Pondělí 27. června 2022, svátek má Ladislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Marketér Jakub Horák o Šlachtovi: Je to úplně klasický westernový příběh

Česko

  17:00
PRAHA - Byl mozkem kampaně Pirátů v roce 2017. Hnutí Přísaha je dle něj dalším projektem v duchu hesla Pusťte nás na ně. Respektovaný odborník na PR Jakub Horák v rozhovoru pro Lidovky.cz rozebral formu prezentace Šlachtova hnutí.

Marketingový odborník Jakub Horák foto: Jakub Horák/FB

Za kulisami Šlachtovy Přísahy. Jak to vypadá uvnitř strany, která může být černým koněm voleb

Lidovky.cz: Nakolik profesionálně vede Přísaha svoji kampaň?
Je jedna z nejlepších, co jsem kdy viděl. Šlachta vypadá skvěle. Sleduji to, ačkoli s tím nemám nic společného, protože to je pro mě jako Pusťte nás na ně 2 (heslo kampaně Pirátů v roce 2017 – pozn. red.). I rétorika je velmi podobná. Mají skvěle vedené sociální sítě i vizuály. Je vidět, že Šlachta objíždí celou republiku. Zřejmě navštívil i zapadákovy, kde byl naposledy Miloš Zeman a před ním možná Antonín Novotný či Masaryk. Je to fascinující. Lidé se se Šlachtou fotí, je jedním z mála politiků, s nimiž se fotí tolik lidí. To znamená, že to působí autentickým nadšením. Dle mého se do sněmovny dostane, což ale říkám od počátku.

Lidovky.cz: Šlachta tvrdí, že nemá profesionální PR agenturu a ani jednu osobu, jež by kampaň vedla.
Tvrdí-li, že jsou to nadšenci, tak jde o nesmírně schopné nadšence, protože nasazování na Facebook i videa vypadají velmi profesionálně. Sám jsem se ptal svých známých, kdo mu pomáhá, ale evidentně to není nikdo, koho známe.

Lidovky.cz: Působí na vás kampaň levně, a nebo se v ní už protočily miliony korun?
Výdaje za reklamu na Facebooku lze otevřeně zjistit. Mají několik bilboardů, kterých není moc, ale jsou to megaboardy, což stojí stovky tisíc. Pak jsou náklady na výjezdy. A také plakáty na plotech Tady žijí lidé, kteří chtějí spravedlivé Česko, což je impozantní. K tomu je potřeba přičíst produkční náklady. Čistě teoreticky – pokud by byl výborný fotograf a dále někdo, kdo dobře píše Facebook, plus dobrovolníci, kteří do toho dávají sami sebe – tak to lze udělat.

Robert Šlachta.
Šlachta hovoří ke svému týmu.

Lidovky.cz: Co vás na kampani zaujalo?’
Jak je Šlachta autentický ve videích. Původně jsem měl pocit, že je to policajt, který neumí moc mluvit. Asi to je tím, co si člověk o policajtech obecně myslí. On však ve videích mluví a dívá se lidem do očí. Je patrné, že je to celé postavené na charisma jeho osoby. A také na příběhu, že existoval policajt, který bojoval za spravedlnost, oni ho ale odstavili při policejní reformě, kterou udělal ministr vnitra Milan Chovanec, a teď se vrací, aby pokračoval v boji za právo. To je úplně klasický westernový příběh. Tomu odpovídá i název hnutí Přísaha. Šlachta byl jako policista pod přísahou, což bylo podpořené i stejnojmennou knihou. Evidentně to lidem dává smysl.

V květnu by volby vyhráli Piráti a STAN, ANO stále až třetí. Šlachtova Přísaha by se dostala do sněmovny

Lidovky.cz: Kde bere voliče?
Z průzkumu agentury Kantar lze vyčíst, že voliče ubírá ANO, SPD a Pirátům. Oslovuje i nevoliče, což je dnes vzácné. Zajímavé je to, že šlo o výzkum po telefonu, přitom ne každý chce do telefonu něco vykládat. Lidé se za podporu Přísahy nestydí a jde to napříč republikou, což je podobné s Piráty. Když jsem pro ně dělal, v průzkumu vyšlo, že mají stejnou podporu v Praze jako v nějaké horní dolní. Bylo to rovnoměrně rozprostřené. Není to hnutí typu TOP 09, jež má silnou Prahu.

Lidovky.cz: Je teď Přísaha s pěti procenty voličské přízně, které jí přiřkl průzkum Kantaru, na maximu, anebo může dosáhnout víc?
Obvyklé bývá dynamika taková, že překročí-li strana hranici pěti procent, tak se utrhne směrem nahoru. Myslím si, že bude mít něco mezi sedmi až deseti procenty. Záležet bude i na tom, jak se premiéru Babišovi podaří napravit pošramocenou pověst jeho hnutí ANO. Obecně ale platí, že při překročení pěti procent odchází efekt ztraceného hlasu.

Lidovky.cz: Proč mají lidé touhu po románových postavách v politice?
To tak není. Jde o podporu jeho poselství. To klíčové poselství Šlachty je spravedlnost. Lze vyvodit, že je u nás spousta lidí, kteří si myslí, že žijí v nespravedlivé zemi. Šlachta symbolizuje příběh toho, kdo zastupoval spravedlnost.

Lidovky.cz: Proč jste už počátkem roku označil Přísahu za černého koně podzimních voleb?
Protože jsem viděl, že voliči od ANO budou muset někam jít. Bylo evidentní, že klesla důvěra v politiku. Mohli k Pirátům, SPD, nebo jinam. Piráti jsou pro mladé, SPD zastupuje ty, co si nechtějí nechat vzít zemi a Šlachta zastupuje étos spravedlnosti. Jeho voliči nevěří politikům. Myslí si, že se zametají kauzy pod koberec a bují korupce. Objevila se kauza Faltýnek (šéf poslaneckého klubu ANO – pozn. red.). Nejdřív politikův syn (svědek v kauze údajné korupce na radnici Brno-střed – pozn. red.) a později to pokračovalo zápisníkem Faltýnka st. A Babiš pro část lidí ztratil pověst bojovníka za čisté politické prostředí. Výměna pěti ministrů během pandemie ukazuje, že to není krizový manažer, jak sliboval.

Autor:

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

Mohlo by vás zajímat