Sobota 18. ledna 2020svátek má Vladislav 3 °C déšť se sněhem Předplatné LN
Lidovky.cz > Cestování > Aktuality

Otestujte si cestovky: tipy jak poznat dobrý zájezd

Cestování (Ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Cestování (Ilustrační foto) | foto: Shutterstock

PRAHA Je možné poznat dobrý zájezd? A jak se bránit, když dovolená nevyjde tak, jak má? Společně s odborníky jsme pro vás připravili pár tipů.

Jen za poslední týden uvízly na letištích doma i v zahraničí stovky turistů. A podle odborníků z cestovního ruchu není vyloučené, že stejný osud postihne i další. "Mechanismy na kontrolu cestovních kanceláří existují a jsou dostačující. Bohužel se ale málo využívají," míní analytik a specialista na cestovní ruch Jaromír Beránek. Řadu věcí si podle něj ale mohou klienti prověřit sami.

1. Pojištění proti úpadku je pro cestovky povinné
Každý by si měl ověřit, zda je cestovní kancelář, u které zájezd kupuje, pojištěná proti úpadku. Jedině tak si zajistí nárok na  odškodnění v případě, že se společnost dostane do potíží. Pojištění proti úpadku je navíc pro cestovní kanceláře na rozdíl od leteckých společností povinné.

2. Smlouva s aerolinkami předejde nocování na letišti
Shánění letů až k prodaným zájezdům je podle Tomia Okamury z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur vysoce nestandardní a nezodpovědné chování. Poslední dny ale ukázaly, že se u cestovek objevit může. Než proto koupíte zájezd, zjistěte si, zda má společnost uzavřenou smlouvu s některým z leteckých přepravců.

3. Pokyny k odletu žádejte minimálně týden předem
Ačkoliv je podle informací Lidovek.cz mezi cestovními kancelářemi běžnou praxí informovat klienty o odletu na dovolenou 3 - 5 dní předem, jejich povinností je oznámit spoj a čas letu s týdenním předstihem. Získané údaje si navíc můžete ověřit na letišti nebo u aerolinek.

O cestovních kancelářích čtěte také


4. Čekání na letadlo vám musí aerolinky zpříjemnit
Pokud cestovní kancelář u aerolinek let řádně zajistila, a klienti přesto odletí se zpožděním nebo vůbec, odpovědnost za kompenzace a odškodnění nese letecká společnost. Ta má pak od určité délky zpoždění povinnost cestujícím zajistit občerstvení, nebo dokonce ubytování. V krajním případě pak mohou lidé let i odmítnout a žádat vrácení peněz. (více informací čtěte zde)

V případě, že cestovka let nezajistila, klienti se musí s reklamací obracet na ní. Pokud se jim ale nepodaří se společností na odškodnění dohodnout, nezbývá nic jiného, než se obrátit na soud.

Premium

Pošťák, který vůbec nezvoní. U balíčků z Číny totiž nemusí

Pošta z Číny, ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Lidé si objednávají z čínských e-shopů zboží s bezplatnou dopravou a diví se, že nedostanou balíček do ruky. Pošta má...

Premium

Tři roky od věznění v garáži. Daniel dnes pracuje a stará se o miminko

Daniel Příhoda, jehož v roce 2016 věznil s jeho tehdejší přítelkyní Zdeněk... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Daniela před několika lety unesl vyšinutý Zdeněk Hryščenko. I s jeho kamarádkou Janou. Věznil je několik dní ve...

Premium

Pohádky na odpis: kterým hrozí zákazy a cenzura kvůli korektnosti

Jiří Korn v pohádce Honza málem králem (1977) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Zahrajme si na prognostiky. Magazín DNES se zamýšlí nad tím, které nejoblíbenější české vánoční pohádky začnou vadit a...

NENECHTE SI UJÍT: Výprodeje Gues, CK, O bag a Desigual, které stojí za to
NENECHTE SI UJÍT: Výprodeje Gues, CK, O bag a Desigual, které stojí za to

Vánoce jsou za námi, nastává čas výprodejů. Udělejte si radost a oživte svůj šatník novým módním kouskem, který je navíc za zlomek původní ceny. Máme pro vás tipy na ty nejzajímavější značky, které si zamilujete. Jsou módní, stylové a originální. Kde je seženete nejlevněji?