• Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

logo ČSSD

Kampaň ČSSD může být účinná

Česko
  •   17:45
PRAHA - Provokativní otázky odkazující na problémy v metropoli v posledních týdnech útočí na Pražany z laviček, sloupů, zdí i billboardů všude po městě. Ačkoliv většina lidí netuší, kdo za plakáty stojí, kampaň sociální demokracie se podle expertů nemusí minout účinkem.

"Proč musejí studenti platit vstupné do muzea? Proč nemohu svým rodičům zajistit důstojné stáří? Proč se nestaví více levných obecních bytů?“ Obyvatelé Prahy poměrně rychle odhalili, že reklamu postavenou na takových otázkách má na svědomí některá ze stran na levici.

Otázky na plakátech totiž zjevně akcentují především sociální témata, naopak mlčí například ke zlepšení podmínek pro menší podnikatele a podobně.

Že by to byli komunisté?
„Zaslechl jsem v tramvaji, jak lidé spekulují, jestli to náhodou není práce komunistů,“ říká Jiří Mikeš, odborník na reklamu z Vysoké školy ekonomické a dodává: „Nechápu, proč se ČSSD ke své kampani nepřizná, proč nejsou plakáty například oranžové.“ Lidé jsou podle něj zmatení, podobně jako na jaře před parlamentními volbami při fialové kampani Unie svobody „It is legal...“

Přesto podle Mikeše může být kampaň sociálních demokratů účinná. Právě tím, že vyvolává dohady a provokuje a naznačuje témata, na která by měli voliči v říjnových komunálních volbách upřít pozornost. S tím souhlasí také sociolog Daniel Kunštát z Centra pro výzkum veřejného mínění.

„Lidé v Česku jsou už velmi imunní vůči jakékoliv reklamě, většinu billboardů ignorují a stejně by ignorovali klasické politické plakáty s obličeji lídrů. Tohoto stylu kampaně si minimálně všimnou, budou o něm mluvit a spekulovat, kdo za ní stojí,“ říká Kunštát.

Strana není obchodní značka
Témata, která otázky načínají, však sociolog považuje za dosti obecná. Sociální demokracii tak hrozí nebezpečí, že když se odhalí jako autor, lidé už si nevzpomenou, o jaká témata jí vlastně šlo.

„Na komunální úrovni ale občané stejně volí především podle politických a stranických preferencí. Na regionální úrovni totiž jde stranám většinou o totéž, tedy zlepšení ekologie, dopravní situace, opravy chodníků,“ tvrdí Daniel Kunštát.

Samotnou kampaň vidí jako odvážné řešení. Styl gradující reklamy, u které z počátku není jasné, co propaguje, a pak přijde s vtipným nebo šokujícím odhalením, je totiž využívaný spíše v tradičním marketingu. V politických kampaních je zatím nevyzkoušený.

„V marketingu se taková reklama používá hlavně při zavádění nového výrobku nebo značky na trh. U politické strany bych byl v hodnocení efektivity spíše skeptický,“ říká Kunštát.

Autoři: Lidové noviny
  • Vybrali jsme pro Vás