Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Pumpaři bojují o české dálnice. Proč mají malé nezávislé sítě většinou minimální šanci?

Benzín foto: Pixabay.com

Původní zpráva
PRAHA - Až Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) za dva roky zprovozní odpočívku Chotýčany na dálnici D3 u Českých Budějovic, bude tam stát i dvojice nejnovějších benzinek značky MOL. Česká dcera maďarského koncernu, které u nás počtem 304 benzinek patří druhé místo na trhu, nedávno vyhrála výběrové řízení na vybudování těchto dvou dálničních pump.
  5:00

Pro peníze na drive? Benzina rozšiřuje počet stanic, kde lze vybrat peníze z bankomatu přímo z auta

Společnost MOL ČR získala nájem na 20 let, což je už standardní lhůta, za cenu, která se podle informací serveru Lidovky.cz blíží deseti milionům korun ročně za obě pumpy. Loni například v soutěži získal Shell právo postavit dvojici pump na odpočívadle Dolní Roveň na budované dálnici D35 nedaleko Pardubic za podobnou částku.

Ročně stát vypisuje zhruba jeden či dva takové tendry a o možnost obsadit motoristy vytížené, a tedy i lukrativní lokality, se perou největší petrolejářské firmy. Pumpa na dálnici je většinou zárukou vysokých výdělků. A vysoké jsou tedy i sumy, které petrolejáři státu za jejich nájem nabízejí.

V situaci, kdy obecně spotřeba pohonných hmot roste jen velmi pomalu, jsou čerpací stanice na českých autostrádách vítaným oživením příjmů pumpařů. Tedy alespoň pro ty velké a kapitálově silné firmy.

Strategická poloha

„Je to výhoda strategické polohy, ale i schopnost nabídnout komplexní služby zákazníkům. My v tom jednoznačně vidíme potenciál zejména s ohledem na náš coffee & gastro koncept Fresh Corner a nabídku energií pro auta,“ popisuje byznys dálničních pump Ivo Velíšek, ředitel prodeje pro maloobchod v MOL ČR.

Dálniční pumpy, jichž je u nás zatím přes sto, těží z toho, že řidiči při delších cestách většinou nechtějí kvůli tankování a občerstvení sjíždět mimo dálnici. A čerpají i za ceny výrazně vyšší, tedy i s výrazně vyššími maržemi pro prodejce, než kolik si v danou chvíli účtují pumpaři v regionech. Zásadním příjmem dálničních pump jsou v tomto směru řidiči kamionů.

Největší firmy pro ně mají vlastní tankovací karty a výhodné slevy. Čím větší síť, ideálně i rozšířená a známá v zahraničí, tím větší počet kamionů tankujících stovky litrů. 

Návrat k normálnímu životu nebude zadarmo. Do Česka přichází velké zdražování: stavby, benzin i auta

Právě kvůli zacílení na lukrativní kamionové řidiče je všude dominantním palivem diesel. A „kamioňáci“ jsou také důvod, proč malé nezávislé sítě mají většinou na dálnicích minimální šance. Nedokážou konkurovat nabídkám milionů korun ročně za nájem odpočívky. Respektive by na vysoký nájem nedokázaly vydělat, protože nejsou pro kamionovou dopravu tak lákavé a pro řidiče ze zahraničí osvědčené.

„Neznačkové pumpy nemají z fleetových zákazníků takové marže jako značkové velké sítě. Svoji roli v tom, kde kamioňák zastaví natankovat, hraje i známost velkých značek jako Shell, MOL, Benzina nebo zčásti také OMV,“ říká šéf Společenství čerpacích stanic – Unie nezávislých petrolejářů Ivan Indráček.

Dálniční nováček Čepro

Do dálničního byznysu se pustila i státní společnost Čepro, pod niž spadá 205 čerpacích stanic Euro Oil, v drtivé většině umístěných v regionech a mimo dálnice. Zatímco velké petrolejářské firmy už mají s provozem dálničních stanic letité zkušenosti, začalo Čepro na českých autostrádách konkurovat až v roce 2018 na D47 u Ostravy, kde si pronajalo dvě pumpy, dříve provozované firmou Shell.

Další dvě stanice Euro Oil otevřela firma loni v červenci na D1 u Křenovic, kde na obou stranách fungují parkovací plochy pro 58 kamionů. Čepro rozšířilo služby podle požadavku ŘSD o tankování pohonných hmot, obchod a gastronomické zařízení, včetně sociálního zázemí.

„Po pozitivních zkušenostech, které jsme za dva roky nasbírali u Ostravy, jsme se rozhodli posílit naši pozici na hlavním dálničním tahu České republiky,“ uvedl generální ředitel Čepra Jan Duspěva.

Chybí přes tisíc stání pro kamiony

Dosud ŘSD budovalo často nejprve odpočívku a parkovací místa a následně na nich nechalo postavit pumpy. Nyní, když to jde, se v rámci urychlení připravují obě stavby současně.

Meziroční inflace v dubnu podle odhadů stoupla kvůli zdražení benzinu a nafty

V ČR stále chybí stovky parkovacích míst pro kamiony a stavbu odpočívadel včetně zázemí je proto třeba akcelerovat. Souběžná výstavba odpočinkového „placu“ a čerpací stanice je i případ v úvodu zmíněných Chotýčan nedaleko Českých Budějovic.

V zemi je v provozu na 130 větších a menších odpočívek, ŘSD plánuje 22 dalších. Rozsáhlou stavbu se 140 parkovacími místy pro osobáky a stejným počtem pro kamiony chystá například u Holovous poblíž Hořic na D35 nebo se stovkou parkovacích míst pro osobní a 86 pro nákladní vozy u Vyškova na D1.

Tento rok ŘSD hodlá vypsat soutěž na výstavbu pumpy už dokončené odpočívky Osek na D1 mezi Lipníkem nad Bečvou a Přerovem. „Letos je v realizaci jedna oboustranná odpočívka na D35 Dolní Roveň s plánovaným zprovozněním v roce 2022 a bude zahájena stavba odpočívky na D3 Chotýčany. Na obou budou čerpací stanice. Další stavby odpočívek budou zahajovány v roce 2023 a na všech nebudou čerpací stanice, pouze na středních a velkých,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký.

„Podle odhadů stále chybí více než tisíc stání pro nákladní vozidla. I přes velké množství akcí se nedaří, vzhledem k neustálému růstu nákladní dopravy, nedostatek výrazněji eliminovat,“ dodal mluvčí ŘSD.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!