Středa 21. října 2020svátek má Brigita 14 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Domov

VIDEO: Trojskou lávku zatížily naložené multicary a avia. Pro lidi se má otevřít na přelomu října a listopadu

Praha Na nové pražské Trojské lávce od 07:00 dělníci provádějí zatěžovací zkoušky. Při nich bude lávka zatížena celkem až 35 tunami. Zkoušky potrvají i v následujících dvou dnech a jsou součástí kolaudačního řízení. Lávka bude pro veřejnost otevřena na přelomu letošního října a listopadu. Cena nové lávky je do 150 milionů korun. Novinářům to řekl náměstek primátora Adama Scheinherr (Praha Sobě). Pro město lávku staví firma SMP CZ. Původní se zřítila v prosinci 2017 a zraněni při tom byli čtyři lidé.

Zátěžová zkouška nové lávky v Tróji.
Zátěžová zkouška nové lávky v Tróji.

V úterý byla zahájena statická zatěžkávací zkouška, při které na lávku najíždějí naložené multicary a avia. „Zatížení mají okolo tří až čtyř tun, postupně při tom největším zatížení tam budou vozidla o celkové hmotnosti až 35 tun. A v tom momentě, kdy se zastaví, tak čidla budou měřit, jak se lávka prohýbá. Pokud by průhyb byl větší než spočítali statici, tak se s tím musí něco dělat. Když ne, tak je volná cesta ke kolaudaci,“ řekl Scheinherr.

V následujících dvou dnech pak bude zahájena takzvaná dynamická zkouška. Při ní přístroj zvaný budič kmitů bude do konstrukce vysílat signály a se změří její pohyb.

Kromě zkoušek musí dělníci k dokončení stavby ještě udělat terénní práce nebo dodělat příjezdové a příchozí cesty. „Také se dodělá veřejné osvětlení, elektroinstalace. Do lávky se rovněž dávají speciální senzory, které ji budou monitorovat po celou její životnost,“ řekl Scheinherr.

Proti původní zřícené lávce bude ta nová širší i vyšší. Lávka bude 256 metrů dlouhá a čtyři metry široká, takže se po ní bude dát nejen chodit, ale i jezdit na bruslích nebo na kole. V případě nutnosti po ní projede i záchranka.

Lávka bude také snáz kontrolovatelná. „Je dělána tak, aby mostní prohlídkář vizuálně dokázal snadno zkontrolovat stav lávky,“ řekl Scheinherr. Konstrukci pak tvoří také natlakovaná trubka. Pokud by v ní tlak klesl, správci lávky se okamžitě dozví, že nastal problém a budou jej moci ihned řešit. Kontrola lávky bude navíc probíhat nepřetržitě online.

Na konci prosince 2017 vyplul mezi Císařským ostrovem a Trojou přívoz, který nahradil zřícenou lávku. Po dokončení stavby bude zrušen.

Kvůli předloňskému zřícení původní lávky policisté obvinili dva muže z obecného ohrožení. Případ je stále vyšetřován. Město čtyři zraněné odškodnilo.

Parametry lávky

Délka mostu256,5 metru
Délka nosné konstrukce252,9 metru
Šířka průchozího prostoru4 metry
Šířka mostu4,5 metru
Šířka nosné konstrukce4,5 metru

Zdroj: Magistrát hlavního města Prahy

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

David Sedmera | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Měření teploty u vstupu do pardubické nemocnice. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...