130 let

Kolik vynesl podíl ve Viamontu? Že by se Aleš Řebíček konečně dopočítal?

  •   10:38

Z majetkových přiznání dosud vyplývalo, že nový majitel fotbalové Slavie do roku 2009 inkasoval za prodej třetiny firmy 342 milionů korun.

Exministr dopravy Aleš Řebíček se přepočítal buď v roce 2006, nebo v roce 2009, nebo v pondělí večer. Právě v pondělí poprvé oficiálně oznámil, za kolik prodal svůj třetinový podíl ve stavební a dopravní firmě Viamont. „Bylo to celkem 750 milionů,“ řekl na setkání s fanoušky fotbalové Slavie. (Řebíček se stal jejím 98procentním majitelem letos v srpnu, kdy odkoupil 70 procent v klubu od společnosti Natland.)

„Snažíme se být velmi otevření,“ prohlásil Řebíček v úterním rozhovoru pro Slávistické noviny a dodal, že peníze za svou třetinu akcií Viamontu dostal „v několika předem daných splátkách to postupně bylo celkem kolem 700 milionů korun“.

Jak upozornila MF Dnes, nyní Řebíčkem zveřejněná suma je více než dvojnásobkem toho, co vyplývalo z jeho starších majetkových přiznání. V nich exministr dopravy uváděl, že do roku 2009 za akcie Viamontu inkasoval celkem 342 milionů, přičemž za rok 2007 mu přišlo 44 milionů, za rok 2008 217,5 milionu a zbytek v roce 2009.

Zapátráme-li v archivech, nalezneme ještě větší disproporci. V září 2006, kdy byl jmenován ministrem dopravy, odpovídal Řebíček na otázky MF Dnes následovně:

MFD: Za kolik jste prodal podíl ve firmě Viamont?
ŘEBÍČEK: Nemám souhlas kupujícího uvádět podrobnosti.

MFD: Dobře, ale jsou to řádově miliony, či desítky milionů?
ŘEBÍČEK: Desítky.

Čím tuto disproporci Aleš Řebíček vysvětluje? ČESKÁ POZICE zaslala podnikateli příslušný dotaz, v době vzniku tohoto článku byl nedostupný, ale čekáme odpověď.

Opoziční poslanci i média dlouhodobě spojují Řebíčkovo působení na ministerstvu dopravy (od září 2006 do května 2008) s růstem státních zakázek pro Viamont. Na dotaz ČESKÉ POZICE, zda se mu to zdá divné, majitel Slavie v srpnu odpověděl:

„Různá hausnumera vznikala z toho, že se sečetla čísla v jenom roce prostavěných zakázek s čísly vysoutěžených zakázek, které se budou stavět několik dalších let. Navíc když byl Viamont v konsorciu, kde měl dvacetiprocentní účast, započítalo se mu všechno, aby byl ,důkaz‘ mého ovlivňování tendrů na ministerstvu dopravy zřetelnější. Anebo spekulace o velikosti Viamontu: i já si umím na internetu najít ve výročních zprávách, že záhadný růst jeho stavební divize nezačal v roce 2007, kdy jsem byl ministrem, jak novináři psali, ale že už v roce 2005 měla tržby přes miliardu a v roce 2006 už dvě. A pak pokračovala na tři a čtyři miliardy v dalších dvou letech. O jakém záhadném růstu mluvíme?“

Související články:

Autor: David Kasl