130 let

Probrali se dinosauři hudebního průmyslu?

  •   16:58

Celosvětový propad příjmů z prodeje hudby se loni zbrzdil, výpadek tržeb z fyzických CD začínají pokrývat prodeje on-line.

Mezinárodní federace hudebního průmyslu IFPI vydala v pondělí výroční zprávu o celosvětovém vývoji digitálního prodeje hudby. Z výsledků vyplývá minimálně jeden zajímavý závěr: hudební průmysl nezemřel a zřejmě se v nejbližší době zemřít ani nechystá, jak mu bylo ještě před několika lety predikováno. Zorientovali se dinosauři konečně v donedávna nenáviděném světě jedniček a nul? Nebo jim vydatně pomohla spíše celosvětová tažení proti pirátům?

Nejprve nejdůležitější čísla z výroční zprávy IFPI:

  • V roce 2011 se zpomalil propad celkového celosvětového trhu s hudbou. Objem trhu se oproti roku 2010 snížil o tři procenta na 16,2 miliardy dolarů.
  • Digitální prodej hudby loni vzrostl o osm procent na 5,2 miliardy dolarů.
  • Dle odhadů IFPI uživatelé loni zaplatili za 3,6 miliardy stažení (jednotlivých skladeb i alb dohromady), což je meziroční nárůst o 17 procent.
  • Počet on-line koupených písní vzrostl o 11 procent, celých alb o 24 procent a předplatitelů dokonce o 65 procent (na více než 13 milionů lidí).
  • V některých zemích příjmy z digitálního prodeje poprvé překonaly prodej fyzických nosičů. Například na největším světovém hudebním trhu v USA již představují 52 procent a v Jižní Koreji 53 procent příjmů hudebního průmyslu.
  • Digitální prodej celosvětově představuje zhruba 32 procent příjmů hudebního průmyslu. Jen pro srovnání: u knih je to pět procent, u novin čtyři procenta a filmů pouhé procento.

Našli tedy hudební vydavatelé funkční obchodní model v digitální éře? Jak uvádí zpráva IFPI, svůj podíl na růstu „digitálu“ má prudká expanze služeb, jako jsou iTunes, Spotify či Deezer, nabízejících legální stahování on-line. Loni již fungovaly v 58 zemích oproti 23 v roce 2010. A bossové velkých nahrávacích společností se při londýnské prezentaci výsledků za loňský rok netajili opatrným optimismem – již v roce 2013 by se prý mohl zvrátit dosavadní trend a příjmy z prodeje hudby by mohly začít opět narůstat.

Navzdory všem dobrým zprávám je stále ještě třeba vyvinout obrovské úsilí v boji proti pirátství„Budoucnost vypadá velmi slibně. Dostal se náš průmysl do bodu zlomu? Jsem jednoznačně mnohem optimističtější, než jsem kdy byl,“ citoval server Reuters Roba Wellse, prezidenta digitálních prodejů největšího labelu Universal Music Group. Neváhal však dodat, že „navzdory všem dobrým zprávám je stále ještě třeba vyvinout obrovské úsilí v boji proti pirátství, což je problém, který přetrvává“.

Úspěchům protipirátských tažení v různých zemích se věnuje i značná část zprávy IFPI. Jak se ukazuje, tvrdý postup proti nelegálnímu šíření hudby má na pozitivních výsledcích hudebního průmyslu řádný podíl. Za všechny uvedené příklady vybíráme:

  • Francie: Zákon zvaný Hadopi (třikrát a dost), jenž začal platit v roce 2010, vedl údajně k poklesu pirátství prostřednictvím peer-to-peer (P2P; decentralizovaná síť, kde spolu napřímo komunikují jednotliví uživatelé) sítí o 26 procent. Dle zákona je každý uživatel „monitorován“ prostřednictvím speciálního úřadu (má zkratku HADOPI) a v případě, že na něj padne podezření z porušování autorských práv, je mu na základě jeho IP adresy zaslán e-mail s upozorněním. Když neuposlechne, přijde mu úřední dopis. A pokud podmínku poruší potřetí, čelí trestu v podobě odpojení přístupu na internet po dobu dvou měsíců až roku, finančního postihu a v horším případě až dvouletého vězení. Od prvních varování rozeslaných v říjnu 2010 přestalo s nelegálním sdílením prostřednictvím P2P sítí okolo dvou milionů uživatelů. Hadopi měl údajně pozitivní vliv na prodeje prostřednictvím iTunes – dle nedávné studie byly díky existenci tohoto zákona o 23 procent vyšší oproti situaci bez Hadopi.
  • USA: Loni podepsali největší poskytovatelé internetu průlomovou dohodu s hudebními vydavatelstvími a filmovými studii. Zavedený systém upozornění na nelegální šíření obsahu uživateli by měl být letos zdokonalen, nicméně dle IFPI již napomohl výraznému snížení pirátství prostřednictvím P2P sítí na americkém trhu.
  • Evropa: Řada soudních rozhodnutí napomohla snížit šíření nelegálního obsahu na největších stránkách, jako je například The Pirate Bay. V Belgii a Itálii se prý snížila návštěvnost stránek s nelegálním obsahem o 70 až 80 procent.

Související článek: Internetová válka začala.

Autor: David Kasl