ale zřejmě nezůstane jen v třemošenských skladech.
První vlak má podle Švagra ve 20 cisternách převést 980 tun nafty. Dopravu zajistí Čepro, smluvním dopravcem je ČD Cargo. Švagr už dříve uvedl, že přeprava paliva nebude stát více než 60 milionů korun.
„Vlaky pojedou do více skladů firmy Čepro. Nelze říci, že daná molekula zůstane v Třemošné. Bude stočena, pak zavřena do definované nádrže a začneme se k ní chovat technologicky jako k běžným zásobám Správy státních hmotných rezerv. Podle kvality ji budeme obměňovat,“ popsal šéf státní firmy Jan Duspěva.
Společnost Viktoriagruppe pro Česko od roku 2004 ochraňovala část strategických zásob nafty – ve třech českých skladech a posléze i v jednom německém. Když se na podzim roku 2014 dostala do finančních problémů, odvezla Správa státních hmotných rezerv palivo z českých nádrží. V Německu však po vyhlášení insolvence nastal problém.
Česko může mít část zásob nafty uskladněnu v Německu na základě dodatku smlouvy o skladování specifických zásob z roku 2004, který v roce 2010 uzavřela Správa státních hmotných rezerv.