130 let

| foto: © montaž ČESKÁ POZICE, Alessandro CanuČeská pozice

Travel Service v ČSA: Oheň a voda v jedné řece

  •   23:31

Travel Service musí úspěšně zabránit „synergii“ s odborářskou kulturou, a zároveň dodat do tápajících vod ČSA svůj obchodní drive.

Když v dubnu Korean Air kupovaly od státního Českého Aeroholdingu 44 procent akcií v ČSA, klíčovou podmínkou obchodu bylo, aby si ČSA zachovaly status takzvaného evropského přepravce se všemi letovými právy v Evropě. Korejské aerolinie získaly právo na nákup dalších akcií, které koncem roku uplatnily – a 34 procent akcií z této opce následně prodají českému dopravci Travel Service, jak 5. prosince oznámil Český Aeroholding. Tento krok komentuje odborník na letectví Jan Váňa.

Zdá se, že na českém trhu komerčního letectví konečně nastává to, co by mohlo mít svou logiku přesahující náš dvoreček. Travel Service získal 34 procent akcií Českých Aerolinií, na které u Českého Aerohodlingu uplatnil svoji opci Korean Air.

Může to znít trochu komplikovaně, ale výsledek vypadá poměrně jednoznačně. Travel Service získal (pravděpodobně za babku) to, na co ještě před pár lety plánoval vynaložit zhruba miliardu. Pravda, tenkrát bylo podmínkou – na které mimo jiné transakce ztroskotala – oddlužení ČSA státem, jež mělo pro stát představovat zhruba dvě miliardy, ale to je dnes rovněž již dávno passé. Po x-té se tedy pro obě zcela dominantní letecké společnosti v Česku koná vstup do stejné řeky (byť o mnoho kilometrů po proudu níže). Řeky, která by se klidně mohla jmenovat Oheň a Voda.

Kdo je kdo...
  • Privátní Travel Service, low-cost a chartery, lehce doplňované business jety, pronajímající si letadla nebo naopak pronajímající svá letadla a posádky na trhu podle toho, jak se chová a vyvíjí. Dravá a nesmlouvavá korporátní kultura založená na nízkých nákladech a tvrdém obchodu.
  • Státní (dnes již polo-) ČSA, tradiční malý pravidelný přepravce, obchodně tápající na extrémně konkurenčním trhu v Evropě. Korporátní kultura takřka permanentních třenic mezi odbory a managementem, které z času na čas vybublají ve výměnách vedení.

Anebo jinak:

  • Generální ředitel Roman Vik a jeho věrní, mnozí z nich v „Travele“ od počátků v roce 1997.
  • Antonín Jakubše, Miroslav Kůla, Jaroslav Tvrdík, Radomír Lašák, Miroslav Dvořák, Philippe Moreels. Stejná doba, šest různých jmen na postu prezidenta a předsedy představenstva. A k tomu takřka nespočetně různých výkonných ředitelů, obchodních viceprezidentů a obchodníků obecně.

Příznačné a zároveň zarážející. Zkratkovitě by se to dalo shrnout jako „syndrom státem vlastněného podniku“... Jistě zkratka, která se lehce mediálně podává, ale příčiny jsou určitě hlubší. V případě ČSA jistě mnohem hlubší než superzkratka, že „za všechno může Tvrdík“. Málokdo ví – a dnes to již opravdu může znít jen jako pohádka starých zbrojnošů –, že za Tvrdíkovy éry bylo v podstatě před dokončením převzetí společnosti Travel Service ze strany ČSA! Chybělo opravdu málo, a noviny na počátku roku 2006 mohly oznamovat, že „ČSA koupily Travel Service za…“

Chybělo opravdu málo, a noviny na počátku roku 2006 mohly oznamovat, že „ČSA koupily Travel Service za…“Jenže – Tvrdík v podstatě ze dne na den odešel do politiky a Lašák se rozhodl, že všechno bylo špatně, a je nutné tedy začít jinak. Travel Service přežil díky svým akcionářům a urputnosti a dnes je to on, kdo bude rozhodovat o dalším osudu ČSA.

Ne že by se takové zvraty v byznysu, a tím pádem i v letectví nestávaly. Ne že by na tom bylo něco v principu špatně. Z hlediska společnosti Travel Service se akvizice 34 procent akcií ČSA jeví jako majstrštyk. Z dlouhodobého hlediska ČSA jako krabička poslední záchrany, ke které se ČSA dopracovaly neschopností vlastní sebeobrody.

Spousta synergií, ale...

Nezávidím tento vstup do společné řeky ani jednomu, je ale určitě příležitostí pro oba:

  • Travel Service získá přístup na východní trhy, kam by se mu samotnému jen obtížně a nákladně dostávalo. Je sice otázkou, jakou cenu mají například Perm nebo Rostov, ale to si již určitě Roman Vik ohodnotí sám.
  • Předpokládám, že si Travel Service zabezpečí oboustranně smysluplný přístup k údržbě svých letadel u ČSA Technics, k handlingu u ČSA Handling, podobně jako si zabezpečil kontrolu nad charterovým trhem v Česku odstraněním ČSA Holidays.
  • Předseda představenstva a spolumajitel společnosti Travel Service Jiří Šimáně ve svém vyjádření k převzetí akcií signalizoval i další synergie, které se pro dopravce nabízejí ve sdílení obslužných činností, jako je IT, ekonomika, právní služby, administrativa, personalistika atd.

Potenciální synergie ale vždy skrývají čertovo kopýtko. Jejich leitmotivem je dokázat to, že v byznysu může platit i rovnice 1 + 1 = 1,8. Krásná myšlenka a princip, ale mnohdy bohužel nastane, že 1 + 1 se nakonec rovná 2,5. Synergie, respektive nesynergie firemních kultur společnosti Travel Service a ČSA spíše nabízejí škarohlídský předpoklad, že výsledek může být i více než 2,5. To by znamenalo zřejmě krach pro oba.

Firmě Travel Service se proto musí podařit zabránit zejména „synergii“ s odborářskou kulturou ČSA, a zároveň dodat svůj obchodní drive, a zejména jeho konzistenci do tápajících vod ČSA. Knížecí rada, z pohledu zvenku. Každodenní boj, pot a slzy pro všechny zúčastněné zevnitř. Přesto věřím, že se tato akce z dlouhodobého hlediska vyplatí a podaří ku prospěchu všech.

Silná značka

Tratit na ní určitě nebudou ani cestující. Český letecký trh je sice malý na to, aby živil několik domácích přepravců, ale zároveň je natolik otevřený a exponovaný, že je zvnějšku pořád ještě dost zajímavý. Z Česka a do Česka se bude létat, i pokud by řeka Oheň a Voda nezafungovala. Řada zemí v Evropě a ve světě nemá již dávno svého „vlajkového přepravce“, a nikdo si s tím až tak hlavu neláme.

Z Česka a do Česka se bude létat, i pokud by řeka Oheň a Voda nezafungovalaČSA je značka, která je na trhu od roku 1923, a patří proto k nejstarším na světě. Za to si ale žádný cestující pochopitelně ochotný připlatit ani korunu k letence není. Travel Service si je hodnoty značky ČSA navzdory tomu dobře vědom a domnívám se, že nebude mít snahu ji z letectví vymazat. Neudělala to ani Lufthansa se Swissem, ani s Austrian Airlines.

Travel Service bude určitě chtít využit to dobré, co ještě v ČSA zůstalo, a zároveň získat přístup ke všemu využitelnému z Českého Aeroholdingu, a tím i třeba Letiště Praha. Synergie se nabízejí, některé z nich visí ale hodně vysoko.

Autor: Jan Váňa
  • Vybrali jsme pro Vás