20. března 2019 9:20, aktualizováno  14:52 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Pád Trojské lávky: policie obvinila i světově uznávaného autora mostu Stráského, ten podal stížnost

Lávka v pražské Troji se zřítila 2. prosince 2017. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Lávka v pražské Troji se zřítila 2. prosince 2017. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Praha Policie obvinila dva lidi kvůli předloňskému pádu trojské lávky v Praze z obecného ohrožení z nedbalosti. Dvojici hrozí peněžitý trest nebo až osm let vězení. Podle serveru Seznam Zprávy mají být stíhanými autor přemostění Jan Stráský a bývalý vedoucí oddělení mostů TSK Antonín Semecký. Stráský serveru Lidovky.cz obvinění potvrdil a řekl, že proti němu podal stížnost.

Informaci, jíž ve středu jako první přinesla Česká televize, později ji potvrdil ČTK mluvčí Městského státního zastupitelství v Praze Aleš Cimbala.

„Trestní stíhání je vedeno proti dvěma osobám pro jednání, které bylo kvalifikováno jako obecné ohrožení z nedbalosti,“ uvedl Cimbala. Obvinění podle právní kvalifikace porušili důležitou povinnost vyplývající z jejich zaměstnání, povolání, postavení nebo funkce nebo povinnost jim uloženou podle zákona.

Jiří Stráský (72)

Profesor Jiří Stráský vystudoval stavební fakultu na Vysokém učení technickém v Brně. Tam mimo jiné od roku 1994 působí jako vedoucí Ústavu betonových a zděných konstrukcí. Více než 20 let je rovněž soudním znalcem v oboru stavebnictví. Získal řadu mezinárodních ocenění. Je autorem, popřípadě spoluautorem 150 mostních konstrukcí realizovaných v České republice, Japonsku, Velké Británii a v USA.

Profesor Jiří Stráský, autor zřícené lávky v pražské Troji.

Jedním z dvojice obviněných je mimo jiné autor lávky z roku z 1984, světově uznávaný mostař Jiří Stráský. Ten trestní stíhání serveru Lidovky.cz potvrdil s tím, že jeho právní zástupce proti kroku policie podal stížnost. „Bez konzultace s ním se nebudu k případu vyjadřovat,“ napsal Stráský redakci.

Druhým obviněným by měl podle serveru Seznam zprávy být někdejší vedoucí oddělení mostů Technické správy komunikací hlavního města Prahy Antonín Semecký.

Pražská radní Hana Marvanová (za STAN) řekla, že pádem se budou příští týden zabývat radní. Budou chtít, aby magistrát a TSK prověřily, zda neselhali manažeři či úředníci. Podle Marvanové se přes 20 let vědělo, že je lávka v havarijním stavu. 

Debatu o mostech již v Praze v loňském roce rozvířila plánovaná oprava...
Trojská lávka z Troje na Císařský ostrov, otevřená v červenci 1984 na místě...

„Jedná se mi o prověření pracovněprávní a manažerské roviny. Pokud někdo tyto informace měl, jeho povinností bylo konat a zabránit pádu,“ řekla. „Budu chtít, aby se věcí zabývalo také představenstvo a dozorčí rada TSK,“ dodala. Město bude řešit také výši vzniklé škody, Praha je totiž účastníkem řízení v pozici poškozeného.

Stráský v současnosti projektuje novou lávku přes Labe v Nymburce. Původní lávka, kterou taktéž navrhoval, musela být loni v létě kvůli jejímu špatnému stavu zdemolována. Vedení Nymburka po obvinění Stráského žádné kroky činit nebude.

„Já ctím presumpci neviny. Já jsem převzal projekt, který byl už rozpracovaný, pan Stráský vyhrál, já jsem ta práva ctil a nehodlám v tom dělat nic nového, protože by se začalo s budováním nové lávky o několik měsíců později,“ řekl v ve středu nymburský starosta Tomáš Mach (Nymburk s klidem). Smlouvu na novou lávku uzavřelo se Stráským bývalé vedení města.

Lávka se zřítila 2. prosince 2017 a zraněni byli čtyři lidé, z toho dva vážně. Město loni každému ze zraněných dalo 50 000 korun. Další odškodnění vyplatila dvěma ze zraněných pojišťovna, vedení Prahy s ní uzavřelo dohodu, podle které dostali peníze ještě před skončením policejního vyšetřování. Výši odškodnění pojišťovna nesdělila.

Praha chce v letošním roce zahájit stavbu provizorní lávky, která nahradí původní ve stejné trase. Spojí přes řeku ulici Pod Havránkou v Troji s Císařským ostrovem, hotova by měla být v únoru příštího roku. Nyní na místě funguje přívoz.

Pád Trojské lávky

  • Lávka, která přes 33 let spojovala Císařský ostrov s Trojou, se zřítila odpoledne 2. prosince 2017, zraněni tehdy byli čtyři lidé, z toho dva těžce. Co se týká příčiny pádu, nejčastěji se hovořilo o korozi nosných lan, skrytých uvnitř konstrukce. Tři týdny po pádu nahradil lávku přívoz, od loňského léta tu pluje nová loď s větší kapacitou. Chystá se i nová provizorní lávka, která má vzniknout letos.
  • Město loni každému ze zraněných dalo 50 000 korun. Další odškodnění vyplatila dvěma ze zraněných pojišťovna, vedení Prahy s ní uzavřelo dohodu, podle které dostali peníze ještě před skončením policejního vyšetřování. Výši odškodnění pojišťovna nesdělila.
  • Zřícená lávka, dlouhá 256 metrů, byla zprovozněna 7. července 1984 na místě, kde původně fungoval přívoz (na zimu nahrazovaný pontonovým mostem) a v polovině 70. let vojenský montovaný most pro pěší. Ten byl v létě 1977 vážně poškozen lodí, utrženou během povodní, a platil na něj zákaz vstupu, který ovšem místní příliš nerespektovali. V červenci 1981 poškozený most strhla další povodeň.
  • Stejnou konstrukci a stejného autora jako lávka v Troji mělo přemostění Labe v Nymburce, dokončené v srpnu 1985. Necelé dva týdny po pádu pražské lávky vedení Nymburka stavbu uzavřelo a od června 2018 pod ní nesměly plout lodě. Provoz na řece byl obnoven po dvou měsících, mezitím byla lávka stržena. Od září v Nymburce funguje přívoz a město také vybralo projektanta nové lávky. Autorem návrhu je Jiří Stráský, autor původní lávky a uznávaný expert na mostní stavby.
  • Přívoz funguje také místo trojské lávky. Původní loď, která začala sloužit těsně před Vánocemi 2017, ale dokázala za hodinu převézt maximálně 250 lidí oběma směry. Dopravu zejména zpočátku komplikoval nízký stav vody. Loni v létě byl v Troji nasazen nový, podstatně větší přívoz, který má kapacitu 100 cestujících a za hodinu zvládne přepravit až 600 lidí v každém směru. V posledních dnech však přívoz kvůli velké vodě až do odvolání nejezdí.
  • Praha letos plánuje zahájit stavbu provizorní lávky, která nahradí původní ve stejné trase a spojí ulici Pod Havránkou v Troji s Císařským ostrovem. Hotova by měla být v únoru 2020. Sloužit bude pro chodce, cyklisty a budou po ní moci přejíždět v případě potřeby i záchranáři. V budoucnu chce Praha vypsat architektonickou soutěž na finální podobu lávky, která má mít šířku šest až sedm metrů.
  • Zřícení trojské lávky není jediným případem problémů pražských mostů. Asi nejznámější je kauza kolem Libeňského mostu, který spojuje Libeň s Holešovicemi, a který musel být kvůli havarijnímu stavu loni v lednu uzavřen pro automobily a MHD. Stavba z roku 1928 se znovu otevřela zhruba po šesti týdnech poté, co ji stavbaři na těch nejpoškozenějších místech podepřeli. Je zde ale například výrazně omezená rychlost a možnost potkávání tramvají.
  • Praha má s mosty problémy dlouhodobě. Město si nechalo udělat zátěžové testy mostu Legií, tento měsíc se uskutečnily i na Hlávkově mostě, který je rovněž ve špatném stavu a zatéká do něj. Chystá se diagnostika Palackého a Barrandovského mostu. Opraven bude muset být i Mánesův most, který byl sice rekonstruován asi před deseti lety, avšak zatéká do něj. Loni v říjnu byl pak kvůli havarijnímu stavu uzavřen most v Bubenské ulici nedaleko stanice metra C Vltavská. Nyní po něm jezdí auta o hmotnosti do 3,5 tuny.
rsaRobert Sattler, ČTK

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz