130 let
Hlavním představitelem první školy evropského sjednocování je jeden ze zakladatelů Evropského společenství Jean Monnet (1888–1979, vlevo). Druhé bývalý francouzský prezident Charles de Gaulle (1890–1970).

Hlavním představitelem první školy evropského sjednocování je jeden ze zakladatelů Evropského společenství Jean Monnet (1888–1979, vlevo). Druhé bývalý francouzský prezident Charles de Gaulle (1890–1970). | foto: © ČESKÁ POZICEČeská pozice

Eurohujeři a euroskeptici, spojte se!

Evropa
  •   11:10

Pokles důvěry v EU se přisuzuje demokratickému deficitu. Příčinou však je jiný, významnější deficit – skutečného evropského společenství.

Současný spor o půjčku Mezinárodnímu měnovému fondu na pomoc krachujícím zemím eurozóny má původ v nejednoznačnosti společného evropského projektu. Ta byla přítomná už při jeho zrodu v padesátých letech. Až do současnosti jde o střet dvou škol. V českém prostředí by jej bylo možné zjednodušeně označit jako „eurohujeři“ versus „euroskeptici“.

Tyto dvě školy sice občas uzavřou příměří, ale stále se značně neshodují v cílech a prostředcích, jak sjednocené Evropy dosáhnout. Problém spočívá především v tom, že pro jednoho z hlavních představitelů eurohujerů a zakladatelů Evropského společenství, francouzského politika Jeana Monneta (1888–1979), byla společná ekonomika pouze prostředkem ke sjednocené Evropě.

Dvě školy

Cíl první školy, takzvaných eurofilů neboli eurohujerů, byl a je jasný – solidarita mezi evropskými národy, na začátku sjednocování Evropy pouze mezi národy západoevropskými. Proto pro ně kvůli integraci mělo zásadní význam vytvoření nadnárodních institucí. To byl i program Jeana Monneta. Je podle něho i pojmenován a jeho konečný cíl byl ryze politický.

Vede-li se tedy dnes spor pouze o ekonomiku, přistupují paradoxně Monnetovi protivníci na jeho metodu, dle níž je ekonomika pouze prostředkem ke sjednocené Evropě. Diskuse by se proto měla vést spíš o konečném politickém cíli než o ekonomice. To se týká nejen České republiky, ale – jak se zdá – všech dalších 26 současných členských zemí Evropské unie.

Ideologie přicházejí a odcházejí, ale jedinou hmatatelnou jistotou zůstávají národní státy

Pro druhou školu, k jejímž hlavním představitelům patří například bývalý francouzský prezident Charles de Gaulle (1890–1970) a německý či spíše bavorský politik CSU Franz-Josef Strauss (1915–1988), měl rozhodující význam národní stát. De Gaulleovi následovníci a žáci v EU pak interpretovali rozpad bývalého Sovětského svazu jako důkaz tohoto svého přesvědčení: ideologie přicházejí a odcházejí, ale jedinou hmatatelnou jistotou zůstávají národní státy.

Z historického hlediska tato teorie není zcela nepravdivá, ale jen stěží ji lze uplatnit jako základ pro vznik sjednocené Evropy. Je-li totiž soupeření států pevně daným zákonem mezinárodních vztahů, jakýkoli pokus o zformování nadstátního útvaru, jenž by byl nad státní suverenitou, je efemérní, či dokonce odsouzen k nezdaru. Jediným proveditelným řešením je spolupráce států. Tato metoda sice může přinést nějaké výsledky, ale její meze se projeví v době krize, jako je ta dnešní.   

Špatný lék

Projekt společné evropské měny z devadesátých let pak měl být kompromisem mezi oběma školami. Evropští politici v důsledku vlastní neschopnosti prosadit politickou integraci se uchýlili, aniž by o tom na veřejnosti hovořili, k Monnetově metodě společné ekonomiky. Bylo to však riskantní rozhodnutí. A ukázalo se jako naprosto šílené, když se EU rozšířila o země, jejichž ekonomiky nedosahovaly výkonnosti starých členských států unie.

Tento střet dvou škol je i v pozadí současné krize. A ukazuje se, že Evropané, kteří dnes chtějí vytvořit nové smlouvy k založení evropské fiskální unie, jsou titíž chybující lidé, kteří způsobili současný zmatek. Navíc je rozdělují totožné spory jako v minulosti, v jejich úvahách se objevují stejné chyby a ovlivňují je stejné zájmy, které způsobily, že současný systém nefunguje.

Evropští politici by možná měli přestat experimentovat s evropským sjednocováním podle starých pravidel, protože se neosvědčila

Plánovaná fiskální unie je špatným lékem na současnou krizi především proto, že rozšiřuje elitářský přístup k evropské integraci, kterým se vyznačoval v minulých desetiletích. Studie pak ukazují, že posun k vytvoření evropského společenství se občanům Evropy stále víc odcizuje. Podle průzkumů veřejného mínění Eurobarometru dosáhla podpora EU vrcholu v roce 1991 – 62 procent. Od té doby kolísala mezi 30 až 40 procenty. V roce 2010 to bylo 31 procent.

Neschopnost obětovat se

Tento pokles důvěry v EU se často přisuzuje demokratickému deficitu. Jeho příčinou je však jiný, ještě významnější deficit – skutečného evropského společenství. Členové skutečného společenství jsou ochotní se obětovat ve prospěch jiných jeho příslušníků, protože je založené na silných příbuzenských vztazích a na pocitu společné historie a budoucnosti.

V EU se však děje pravý opak. Když se od Řecka, Španělska, Portugalska, Irska a Itálie očekávalo, že přijmou tvrdá úsporná opatření kvůli záchraně eurozóny, jejich občané proti tomu demonstrovali, přestože vlády těchto zemí s opatřeními souhlasily. A když se například po Němcích, Francouzích, Finech či Britech chtělo, aby poskytli finanční pomoc ekonomicky slabším národům eurozóny, jejich obětování se pro ně mělo jasné meze.

Z toho vyplývá, že se buď z eurozóny stane skutečné společenství, jež bude mít některé prvky jednoho národa, nebo budou nadále existovat meze pro vzájemné obětování se jednotlivých členských zemí. A jak se zdá, členské státy eurozóny zatím tohoto obětování nejsou příliš schopné.

Evropští politici by proto možná měli přestat experimentovat s evropským sjednocováním podle starých pravidel, protože se neosvědčila. V tomto případě zavrhnout Monnetovu ekonomickou metodu jako prostředek ke sjednocené Evropě a věnovat se politickému řešení.

Autor: Luděk Bednář
  • Vybrali jsme pro Vás