130 let
Obraz Skryt v jejich odrazech od Toyen

Obraz Skryt v jejich odrazech od Toyen | foto: ČTK

Obraz Toyen se v aukci v Obecním domě prodal za 35 milionů

Česko
  •   17:34
Dílo malířky Toyen z roku 1956 Skryt v jejich odrazech se na nedělní aukci v Obecním domě v Praze prodalo téměř za 35 milionů korun včetně aukční přirážky 24 procent. Vyvolávací cena byla 18 milionů korun.

Nejdražším dílem Toyen prodaným v tuzemské aukci zůstává obraz Cirkus, za který nový majitel loni zaplatil konečnou cenu 79,56 milionu korun. Cirkus je také na třetím místě v žebříčku nejdráže prodaných obrazů na aukcích v ČR za obrazem Staropražský motiv Bohumila Kubišty, za který letos v květnu kupec dal 123,6 milionu korun, a dílem Divertimento II Františka Kupky, které se v listopadu 2020 prodalo za 90,24 milionu korun. Za pořádající společnost European Arts to sdělil Miloš Svoboda.

„Jednalo se o mimořádnou příležitost pro tuzemské sběratele nebo investory. Podobná díla v této kvalitě jsou dnes na trhu již prakticky nedostupná,“ uvedl k obrazu Toyen Svoboda.

Dílo Skryt v jejich odrazech bylo vystaveno na celoevropské retrospektivě Toyen, která se konala v posledních dvou letech v Národní galerii v Praze, Kunsthalle Deutschland v Hamburku a pařížském Musée d’Art Moderne. „Toyen dokázala skvěle pracovat se soumrakem a svítáním, s hodinou mezi psem a vlkem, jak tento stav nazývali její surrealističtí přátelé,“ uvedl v posudku k obrazu Karel Srp.

Díla umělkyně jsou velmi žádaná

O díla Toyen je tradičně velký zájem. její obraz s názvem Samotáři z roku 1934 se letos v květnu na aukci prodal za 54 milionů korun včetně dvacetiprocentní aukční přirážky.

Toyen (1902 až 1980), vlastním jménem Marie Čermínová, je podle odborníků jednou z nejpozoruhodnějších osobností českého a evropského výtvarného umění 20. století. V letech 1925 až 1929 působila v Paříži, kde společně s Jindřichem Štyrským rozvíjela původní český malířský směr - artificialismus, který představoval osobitou a poetickou alternativu k tehdejší geometrické abstrakci i surrealismu. Do metropole nad Seinou se pak Toyen definitivně vrátila v roce 1947 a zůstala věrná surrealistickému hnutí. Ve svém díle reflektovala i válečné katastrofy a celé její dílo prostupuje téma erotiky.

V roce 2000 připravila její velkou retrospektivní výstavu Galerie hlavního města Prahy. Navštívilo ji tehdy téměř 70 tisíc diváků, což je dnes číslo v tuzemském galerijním provozu nevídané. Velká sběratelská hodnota díla Toyen vede i k tomu, že autorka patří mezi ty umělce, kteří jsou v tuzemsku nejčastěji paděláni.

Autoři: ČTK, Lidovky.cz
  • Vybrali jsme pro Vás