• Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Cíl? Více neúspěšných

Česko

Ministr Ondřej Liška chce, aby neúspěšných maturantů bylo po zavedení státní maturitní zkoušky víc než dosud.

náměstek ministra Jindřich Kitzberger. „To ale není cílem. Dobrý výsledek by byl, kdyby ta neúspěšnost byla o něco vyšší než dosud.“

Gymnázia se zvyšování laťky nebojí. „Problém budou mít spíš studenti průmyslovek a učňovských oborů s maturitou,“ říká například ředitelka Gymnázia Karla Čapka v Dobříši Zdeňka Cimická. „Netrpělivě čekáme na konečnou vyhlášku. Ani studenti ani my netušíme, co bude, když nějakou část maturity neudělají,“ říká zástupkyně ředitele SOU spojů a informatiky v Brně MariePpotůčková.

Odborným a učňovským školám vyšlo ministerstvo vstříc tím, že u povinných zkoušek budou na výběr dvě úrovně obtížnosti. Laťku státní maturitní zkoušky chce v budoucnu nastavit tak, aby neúspěšných bylo víc, ale zároveň tak, aby „některé segmenty středního školství nebyly úplně vyblokovány“. Jaké je cílové procento neúspěšných maturantů, prozradit nechce. PRAHA Kolik studentů udělá maturitu? To záleží pochopitelně i na tom, jak je zkouška obtížná. Ministr Ondřej Liška včera přiznal, že státní maturitní zkouška by měla laťku nastavit o něco výš, než byli někteří maturanti dosud zvyklí.

„V základním termínu dnes neodmaturuje dvanáct procent studentů,“ řekl včera ředitel Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMAT) Pavel Zelený, který s ministerstvem na přípravě státních maturit spolupracuje. A jak bude neúspěšnost vypadat po zavedení státní zkoušky? „Testy postavíme tak obtížné, jak bude ministerstvo chtít.,“ řekl Zelený. „Je to ne odborné, ale politické rozhodnutí.“

Jak obtížné úlohy budou studenti v rámci státních maturit řešit, se podle ministra Ondřeje Lišky rozhodne až v průběhu příštího roku. O tom, že pro některé studenty budou obtížnější než dosud, už ale není pochyb. „My si samozřejmě přejeme, aby státní maturitní zkouška přinesla i určité zvýšení kvality vzdělávání na výstupu ze střední školy,“ řekl Liška.

„Teoreticky může ministerstvo nastavit tak obtížné zkoušky, že polovina studentů neodmaturuje,“ řekl Ředitel společnosti Scio, která se zabývá přípravou testů, Ondřej Štefl ale upozorňuje, že větší počet neúspěšných maturantů je v rozporu s evropskými trendy. „Chceme mít vzdělanou populaci, nebo víc propadlíků? Evropský trend je dát co největšímu počtu lidí vysokoškolské vzdělání, diferencované podle jejich možností,“ říká Štefl. „Co se stane s těmi, kterým nedají maturitu? Budou nezaměstnaní. Je to opravdu politické rozhodnutí, ministr Liška by ho ale měl konzultovat s ministrem práce a sociálních věcí.“

„Teoreticky může ministerstvo nastavit tak obtížné zkoušky, že polovina studentů neodmaturuje.“

„Chceme mít víc propadlíků? Evropský trend je dát co nejvíce lidem vysokoškolské vzdělání.“

***

Státní maturita - Středoškoláci absolvují zkouškový maraton

Maturity v Česku - rozvrh pro rok 2010: M t it Č k h

Termín podání přihlášky žákem: 15. října 2009 Termín podání přihlášek za školu: 30. října 2009

1. Profilová část a) Písemné práce a praktické zkoušky termín: duben (dle rozhodnutí ředitele školy) b) Ústní komisionální zkoušky termín: květen (dle rozhodnutí ředitele školy)

2. Společná část c) Ústní dílčí zkoušky - český jazyk a literatura a cizí jazyk termín: květen (společně s ústními komisionálními zkouškami profilové části) d) Didaktické testy a písemné práce termín: 1. týden v červnu - dle jednotného zkušebního schématu

Příklady z testů

Matematika (vyšší úroveň) Slečna Hermína disponuje částkou 8500 korun, proto se rozhodla navštívit velký svět financí. Zaujal ji plakát firmy „Moula&spol.“, v němž stálo: „Naše firma zhodnotí Vaše peníze! Za 100 dnů si splníte své sny! Za jednorázovou investici v hodnotě 10 000 korun a více garantujeme 6% zisk za 100 dnů. Dokonce i investice pod 10 000 korun Vám přinese za 100 dnů 3% zisk. Chybí Vám peníze? Půjčíme Vám až 10 000 korun na 100 dnů! Teprve až uplyne celých 100 dnů, zaplatíte 15% úrok z půjčené částky.“ Hermína by ráda investovala 10 000 korun, a proto zvažovala možnost půjčky. Zodpovězte následující otázky za předpokladu, že firma dostojí svým slibům: Jaký bude zisk Hermíny, pokud si žádné peníze nepůjčí a investuje jen částku 8500 korun? O kolik korun se zvýší její zisk, pokud si chybějící peníze od firmy půjčí a investuje 10 000 korun? Pokud by měla Hermína o něco méně než 8500 korun, investice s půjčkou by se jí mohla stále ještě vyplatit. Naopak pro nízké částky je výhodnější investice bez půjčky. Pro jakou částku přinášejí obě možnosti (investice částky s půjčkou i bez půjčky) stejný zisk?

Český jazyk a literatura

Která z následujících vět obsahuje chybně užité sloveso? A) Jen na severovýchod zasahují výběžky Skandinávských hor. B) Kontinentální podnebí se vyznačuje chladnými zimami. C) Pobřeží lemuje 6550 téměř výhradně drobných ostrovů. D) Více než dvě třetiny povrchu Finska obývají zdravé lesy. Výchozí text k úloze: Pokud dostanete do ruky vizitku s titulem M. A. neboli Master of Arts, nemusí vůbec jít o umělce. Může jít o absolventa ***** oborů zahraničních univerzit, ale třeba i o ekonoma. Které z následujících slov lze doplnit na vynechané místo, aniž by se změnil smysl výchozího textu? A) humánních B) humanitních C) humanitárních D) humanistických Ve které z následujících vět je obsažena nejvyšší míra vlastnosti? A) Ministr se o tom zmínil v polooficiálním projevu. B) Pro Honzu byl charakteristický přihlouplý výraz. C) Tamta stará košile už bude poměrně dost zažloutlá. D) Živou vodu musíš hledat za převysokými horami.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás