130 let

D11 bude, slibují všechny strany

Česko

KAMPAŇ

Na stejný trumf vsadí všechny silnější strany kraje, hlasy voličů zkusí získat příslibem dostavby D11 i obchvatů měst.

HRADEC KRÁLOVÉ Žádná ze stran, které nyní v preferencích překonávají pětiprocentní hranici, nehodlá v předvolebním boji o hlasy vynechat stěžejní téma kraje: výstavbu D11. Cílem je dovést dálnici do Hradce Králové a dále do Jaroměře. Dostavbu komunikace nyní blokuje i nedokončený odkup soukromých pozemků, přes které by měla dálnice vést.

Podle posledního průzkumu by volby v Královéhradeckém kraji nyní vyhrála ODS s 24 procenty hlasů, sociální demokraté zaostávají na druhé pozici o půl procenta. S 12,5 procenta hlasů by bodovala i TOP 09, komunisté by získali 12 procent hlasů, Věci veřejné by volilo osm procent a Strana zelených by pětiprocentní hranici překonala o půl procenta.

Podle dřívějších předvolebních průzkumů mohou mít reálné šance v Královéhradeckém kraji také Zemanovci. „Palčivým problémem v Královéhradeckém kraji je dopravní infrastruktura, zejména její financování. Majetkoprávní problémy D11 se vyřeší, ale na její výstavbu není ani koruna. Kromě D11 je kritická situace u obchvatu Náchoda, Jaroměře, Nové Paky a v Doudlebech na Rychnovsku,“ vypočítal lídr kandidátky ODS Josef Kochan. Ten vidí řešení dostavby stěžejních krajských silnic v podpoře soukromých investic – projekty založené na partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) – a ve státních dotacích.

Za špatnou považují dopravní situaci v kraji i sociální demokraté. „Největším problémem Královéhradeckého kraje je nutnost dostavět páteřní komunikační síť, a to D11 k Jaroměři a odtud R11 na hranice s Polskem v Královci a R35, která půjde napříč kraji Libereckým, Královéhradeckým a Pardubickým a napojí se na stávající R 35 v Mohelnici,“ uvedla jednička socialistické kandidátky Hana Orgoníková.

S nutností urychlit výstavbu a co nejdříve napojit krajské silnice na celorepublikovou síť souhlasí i šéf kandidátky TOP 09 Leoš Heger a stejně jako ostatní smýšlí o předvolebních tématech i komunisté. „Kromě nutnosti dostavby dálnice D11 a jejího pokračování k polským hranicím je třeba navýšit finanční prostředky na nutné obchvaty měst, například Náchoda nebo Hronova,“ myslí si jednička kandidátky KSČM Soňa Marková.

Lídři kandidátek Zemanovců a Věcí veřejných Jan Patzelt a Jan Hrdina vidí rozvoj infrastruktury a dostavbu D11 jako příležitost k rozšíření možností cestovního ruchu a návštěvnosti kraje. Oba se shodují také na tom, že lepší silniční síť bude přínosem pro rozvoj drobného podnikání a ekonomického růstu kraje.

Problém výstavby dálnice, lepší dopravní obslužnost a městské obchvaty chce řešit i strana, která překonala v kraji pětiprocentní hranici hlasů nutnou ke vstupu do sněmovny až v posledním průzkumu.

„Vůbec to neznamená, že když jsme Strana zelených, dálnici D11, rychlostní komunikace a vůbec výstavbu silnic odmítáme. Požadujeme pouze citlivost ke krajině a ohledy na přírodu. Samozřejmě víme, že komunikace přivedou do kraje rozvoj a ekonomický růst,“ uvedla jednička kandidátky Strany zelených socioložka Jiřina Šiklová.

***

Královéhradecký kraj

Počet obyvatel - 554 402 Míra nezaměstnanosti - 8,74 % (únor 2010) Průměrná loňská hrubá mzda - 20 621 korun Královéhradecký kraj má nejnižší podíl obyvatel ve věku 15 až 65 let a zároveň má druhý nejvyšší podíl obyvatel ve věku nad 65 let (15,7 %) hned po Praze (15,8 %) Kraj má nejvyšší podíl absolventů škol a mladistvých na uchazečích o zaměstnání Nejvyšší sklizeň rybízu Je zde druhá nejnižší kojenecká úmrtnost Nalézá se zde druhý nejvyšší počet hromadných ubytovacích zařízení Je zde druhá nejvyšší sklizeň jablek, třešní a višní Nejnižší počet obyvatel: Petrovičky - 43 obyvatel Nejvyšší průměrný věk: Vrbice - 50,9 roku, celkem 96 obyvatel Nejnižší průměrný věk: Litíč - 34,4 let, celkem 132 obyvatel

Příští díl seriálu: 7. května Karlovarský kraj Minulý díl: 30. dubna Jihomoravský kraj

Autor: