130 let

Ceny lihovin rostou, jako poslední zdražil Becher

Česko

PRAHA Vysoké náklady donutily již téměř všechny výrobce lihovin v Česku ke zdražování. Některé obchodní řetězce ale navýšení vzhledem k vysoké konkurenci na zákazníka vůbec nepřenesou.

„Téměř rok a půl jsme drželi ceny na stejné úrovni, nicméně vzhledem k současnému výraznému zdražení vstupů do výroby jsme již nuceni jít s cenou nahoru,“ řekl David Haworth, generální ředitel společnosti Jan Becher – Karlovarská Becherovka. Další významné firmy přitom zdražovaly už od počátku letošního roku. Týká se to například značek Bohemia Sekt, Rudolf Jelínek nebo Fruko Schulz. Alkoholické nápoje těchto firem stojí v průměru o tři až pět procent více.

„Není jiné cesty. Máme dražší prakticky všechny náklady. Skleněné lahve, líh, kartony, papír na etikety, dopravu i některé druhy bylin,“ komentoval dřívější zdražení šéf plzeňského Stocku Martin Petrášek. Karlovarská Becherovka zatím nezvedne ceny napříč celým portfoliem, jak to udělal například Stock, ale jen u nejprodávanějších nápojů. O tři procenta tak zdraží vybrané importované značky a o pět procent stěžejní produkt firmy – Becherovka. Ke změně dojde od 1. března.

Silná konkurence na českém maloobchodním trhu ale dopady zdražování na koncového zákazníka zmírní. „My zdražení do našich cen zákazníkům nepromítneme. Jak známo, ceny se v tomhle oboru nekalkulují, ale srovnávají,“ uvedl šéf marketingu řetězce Globus Boris Malý.

Kromě růstu cen energií, lihu nebo dopravy hraje roli také vyšší inflace. Ani současná vlna zdražování navíc podle výrobců lihovin nárůst nákladů plně nepokryje. Vynahrazuje to ale množství prodaného alkoholu, které i přes vyšší ceny zřejmě nadále poroste.

***

Jak zdražují lihoviny

* Stock – v průměru

o 3 procenta u všech značek

* JBKB – Becherovka

o 5 procent, některé

importované značky

o 3 procenta

*Fruko Schulz – zvýšení cen

až o 3,5 procenta

*O 2–3 % zdražují Bohemia

Sekt a Rudolf Jelínek

Autor: