130 let

| foto: © ČESKÁ POZICE, Alessandro CanuČeská pozice

Proč je tolik rozruchu kolem tendru na správce pražských tunelů?

  •   21:56

Nejnižší cenu v soutěži vypsané Ředitelstvím silnic a dálnic nabídla společnost Eltodo EG, která službu vykonávala doposud.

Jen málokterá veřejná zakázka vzbuzuje takový „rozruch“ jako ta, v níž Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) hledá správce tunelů na pražském okruhu. Již samotná příprava problematického tendru, který byl jednou zrušen a podruhé se o 60 dní prodloužila lhůta pro podání nabídek, byla jedním z důvodů odvolání provozního ředitele ŘSD Jiřího Veigerta. Dnes už známe vítěze soutěže, kterým je společnost Eltodo EG.

Přesto se stále vynořují spekulace, zda tendr probíhal dle regulí. Informace, které doposud ČESKÁ POZICE získala, nasvědčují tomu, že nic porušeno nebylo.

Devět nabídek, sedm vyloučených

ŘSD v soutěži obdrželo devět nabídek, z toho sedm uchazečů bylo vyloučeno, a to především kvůli nesplnění požadovaných referencí. Informaci ČESKÉ POZICI potvrdil generální ředitel ŘSD David Čermák. „Ano, je to tak. Záležitost jsem nechal ještě jednou posoudit nezávislými právníky a ti mi potvrdili, že jejich vyloučení bylo správné,“ konstatoval Čermák.

Do finále se tak dostala nabídka s nejnižší požadovanou cenou a dále nabídka s třetí nejnižší cenou. Oba soutěžící patří do skupiny Eltodo. Cenou 106 milionů korun porazilo Eltodo EG svou dceru Eltodo dopravní systémy. „V některých tendrech to občas tak děláme, že skupina podá dvě nabídky. Každá z firem je nezávisle schopná splnit požadovaná kritéria,“ vysvětlil postup Libor Hájek, prezident Eltoda. Firma za hlavní konkurenty ve správě tunelů považuje Metrostav a ČKD DIZ.

ŘSD v soutěži obdrželo devět nabídek, z toho sedm uchazečů bylo vyloučeno, a to především kvůli nesplnění požadovaných referencíEltodo EG je dosavadním správcem pražských tunelů. Firma získala zakázku opakovaně v jednacím řízení bez uveřejnění (JŘBU), a to nejprve v únoru a posléze v říjnu loňského roku. Dle stanovených podmínek mělo Eltodo spravovat tunely do konce roku 2012. Jenže v informacích o zakázce, které jsou zveřejněny v internetovém Věstníku veřejných zakázek, se konstatuje, že pokud „nebude k 1. lednu 2013 zajištěna nová servisní smlouva cestou otevřeného řízení, bude servis v rámci této zakázky zajištěn k datu účinnosti nové smlouvy, nejdéle však do 30. června 2013“.

Jenže ani po uplynutí této lhůty se ŘSD nepodařilo vybrat vítěze otevřené soutěže, proto byla zakázka znovu zadána Eltodu v režimu JŘBU. V internetovém Věstníku veřejných zakázek se konstatuje, že předpokládaná doba trvání zatím poslední smlouvy je do konce srpna. Eltodo za své služby inkasuje měsíčně zhruba tři miliony korun.

Soutěžní peripetie

ČESKÁ POZICE již v minulosti o tendru na správu pražských tunelů informovala. Považujeme však za nutné zopakovat, jakými peripetiemi prošlo výběrové řízení na zakázku, jejíž odhadovaná hodnota byla vyčíslena na 213 milionů korun.

V internetovém Věstníku veřejných zakázek je uvedeno, že vítěz soutěže by měl mít tunely na starosti od července letošního roku do konce roku 2015. Vzhledem k tomu, že smlouva s vítěznou firmou ještě nebyla podepsána, bude tato lhůta nakonec o něco kratší.   

Správa a údržba tunelů představuje poměrně složitou záležitost a rozhodně ji nelze považovat za jednoduchou elektrikářskou práci. Firma, která tuto zakázku zajišťuje, musí mít k dispozici sofistikovaný software, který zabezpečí tunely v případě požáru či teroristického útoku. Správu tunelů na pražském okruhu navíc komplikuje to, že k nim přiléhá 40 kilometrů dálnic s hustým provozem.Vítěz soutěže by měl mít tunely na starosti od července letošního roku do konce roku 2015; lhůta však nakonec bude o něco kratší 

Soutěž byla poprvé vypsána již loni na podzim. Jenže den před otevíráním obálek bylo zjištěno, že krabice s dokumentací jednoho z uchazečů není dobře zabezpečená. ŘSD tendr zrušilo, aniž by otevřelo obálky s nabídkami. Letos byla soutěž vypsána znovu. V první soutěži měli uchazeči doložit referenci z tunelů kategorie TA. Tyto tunely musejí mimo jiné splňovat minimální délku 500 metrů. Výjimkou je tunel Valík, který je kratší, ale spadá to kategorie TA. Ve druhém tendru byla stanovena podmínka, že soutěžící musejí doložit referenci ze správy tunelů o délce minimálně 500 metrů. Po zveřejnění výběrového řízení obdrželo ŘSD řadu dotazů a na jeden z nich, který se týkal právě zmiňované reference, odpověděl zaměstnanec ŘSD nejednoznačně. 

Bývalý provozní ředitel ŘSD Veigert považoval za optimální variantu, i přes určitá rizika, že se soutěžící kvůli nejasnostem obrátí na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), v tendru pokračovat dle stanovených podmínek a ukončit soutěž koncem dubna. Generální ředitel ŘSD David Čermák ale rozhodl jinak. Prodloužil lhůtu pro podání nabídek o 60 dní, tedy do 28. června.

ČESKÁ POZICE již dříve oslovila právníka, který si nepřál být jmenován. Ten konstatoval, že zákon obecně vyžaduje – dojde-li ke změně zadávací dokumentace –, aby byla adekvátně prodloužena lhůta pro podávání nabídek. V tomto případě prý šlo o změnu kvalifikačních požadavků, a bylo dle něho tedy bezpečnější lhůtu prodloužit o 60 dní. Veigert je naopak přesvědčen, že se zadávací podmínky neměnily, lišily se prý pouze formulace.

Dopis ministrovi

Jiří Veigert začátkem května, před svým odvoláním, napsal dopis tehdejšímu ministru dopravy Zbyňku Stanjurovi, v němž ho upozorňuje na některé záležitosti, které vnímá jako problematické. Jednou z nich bylo právě výběrové řízení na provozovatele pražských tunelů. Veigert Stanjuru požádal o prošetření soutěže.Šetření tendru z popudu Jiřího Veigerta ještě nebylo ministerstvem dokončeno a není prý zatím možné říci, kdy se tak stane

Veigert poskytl dopis adresovaný Stanjurovi ČESKÉ POZICI. Upozorňuje v něm na nejrůznější chyby generálního ředitele Čermáka. Mimo jiné v něm konstatuje, že „všechny postupy pana Čermáka vedou k tomu, aby stávající otevřená soutěž byla zrušena (nejlépe z viny ředitele provozu) a firma Eltodo mohla pokračovat dál v servisní činnosti bez otevřené soutěže“. Mluvčí ministerstva Martin Novák ČESKÉ POZICI sdělil, že šetření tendru z popudu Jiřího Veigerta ještě nebylo dokončeno a není prý zatím možné říci, kdy se tak stane.

Nicméně dobrou zprávou zůstává, že vysoutěžená cena na správu a provoz pražských tunelů je o více než polovinu nižší, než předpokládala cena odhadovaná.

Za vším hledej Rittiga?

Ozývají se i názory, a nutno říci, že nejsou ojedinělé, že ŘSD postupovalo v souladu se zákonem, a rozruch kolem tendru měli způsobit lidé blízcí lobbistovi Ivo Rittigovi. Rittig měl údajně zájem se do správy tunelů zapojit. Zdroje ČESKÉ POZICE ale neuvádějí, jakým způsobem se tak mělo stát.

S Ivem Rittigem bývá spojován právě bývalý provozní ředitel Veigert. On sám toto spojení odmítá. V rozhovoru pro ČESKOU POZICI uvedl, že Rittiga zná z médií. Redakce zaslala sms dotazy Ivu Rittigovi, zda se zná s Jiřími Veigertem a zda se jemu blízcí lidé zajímali o tendr na správu pražských tunelů. Otázky zůstaly bez odpovědi.

Autor: Kateřina Menzelová
  • Vybrali jsme pro Vás