14. listopadu 2018 19:00 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

‚Indoktrinace‘ dětí ve vysílání ČT? Nikoliv, ale ať si dá televize pozor, radí Etický panel

Česká televize - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Česká televize - ilustrační foto. | foto: ceskatelevize.cz

PRAHA Až bude Česká televize příště zařazovat příspěvky do zpravodajství na svém kanálu pro děti, měla být opatrnější. Vyplývá to ze závěru poradního orgánu ředitele ČT. Takzvaný Etický panel se vyjadřoval k reportáži, která informovala o finančních poměrech ve školství v Palestině. Vyznění příspěvku rozladilo některé poslance, výbor pro vzdělávání, kulturu a mládež chce záležitost projednat na plénu sněmovny.

Kanál ČT:D, zvaný Déčko, vysílá šestým rokem. Je určený dětem. V rámci pořadu Zprávičky seznamuje nejmenší diváky odpovídající formou se zpravodajstvím. Při vysílání Zpráviček 8. září (v internetovém archivu ČT nejsou dostupné - pozn. red.) dostala prostor reportáž „Školáci v Palestině“. Příspěvek měl přiblížit finanční kondici tamějšího školství. Dětem v důsledku sdělil, že na palestinské učitele kvůli odepření pomoci ze strany Spojených států amerických nejspíše nezbudou peníze.

„Teď se podíváme do dnešních škol na Izraleem okupovaném území Palestiny. Jejich žáci se obávají, že je nebude mít kdo učit. Peníze na školství dosud darovaly bohatší západní země a rozdělovala je Organizace spojených národů. Spojené státy americké ale letos žádné peníze neposlaly a ty teď palestinskému školství chybějí,“ uvedl zprávu moderátor, po jehož promluvě následovala reportáž.

V samotném příspěvku byla respondentkou jedna z palestinských školaček. „Rodiny nemůžou koupit dětem věci do školy, knihy ani oblečení, přesto se chceme učit co nejlépe, abychom znalostmi mohli lépe čelit okupaci,“ znělo protiizraelské vyjádření studentky.

Reportáž rezonovala mezi některým poslanci, Václav Klaus mladší (ODS) k ní inicioval diskusi na výboru pro vzdělávání a mládež. Výbor pod jeho vedením označil příspěvek za pokus o indoktrinaci dětí.

10.října 2018 v 07:55, příspěvek archivován: 09.listopadu 2018 v 16:26

VIDEO: Video Facebook Václav Klaus ml. 10. 10. 2018 7:55

Pro zobrazení videa musíte mít zapnutou podporu JavaScriptu

Dnes budeme na Školském výboru projednávat politickou indoktrinaci malých dětí na "vzdělávacím" programu Déčko.
Často jde navíc o politiku v rozporu s oficiálním stanoviskem České republiky.

Tohle bylo třeba o Izraeli.

Jednostranné vyznění s důrazem na okupaci se může zdát v rozporu s českou zahraniční politikou, Česká republika je blízkým spojencem Izraele.

Televize po prudké reakci části politického spektra začala konat. Ředitel Petr Dvořák si vyžádal stanovisko Etického panelu, jejž mu slouží jako externí poradní orgán. Jeho úlohou je posuzovat eticky sporné záležitosti. Podle panelu reportáž neporušila kodex ČT, ale její lidé by prý měli být obezřetnější.

Příspěvek od alžírské televize

„S ohledem na určení pořadu Zprávičky dětem doporučují členové Etického panelu České televizi důslednější posuzovat vyznění převzatých příspěvků zařazovaných do vysílání,“ stojí v usnesení z posledního zasedání panelu, jenž se sešel počátkem listopadu. Přijetí stanoviska předcházela vystoupení bývalého blízkovýchodního zpravodaje ČT Jakuba Szántó a dramaturga Petra Kopeckého.

Vyznění reportáže vycházelo nejspíš z jejího původu. Příspěvek je dílem alžírské televize veřejné služby, ta ho nabídla do katalogu Evropské vysílací unie (EBU). Odtud ho převzala ČT. „Výměna zpravodajských materiálů funguje ve více než 50 televizích veřejné služby v Evropě. Jde o běžnou praxi, která obohacuje vlastní redakční obsah,“ uvedla pro Lidovky.cz mluvčí televize Karolina Blinková. Zprávičky jsou součástí servisu EBU od roku 2014.

Exprezidentův syn Václav Klaus mladší.
Ředitel ČT Petr Dvořák.

Se stanoviskem panelu se na svém posledním zasedání seznámila Rada České televize. K inkriminované reportáži se zatím nepostavila. Její členové si chtějí ještě prostudovat čerstvě obdrženou analýzu příspěvku externí firmy Mediatenor. Usnesení přijme rada s největší pravděpodobností na svém nacházejícím jednání.

‚Došlo k chybě v editorském přístupu‘

„Samozřejmě tam došlo k chybě v editorském postupu, o tom nepochybuji. Příspěvek byl názorově silně nevyvážený,“ přiblížil serveru Lidovky.cz svůj osobní názor na věc předseda Rady ČT Jan Bednář. Chybu ale nepovažuje za vážnou. Ostrou reakci vzešlou z výboru vedeného Klausem odmítá. „Rozhodně nesouhlasím s hodnocením, které se objevilo v Poslanecké sněmovně, že se jedná o indoktrinaci mládeže,“ dodal.

Zatímco kontrolní orgán se jako celek teprve vyjádří, sama ČT už reagovala. Podle všeho by se podobný přešlap opakovat neměl. „Česká televize přikročila k opatřením, která povedou k posílení dramaturgické přípravy pořadu,“ poznamenala mluvčí Blinková. Zmíněná reportáž už pak není v archivu pořadu Zprávičky na webové stránce ČT:D k dohledání.

Usnesení výboru.

Usnesení výboru.

Mezitím se do věci vložila Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Předběžně shledala, že příspěvek mohl porušit zásady objektivity a vyváženosti. „Rada rozhodla o zahájení řízení o přestupku s Českou televizí, provozovateli běží lhůta k vyjádření ve věci,“ sdělil serveru Lidovky.cz předseda rady Ivan Krejčí. Sankce při shledání provinění se pohybuje od 5 tisíc do 2,5 milionu korun, ale rada v těchto typech řízení zpravidla vyzve jen ke sjednání nápravy.

Nejspíš až po verdiktu rady se bude věcí zabývat Poslanecká sněmovna, jak po tom volá Klaus mladší. Minimálně volební výbor před podniknutím dalších kroků hodlá na stanovisko rady vyčkat. „Volební výbor může k této záležitosti přijmout jakékoliv usnesení, které si členové výboru odsouhlasí, a to včetně doporučení k projednání na plénu Poslanecké sněmovny,“ řekl serveru Lidovky.cz tajemník výboru Michal Marčík.

Jan Horák

Autor

Jan Horákjan.horak2@lidovky.czČlánky

Najdete na Lidovky.cz