Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Technické muzeum se pochlubilo nádhernou tatrovkou. Má i širší dvojče

Ekonomika

  17:32
Tatra 77a je unikátem nejen díky tomu, že byla prvním sériově vyrobeným aerodynamickým autem na světě, ale i tím, že existovala ve dvou různě širokých verzích. Od nynějška se oběma může chlubit Národní technické muzeum, byť ve dvou odlišných expozicích.

Během prezentace v Národním technickém muzeu v Praze na Letné, které se konalo 90 let poté, co byl 5. března 1934 vůz Tatra 77 v Praze poprvé představen novinářům, bylo možné vidět obě verze Tatry 77a ještě na jednom místě, ale dále se již jejich cesty rozdělí. Nově zrestaurovaný model z roku 1937 v temně černé barvě totiž NTM vystaví ve své expozici v Centru stavitelského dědictví Plasy.

Tatra 77a ze sbírky pražského Národního technického muzea (NTM)

Vůz s výrobním číslem 35690 je součástí souboru pěti automobilů značek NW a Tatra ze sbírky NTM, které byly vyhlášeny národní kulturní památkou, těch eviduje Česká republika na dvě stovky, a jsou mezi nimi mimo jiné i korunovační klenoty.

Automobilový poklad

Do souboru pěti vozů, které jsou od 1. ledna 2006 národní kulturní památkou, jsou kromě vozu Tatra 77a zařazené také první automobil NW Präsident, vůz Tatra 80 prezidenta T. G. Masaryka, Tatra 11 a Tatra 87 cestovatelů Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda.

V roce 1937 si tuto Tatru 77a koupil českoněmecký podnikatel Evžen Porák, majitel papíren Vltavský mlýn v Loučovicích na Šumavě. Během 50. a 60. let auto vystřídalo několik soukromých majitelů, až ho v roce 1974 přenechal Národnímu technickému muzeu známý sběratel Stanislav Karger. Poté ovšem vůz odpočíval v muzejním depozitáři.

Auto totiž bylo v žalostném stavu, ale naštěstí kompletní, chybělo jen prostřední přední světlo. Dlouhá léta se uvažovalo o jeho renovaci, ale bohužel se nenašly potřebné peníze. To se podařilo až nyní s pomocí Evropské unie. Renovace, kterou prováděla společnost Ecorra, vyšla na více než 6 milionů korun a trvala 19 měsíců. Bylo mimo jiné třeba zrekonstruovat dřevěný rám karoserie. Jak renovace probíhala, si prohlédněte ve fotogalerii.

Nově zrekonstruovaný černý exemplář má méně obvyklou dělící stěnu mezi řidičem a zadními pasažéry. „V autě zůstala původní sedadla, a dokonce i původní kožené čalounění,“ říká Arnošt Nezmeškal, ředitel expozice dopravy NTM. Co asi každého zajímá, je tržní hodnota vozu. Ta se odhaduje na přibližně 25 milionů korun.

Dohromady podle Arnošta Nezmeškala vzniklo jen asi 255 kusů Tatry 77, z nichž se dochovalo přibližně jen dvacet vozů. Verze 77a má silnější motor než první verze. Osmiválec V8 v zádi je o objemu 3,4 l a s rozvodem OHV (pozdější model 87 má již OHC). O tomto motoru se říká, že má nejdelší ventilová vahadla na světě.

Konfrontace obou vozů Tatra 77a na stejném místě odhalila zajímavou skutečnost. Nově zrestaurovaná černá limuzína z roku 1937 je o poznání užší než stříbrný exemplář ve stálých sbírkách Národního technického muzea v Praze na Letné. Ten je jedním ze dvou až tří nestandardních exemplářů, které mají širší karoserii. Auto je rozšířené asi o osmnáct centimetrů, a má tedy širší interiér, střechu a samozřejmě i čelní sklo.

Stříbrný vůz si u Tatry údajně zadal do výroby nějaký důstojník, ale nakonec od jeho koupě upustil. Auto se nakonec dostalo k Radimovi Matolínovi, majiteli stavební firmy. Ten s ním jezdil po svých zakázkách. Není bez zajímavosti, že jeho firma postavila také budovu Národního technického muzea v Praze na Letné. Pan Matolín si tak v podstatě vybudoval garáž pro svoji tatrovku.

Zatímco toto stříbrné auto zůstává součástí hlavní expozice NTM v Praze na Letné, nově zrekonstruovaný černý vůz bude k vidění v nové expozici v Centru stavitelského dědictví NTM ve městě Plasy, které se nachází 20 kilometrů severně od Plzně. Ta ponese název „Tatra 77a –od zázraku k vraku a zpět“, a bude od 28. března zpřístupněna v hospodářské části tamního kláštera.