• Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Ford se zbavuje Jaguaru

Česko

Jaguar a Land Rover brzy opět změní majitele. Ve hře jsou stále tři zájemci

BOMBAJ/PRAHA Americký automobilový průmysl hledá cestu z finančních problémů. Šéfové Ford Motor se rozhodli tíživou situaci vyřešit prodejem slavných značek luxusních automobilů Jaguar a Land Rover. Prodej by se měl uskutečnit do konce letošního roku nebo na počátku roku příštího.

O původně britské značky Jaguar a Land Rover má zájem indický výrobce automobilů Tata Motors a americká společnost soukromého kapitálu One Equity Partners. Za nabídkou této firmy stojí Jacques Nasser, který v letech 1999 až 2001 stál v čele Fordu.

Ve hře o vlastnictví luxusních značek je i další indická automobilka Mahindra & Mahindra. Ta se o Jaguar a Land Rover uchází ve spojení s investičním fondem soukromého kapitálu Apollo Management. Tomuto spojení se však v boji o získání zvučných značek připisují nejmenší šance.

Automobilka Ford zatím nezveřejnila, jak velkou částku za Jaguar a Land Rover požaduje. Podle analytiků se jejich hodnota pohybuje okolo 1,5 miliardy dolarů.

Tři finalisté v boji o koupi těchto renomovaných značek se tento týden sešli se zástupci britské vlády, odborů a firmy Ford, aby možný obchod projednali.

Odbory ve Velké Británii totiž požadují od nového vlastníka záruky, že prodej značek nebude mít za následek snížení pracovních míst. Dohromady obě firmy zaměstnávají v Británii okolo 15 300 lidí.

Ford získal původně britské značky Jaguar a Land Rover v letech 1989, respektive 2000 za 2,5 miliardy dolarů a 2,7 miliardy dolarů. Obě značky však pod novým vlastníkem bojují s nevýhodným kurzem a vysokými výrobními náklady v Británii.

Mateřská firma Ford loni zaznamenala ztrátu 12,6 miliardy dolarů. Letos za prvních devět měsíců vydělala 88 milionů. Aby se udržel nad vodou, musel se Ford zadlužit. Až do roku 2009 očekává ztrátu mezi 12 a 14 miliardami dolarů ročně. Pak by se měl vrátit do zisku. Kromě prodeje těchto značek měla Fordu k návratu k zisku pomoci i další britská značka - Aston Martin. Jejím prodejem do Kuvajtu letos v březnu získal Ford 931 milionů dolarů. Spekulovalo se o tom, že Ford prodá i poslední značku luxusní skupiny - Volvo. Tyto spekulace však firma tento měsíc popřela.

Autor: