• Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Monokultura je zranitelná

Česko

SLOUPEK LN

Většina lidí má tendenci připravovat se na minulou válku. Na krizi se lidé podle průzkumů nejvíc bojí inflace, protože tu už okusili. Ve skutečnosti by se měli bát spíš deflace, spirály poklesu cen.

Podobně se to, že by boom českého automobilového průmyslu mohl mít svou odvrácenou stranu, jevilo jako čistě spekulativní možnost. „Pesimisté, kteří upozorňují na přílišné sektorové omezení, vycházejí z předpokladu, že by trh s automobily totálně zkolaboval,“ mávl nad škarohlídky rukou v roce 2006 tehdejší ředitel CzechInvestu.

Letos prodej aut v Evropě klesá už od května. V říjnu poklesl přes 14 procent, ve Španělsku a Irsku, kde krize začala nejdřív, to bylo 40, resp. 54 procent. Je totální kolaps skutečně nemožný?

Automobilový průmysl, vyhnaný investičními pobídkami, se na naší výrobě i exportu podílí 20 procenty, v čemž ještě není zahrnuta továrna Hyundai. Byl to krátkodobě nejjednodušší způsob, jak snížit nezaměstnanost.

Jak krátkodobě, to teď poznáme.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás