Bohužel je třeba to říci: finanční prostředky v českém výzkumu jsou mimořádně naředěny. Vnitroakademická demokracie jak na univerzitách, tak na Akademii věd, daná zákonem, stvořila spoustu pracovišť, která není možno zrušit. Ba i přesunout laboratoř z jednoho ústavu na jiný je dnes legální problém, který zavání daňovým podvodem. O plevelných fakultách a oborech se diskutovalo jinde.
Bude třeba řezu a to shora. Změna zákona a státní prioritizace studijních oborů. Pak je možné zdvojnásobit množství peněz, které do výzkumu jdou.
PhD studium je metoda brain gainu všude na světě.
... ten clanek obsahuje banality, co jsou zname dvacet let, a napovi leda tak o autorovu vztahu k WoS a Scopusu.
Inu:
Pokud se někdo specializuje na veřejnou a sociální politiku jako Magistr dr. Aleš Vlk tak mu ČVUT& jistě připadá nepochopitelně těžké.. A "změkčovat" podmínky, aby nám počet studentů = státní příspěvek neklesal je jistě cesta k zvýšení úspěšnosti našich škol v mezinárodním srovnání. Je pak otázkou, zda pro universitu je metou Harvard a nebo Obecná universita Nairobi.
Když již to musí být, ponechal bych masového "Bakaláře", s tím, že při shánění zaměstnání musí doložit i maturitní vysvědčení, přičemž Soukromé gymnasium v Kotěhůlkách ( a nebo i v Praze) se jaksi moc nepočítají
I proto třeba Masarykova univerzita chystá od října 2019 změny k prostupnějším a volitelnějším programům.
No výborně....Co budeme se všemi těmi absolventy dělat. kam je umístit ? Vymyslí se pro ně další organizace ?
Školné za Mudr je cca 500-800 ti Kč.
OK, platit jej nemusíš, ale zavazuješ se odpracovat 10 let v českém zdravotnictví do svých 45 let. (ženy taky musí mít kdy rodit atd)
Když nechceš, zaplať. Proč u nás studují zdarma cizinci? Proč vzděláváme naše lidi, investujeme do nich a oni pak jsou dál do zahraničí? To je dost velké odčerpávání peněz z kolonií. Už za ČSSR bylo, že při emigraci a následném "urovnání" vztahů s republikou jste zaplatili peníze v sumách obdobných, jako dnes stojí soukromé školy, jen ta hodnota peněz je cca 20 x vyšší. Nechci po těch studentech peníze dopředu, ani u kritických oborů peníze za to, že je vyhodili v prvním či druhém ročníku, ale taky není potřebné, aby jsme platily daně kolonizátorům.
Cizinci studují zdarma jen za přesně definovaných podmínek (nepř. že studují v češtině) a mnoho jich naopak za svá studia v ČR težce platí tvrdou měnou (nebo za ně platí studia vysílající země). Některé medicinské fakulty českých VŠ z toho docela slušně prosperují (aspoň tomu tak ještě pár let bylo). Vyhlášená v tom bývala také jaderná fakulta ČVUT.
Zajímavý článek. Myslím, že vyšší studijní úmrtnost na technických školách je způsobená také tím, že přijímají bez přijímaček - samozřejmě, že ne na všech. Naopak výše zmíněné obory - lékařství, právo a jiné - už prosejí studenty při přijímacích zkouškách a je tedy vyšší pravděpodobnost, že studium dokončí.
Můj syn studuje inženýrské studium a vím, že je pro něj např. těžké skloubit studium s prací. Spousta studentů také pracuje a někdy je pro ně výdělek atraktivnější než studium.
Také si myslím, že je úplně zbytečný titul bakalář, jen se tím studium prodlužuje. Obory, které se dříve studovaly 4 roky, se studují 5 let. Také tím dochází k inflaci bakalářských a diplomových prací, protože zákonitě při tak velkém počtu studentů docházejí náměty pro tyto práce. Někdy jsou náměty prací (obzvláště z humanitních oborů) opravdovým výsměchem - např. diplomová práce "Genderová analýza filmu Sněhurka a lovec".
Další problém je nepřipravenost studentů už od základní školy na střední, ze střední
Přidal bych jako zbytečný titul i bakalář. Protože tyhle tituly jako Mgr a Bc jsou jen berličky, většinou pro politiky, aby mohli zastávat místa s předepsaným vysokoškolským vzděláním. A pak jsou tady další tituly, ve kterých se objevuje snad celá abeceda....Směšné. Důležité je, co je v hlavě a rukách, a nikoliv na vizitce.