Toyota RAV4 sází na konzervativní design a jakousi nevtíranou eleganci, která je pro ni od roku 2006, kdy se na trhu objevilo nynější třetí provedení, typická. Stejně jako první pohled na Toyotu RAV4 ani první usednutí do interiéru mě nijak zvlášť neohromilo. Až po chvíli jsem si začal uvědomovat, že za výrazným tvarem středového panelu se neukrývá pouze prostá snaha o zaujmutí na první pohled, ale že mnohem důležitější je hlavně důraz na propracování. Ať už zaostříte pohled na přístroje, již zmiňovaný středový panel nebo třeba na způsob zavírání přihrádek před spolujezdcem, vždy se potkáte s důkladností a nečekanou kvalitou.
Toyota RAV4 2,2 D-4D | |||
Koncepce: pětidveřové dvouprostorové SUV s motorem vpředu a pohonem všech kol, rozměry 4395x1815x1720 mm, rozvor 2560 mm, prov. hmotnost 1660 kg, zav. prostor 586 l Motor 4vál. turbodiesel, 2231 cm3 Výkon 100 kW (136 k)/3600 min-1 Toč. moment 310 N.m při 2000-2800 min-1 Převodovka 6M Zrychlení 0-100 km/h 10,5 s Nejvyšší rychlost 180 km/h Komb. spotřeba 6,6 l/100 km Cena 579 900 Kč Klady: kultivovaný a úsporný motor, kvalita zpracování, praktická zadní sedadla, bezpečnost Zápory: ovládání palubního počítače, snadno se sundá rezerva, otevírání kufru k chodníkuo |
|||
Také z pohledu ergonomie je většina interiéru bez připomínek. Jedním z negativ je ovládání palubního počítače prostřednictvím tlačítka umístěného za volantem mezi přístroji. Sedadla svým tvarem bez výraznějšího bočního vedení, spíše kratšími sedáky a měkčím polstrováním ukazují, že RAV4 je zaměřena na jízdní pohodlí.
První kontakt se zadními sedadly je zcela fádní. Žádné emoce a nikde ani náznak nedostatku prostoru. Jakmile ale budete zkoušet hledat možnosti variability, budete překvapeni. Zadní sedadla jsou totiž posuvná a současně je možné v širokém rozsahu měnit sklon jejích opěradel. Potěší také mimořádně snadné sklápění a hlavně nabízený komfort.
Nepraktickým řešením, které je ale obvyklé u japonských vozů, je způsob otevírání dveří zavazadlového prostoru na pravou stranu, tedy k chodníku. Ne úplně ideální byla také ochrana rezervního kola umístěného právě na poměrně těžkých pátých dveřích. Na sundání rezervy stačí pouze odpovídající klíč a zcela chybí jakýkoliv zámek.
Povedený turbodiesel
Turbodiesel má vzhledem k objemu 2,2 litru spíše podprůměrný výkon 136 koní. Jakmile se ale rozjedete, zjistíte, že daný motor tvoří s vozem vynikající celek. Motor potěší zejména průběhem točivého momentu. Jeho gradace je velmi plynulá bez jakéhokoliv nepříjemného rázu. Jízda je proto velmi plynulá a nenutí nijak často řadit. Motor byl příjemný také z pohledu nízké hlučnosti a spotřeby paliva, která činila přibližně 8 l/100 km.
Jízdní vlastnosti jsou velmi jisté a je jasné, že jsou laděné hlavně na pohodlí. Při rychlejším jízdním stylu se RAV4 chová spíše jako vůz s pohonem předních kol. Zadní kola se totiž připínají automaticky pro zvýšení trakce, nikoliv dynamiky. Tímto jízdním projevem se RAV4 neliší od podobně laděných vozů konkurence. K dispozici je také manuálně volitelný režim, který sepne spojku pohonu všech kol trvale, a supluje tak konvenční závěr diferenciálu.
Optimální verze
Testovaná Toyota RAV4 s turbodieselem 2,2 l o výkonu 136 k je nejlepší verzí z nabídky, kterou tvoří ještě další dva motory. Toyota v současné době nabízí tento model také ve speciální verzi nazvané Edition 08, která za rozumný příplatek obsahuje velmi bohatou výbavu včetně například multifunkčního kůží čalouněného volantu či bluetooth hands-free sady, které zvýhodňují jinak průměrné ceny.
KONKURENCE Honda CR-V má podobnou praktičnost, menší zavazadlový prostor, ale zároveň více místa vzadu. Na předních sedadlech má honda více odkládacích prostorů a přístrojová deska CR-V je modernější. Motorem a podvozkem jsou oba vozy srovnatelné, avšak honda je laděná o něco sportovněji. Renault Koleos nabízí podobnou kombinaci vlastností jako RAV4. Renault je o něco levnější, ale tento rozdíl není nijak rozhodující. Jeho předností je nabídka kombinace vznětového motoru a samočinné převodovky. |