130 let

Euonymus europeus není strom

Česko

EUROZÓNA Petra Zavadila

Vítejte v Eurozóně! Posledně jsem psal o nové kampani Evropské komise Klikni si pro strom - v souvislosti s diskusí, zda Brusel dává miliony eur na propagandu. Mezitím jsem projekt prostudoval blíže.

Brusel píše na svých webových stránkách: „Klikni si pro stromek je součástí širší kampaně, která chce získat podporu veřejnosti pro politiku EU v oblasti změn klimatu.“ A dále v souvislosti s nadcházejícím kodaňským summitem, na němž se má svět dohodnout na mechanismu snižování emisí oxidu uhličitého: „Mladí Evropané sázením stromků a odhodláním snížit emise, které svou činností sami produkují, tak budou demonstrovat svou podporu navrhovaným změnám.“

Pochopil jsem, jak může komise tak sebejistě tvrdit, že dělení kampaní na informační a propagandistické je příliš zjednodušující.

Viz sázení stromků, které dostane několik tisíc mladých antioteplovačů zdarma. Brusel mládež vyzval, akci zpropagoval, částečně zafinancoval. Ale „demonstrovat“ budou mladí lidé - nikoli EU. Vychytralé! Tohoto jevu jsem si všiml u více kampaní souvisejících se změnou klimatu - průvodní materiály (například tiskové zprávy) jsou důsledně a pečlivě formulovány tak, aby názory v těchto akcích vyjadřovali, demonstrovali, vyslovovali „mladí lidé“, popřípadě „veřejnost“. Brusel jim jen dává prostor, že ano!

Stejně je to ale propaganda. Těžko si totiž představit, že by eurokomise organizovala kampaň: „Klikni, abys s CO2 nedělal nic. Je to totiž levičácká móda“.

Prohlédl jsem si dva „humorné klipy“ ke kampani - a musím uznat, že jsou vtipné. V jednom mladík narazí do stromu, neboť se zakoukal do jakési slečny bohyně kráčející po ulici. V druhém pes počurá svého páníčka, protože nemůže najít strom. A pointa: jakože stromy jsou potřeba. Je to všechno veselé, pozitivní, správné. Ale co když je to opravdu plýtvání peněz? - jak tvrdí odpůrci boje s oteplováním. Ještě jednu otázku jsem si položil: proč zrovna brslen? Není to proto, že jeho nejběžnější druh má latinský název Euonymus europeus? Jakože je tam Evropa, EU, dvojhláska „eu“ dokonce třikrát. Má to ale jeden háček: brslen evropský vůbec není strom, je to keř, byť teoreticky podle některých zdrojů i sedmimetrový. Takže už název kampaně - „Klikni si pro stromek“ - je nesmyslný.

Mám trochu výčitky, že poslední dobou kritizuji pouze eurooptimisty či euroinstituce, které mají eurooptimismus v popisu práce. V Česku se ale eurodiskuse s pádem vlády, nástupem krize a kampaně zastavila - alespoň ve velké politice a hlavních médiích. Zůstali jen nejkovanější, jako je Jiří Pehe, který na svém blogu opět tvrdí, že má prezident ratifikovat Lisabonskou smlouvu. Proč? Protože si to myslí celá EU.

Jsou zkrátka důležitější věci.

Do toho všeho je eurodovolená. Ani jinak aktivistický eurokomisař Špidla nebloguje o ničem podstatném - rozplývá se, jak je krásné léto v Bruselu.

O autorovi| Petr Zavadil petr.zavadil@lidovky.cz

Autor: