Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Nebojte se létat

Cestování

  6:08
PRAHA - Publikace Létání bez strachu je určena všem, kteří by se rádi zbavili strachu z cestování letadlem. Autoři radí, nejen jak tyto obavy překonat, ale vysvětlují i řadu technických otázek.

Piloti umějí přistát i s nefunkčními motory. foto: Profimedia.cz

Může za letu dojít k poruše? Co když nám vysadí motor?
To je velice častá otázka - a neptají se jenom ti, kdo se létání bojí. Může motor vysadit? Jak se to stane?

Motor samozřejmě vysadit může, a to z různých příčin: dojde k poškození lopatek motoru, např. vlivem nasátí ptáka do motoru, dojde k porušení přívodu paliva do motoru (prasklá trubka, vlivem obtížně odhalitelného poškození např. z výroby), dojde k požáru motoru (požár motoru u soudobých letounů, které mají motory zavěšeny pod křídly, ale neznamená významnější nebezpečí pro cestující. Požár se nemá jak rozšířit dále. Piloti uzavřou přívod paliva a ostatních komponentů do motoru a motor prostě „vyhoří“ bez toho, aniž by ovlivnil ostatní části letadla), z různých jiných příčin.

Co se stane, když motor vysadí?
Každý dvoumotorový dopravní letoun je konstruován tak, aby spolehlivě letěl i s jedním motorem! (U vícemotorových je filozofie obdobná, ale zde i dále ve výkladu budeme pro jednoduchost uvažovat dvoumotorový letoun, který je nejrozšířenější.) Motory jsou na sobě naprosto nezávislé a téměř nebyly zaznamenány případy vysazení obou motorů současně.
Pokud toto tvrzení ještě více rozvineme, můžeme ještě konstatovat, že každý dopravní letoun je schopen i dokončit vzlet na jeden motor a posléze bezpečně přistát.

Navíc při jakémkoliv manévrování s jedním motorem jsou vždy zabezpečeny minimální rozestupy od překážek na zemském povrchu (nehrozí tedy, že by letadlo do něčeho narazilo). Letět na jeden motor je schopen každý letoun i při svém maximálním obsazení (a tedy i maximální váze).

Tato tvrzení můžete brát jako fakt, jsou podložena výpočty a ověřena letovými zkouškami. Prostě takto dopravní létání funguje. Tyto výpočty jsou vždy podle aktuální váhy prováděny před každým letem.

Pokud by letoun nedosahoval požadovaných výkonů s jedním motorem, přistoupí piloti k určitým opatřením tak, aby dosáhli požadovaného: sníží váhu letounu (vezmou méně cestujících, resp. zavazadel), použijí pro vzlet speciální postupy nebo prostě počkají, až se sníží teplota okolního vzduchu (v noci nebo časných ranních hodinách motor samozřejmě lépe „táhne“). I proto mj. většina vzletů z letních dovolených je prováděna v noci nebo ráno...

A co když vysadí při vzletu oba motory?
Tato otázka (ač se zdá být oprávněná) není na místě. Proč? Vysazení obou motorů současně při vzletu je velice nepravděpodobné. Oba motory jsou na sobě naprosto nezávislé, každý má svůj palivový systém, systém řízení funkcí motoru atd. Pokud jeden z motorů (z jakéhokoliv důvodu - např. nasátí ptáka) vysadí, neovlivní činnost druhého motoru letounu.

Tuto situaci lze přirovnat k jízdě autem po dálnici vysokou rychlostí. Také uvažujete před jízdou, že vám ve vysoké rychlosti prasknou dvě pneumatiky naráz? Jakou byste měli šanci, že z toho vyváznete bez úhony? Mizivou? Ano. Přesto tak určitě neuvažujete. Člověk, který by takto uvažoval, by zřejmě nikdy neusedl do automobilu, autobusu, necestoval by vlakem, lodí, ba co víc, nepustil by se ani přes přechod pro chodce. Navíc i kdyby vám praskla pouze jedna z pneumatik, pravděpodobnost nehody je stále vysoká.

Pokud ale za letu (i během vzletu) vysadí jeden motor, situace je stále bezpečná, letoun na jeden motor stále letí, piloti jsou na tyto situace cvičeni (na letovém simulátoru samozřejmě). I tento příklad je důkazem toho, že letecká doprava je bezpečnější než ostatní druhy cestování nebo chcete-li přepravy lidí.

A co se stane, když oba motory vysadí za letu?
Je třeba podotknout, že tyto případy jsou skutečně ojedinělé, s pravděpodobností blížící se k nule. Pokud tento případ nastane, ještě stále nemusíme nutně předpokládat tragický konec. Letoun přece stále letí, pouze křivka jeho sestupu je poněkud strmější. Toto „klouzání“ má své dané parametry a pohybuje se (podle váhy letounu) v hodnotách 1:10-13. Přeloženo to znamená, že z výšky 10 km letoun doletí („doklouže“) přibližně 100-130 km. V těchto vzdálenostech se vždy najde vhodné letiště na přistání. V případech, které se staly (opravdu ojediněle), piloti svým mistrovstvím dokázali letoun přivést úspěšně na přistání...

Které techniky mohou pomoci proti strachu z létání?
Zdravý životní styl je velmi důležitý. Zaměřte se na správnou životosprávu, zlepšování zdravotní kondice, otužování, umění odpočívat. Stejně důležité je vaše rozhodnutí se svým problémem něco dělat, u tohoto rozhodnutí setrvat a upevňovat se v přesvědčení, že nepříjemné stavy překonáte.

Pozitivní myšlení je základem, má vliv na vaši tělesnou pohodu a klid. Úspěšně změnit své myšlení není ovšem tak jednoduché. Úzkostné myšlenky se u citlivých a úzkostí zatížených osob vynořují, hromadí a způsobují řadu tělesných změn, které je nutné si uvědomit. Doprovází je pocení, bušení srdce, nesoustředěnost.

Uvědomte si své reakce! Pomůže vám, když si budete dělat záznam o situacích a projevech svých úzkostných stavů. Snažte se zjistit si co nejvíce informací o cestě na letiště, o průběhu odbavovacího procesu, o samotném letu. Tím se vám podaří eliminovat stres, který je jedním ze spouštěčů úzkostného stavu...
Autor:

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...