České dráhy nyní drží ve strategické ČD - Telematice 69,18 procenta a nijak se netají záměrem časem ji ovládnout celou.
Minoritní podíly získal dopravce podle zjištění serveru Lidovky.cz v červnu od společnosti AŽD Praha (7,39 procenta) a o necelý měsíc později také od Odborového sdružení železničářů (2,48 procenta). Cenu vycházející ze znaleckého posudku ČD nechtěly komentovat s tím, že jde o obchodní tajemství. Podle informací redakce se částka za oba podíly pohybovala v řádu desítek milionů korun.
„Důvodem je strategický zájem státu,“ vysvětlil motivaci k nákupu akcií ČD - Telematiky mluvčí drah Radek Joklík.
Zdemolované pendolino ze Studénky si na cestující počká. Vrátí se až v roce 2017 |
Pro státního dopravce je tento nákup velmi důležitý. I proto, že o tyto minoritní podíly v minulosti usiloval operátor O2. Snažil se získat vliv ve firmě, která pro něj znamená konkurenci v oblasti datové infrastruktury. Tedy lépe řečeno pro Cetin - společnost, do níž po rozdělení O2 na dva subjekty před několika měsíci přešly telekomunikační technologie.
Jde samozřejmě také o zajímavé příjmy. ČD - Telematika loni ztrojnásobila čistý zisk na 66,9 milionu korun. Společnosti patří jeden z nejrozsáhlejších systémů optických sítí v Česku, celkem zhruba 3500 kilometrů datového vedení.
Jejími klíčovými zákazníky jsou koncoví poskytovatelé internetového připojení i státní či polostátní podniky jako Česká pošta, ČEZ nebo samotné České dráhy. Tito klienti tvořili v minulosti zhruba dvě třetiny příjmů ČD Telematiky.
„Upevnili jsme svou majoritní pozici, a to přes silný tlak konkurenčních firem a zájmových skupin. Díky navýšení podílu mají České dráhy úplnou kontrolu nad společností, což považujeme za úspěch,“ dodal Radek Joklík.
Na korunu stejné nabídky
Konkurent v souboji o tyto podíly, společnost Cetin (dříve O2), se k věci vyjadřovat nechtěl. „Nebudeme to nijak komentovat,“ odvětil mluvčí Martin Žabka.
Faktem je, že na jaře od této firmy přišel jednomu z akcionářů, Odborovému sdružení železničářů (OSŽ), návrh na odkup akcií. „Nabídka od Cetinu i Českých drah byla na korunu stejná. Rozhodli jsme se přijmout nabídku ČD, protože byla závazná, schválená představenstvem a dozorčí radou,“ vysvětlil předseda OSŽ Jaroslav Pejša.
POLOSTÁTNÍ KLENOT
|
Odboráře nelákala ani vidina další účasti v ziskovém podniku považovaném za klenot v portfoliu firem ČD. „Vzhledem k výši našeho podílu jsme toho v rámci společnosti příliš ovlivnit nemohli. I proto jsme se rozhodli podíl prodat,“ dodal Pejša.
Dalšími akcionáři v ČD - Telematice zůstávají firmy Dial Telecom s bezmála třiceti procenty a malý podíl drží také firma OHL ŽS. „Vykoupení všech minoritních podílů je naší vizí. Aktuálně nicméně jednání se zbylými akcionáři nevedeme,“ uvedl mluvčí ČD Radek Joklík
Podíly od menších akcionářů se na začátku letošního roku snažil pro operátora O2 vykoupit tehdy čerstvě odvolaný šéf Českých drah Daniel Kurucz. To způsobilo zlou krev, na jeho aktivity si stěžoval mimo jiné ministr dopravy Dan Ťok. Kurucz se hájil tím, že není ve střetu zájmů a nezneužívá znalostí nabytých v ČD.
„Ještě ve funkci měl za úkol koupit stoprocentní podíl v Telematice pro stát. Poté co odejde, se ale snaží firmu státu v podstatě ukrást. Od manažera, který tam seděl, je to naprosto odporný krok a přijde mi to zcela neuvěřitelné,“ řekl v lednu Dan Ťok.
Kurucz nařčení ze střetu zájmů odmítl. „Moje spolupráce s O2 je na bázi zprostředkování výkupu podílů“ tvrdil na začátku roku Kurucz.