130 let

Lázně: na co se nejčastěji ptáte

Česko

Je možné si lázně vybrat? Jak dlouho obvykle trvají? Mohu z lázní odjet dříve? A co má dělat pacient, jemuž pojišťovna lázně zamítla?

* 1. Kdo může lázně navrhnout?

Návrh na lázeňskou péči podává ošetřující lékař, operatér či jiný odborný lékař pro danou diagnózu. Návrh musí vždy potvrdit praktický lékař a doplnit informace o aktuálním zdravotním stavu a také důležité údaje o anamnéze pacienta. Praktický lékař může sám navrhnout jen příspěvkovou lázeňskou péči.

* 2. Jak často má pacient nárok na lázně placené ze zdravotního pojištění?

Na příspěvkovou péči, kdy pojišťovna hradí jen procedury a pacient si platí ubytování a stravu ze svého, má pojištěnec nárok jednou za dva roky. U komplexní péče není frekvence stanovena zákonem, záleží na druhu onemocnění.

* 3. Musí jít pacient s návrhem na lázeňskou péči od ošetřujícího lékaře do pojišťovny osobně?

Návrh na lázně zasílá lékař nebo pacient (dle dohody) poštou reviznímu lékaři zdravotní pojišťovny. Lze ho doručit i osobně.

* 4. Může si pacient vybrat konkrétní lázně?

U komplexní lázeňské léčby určuje místo léčby podle indikačního seznamu revizní lékař zdravotní pojišťovny. Při výběru lázní se zohledňuje i jejich vzdálenost od místa bydliště a revizní lékař může přihlédnout i k požadavkům pacienta. V případě příspěvkové lázeňské péče si pacient může vybrat z lázní, s nimiž má jeho zdravotní pojišťovna uzavřenou smlouvu.

* 5. Za jak dlouho se pacient dozví, do kterých lázní pojede a kdy má termín nástupu?

Pacienta k nástupu do lázní vyzve přímo lázeňské zařízení, pořadí se určuje podle naléhavosti. Nejpozději do jednoho měsíce od data vystavení návrhu jsou předvoláni k nástupu pacienti v prvním pořadí naléhavosti, do tří měsíců pacienti v druhém pořadí naléhavosti a do šesti měsíců děti a dorost. První stupeň naléhavosti zahrnuje například poúrazové a pooperační případy.

* 6. Revizní lékař zamítl pacientovi návrh na léčbu v lázních. Se zamítnutím ale pacient nesouhlasí. Co může dělat?

Pacient má právo odvolat se k vyšší instanci ve struktuře zdravotní pojišťovny. Může se tedy obrátit například na revizního lékaře krajské pobočky, který znovu rozhodne na základě další dokumentace o oprávněnosti návrhu, kterou je třeba dodat. Důvodem pro zamítnutí může být například některá kontraindikace pro lázeňskou péči.

* 7. Co se stane, když pacient nemůže v daném termínu do lázní nastoupit?

Pokud pacient nemůže nastoupit, bude od něj zdravotní pojišťovna požadovat písemné odůvodnění. Revizní lékař pak může prodloužit platnost návrhu nebo navrhnout náhradní termín léčení. Pacient se musí omluvit také přímo v lázních. Náhradní termín si může dohodnout s lázeňským zařízením sám.

* 8. Co se stane v případě, když pacient z lázní odjede předčasně? Může mu dát pojišťovna k úhradě již čerpaný lázeňský pobyt a péči?

Opět je potřeba dodat pojišťovně písemné zdůvodnění, proč pacient léčbu ukončil. Při oprávněných důvodech, jako jsou například zdravotní potíže nebo nemoc či úmrtí v rodině, pojišťovna dodatečnou náhradu nákladů nepožaduje. Pacienti však většinou mají k předčasnému ukončení léčby závažné důvody, na ministerstvu zdravotnictví se tedy s žádným případem, kdy by zdravotní pojišťovna požadovala od pacienta za odjezd úhradu, zatím nesetkali.

* 9. Může vedoucí lékař lázeňské léčebny prodloužit nemocnému délku pobytu?

Ano, může, ale pouze v případě, že se jedná o pacienta s komplexní lázeňskou péčí a s určitou diagnózou. Ne u všech onemocnění je totiž prodloužení péče možné. Vedoucí lékař může prodloužit léčebný pobyt o týden nebo o čtrnáct dnů na základě aktuálního stavu pacienta. Další prodloužení je možné jen o týden, což znamená, že vedoucí lékař může pobyt prodloužit maximálně na 49 dnů. Další prodloužení je možné jen se souhlasem revizního lékaře.

* 10. Jak dlouhý má být lázeňský pobyt?

V případě komplexní lázeňské péče je základní délka léčebného pobytu stanovena na 28 dní, ale podle doktorky Kojové z Priessnitzových léčebných lázní jezdí pacienti často také jen na tři týdny. V případě edukačních neboli vzdělávacích pobytů, které jsou určené například diabetikům, kteří se o své nemoci dozvěděli maximálně před půl rokem, může být pobyt jen čtrnáctidenní. U dětí nebývá délka pobytu předem pevně dána. Určuje ji až podle aktuálního zdravotního stavu vedoucí lékař lázeňské léčebny.

* 11. Může si pacient, který má hrazenou komplexní nebo příspěvkovou léčbu od zdravotní pojišťovny, na místě dokoupit libovolné procedury?

Může si doplatit pouze některé. Existují totiž procedury, které jsou vázané na konzultaci lékařem, jako například elektroléčba, a lze je tedy koupit až po konzultaci.

* 12. Jak dlouho platí návrh na lázeňskou péči?

Na komplexní lázeňskou péči pro dospělé platí návrh 3 měsíce od data vystavení. Na komplexní péči pro děti a dorost ale platí 6 měsíců od data vystavení . Návrh na příspěvkovou lázeňskou péči pro dospělé platí 6 měsíců od stejného data.

* 13 Existují nemoci, které by vylučovaly pobyt v lázních?

Ano, kromě obecných kontraindikací existují také další, specifické, které se vztahují pouze k určitým diagnózám. U chronického onemocnění střev jsou například kontraindikací jejich chronická parazitární onemocnění. Mnoho onemocnění ale žádnou kontraindikaci nemá. Pro příklad můžeme uvést stavy po operacích vrozených a získaných srdečních vad nebo třeba obezitu. Přesné informace naleznete v indikačním seznamu.

Autor:
Témata: lázně, lékař, nemoc
  • Vybrali jsme pro Vás