130 let

Online reklama vzrostla téměř o 70 procent

Česko

PRAHA Placená reklama na internetových serverech v Česku loni velmi dynamicky rostla a dosáhla v hrubých cenách 3,442 miliardy korun. Proti roku 2006 vzrostl celkový objem internetové reklamy o 69,7 procenta. Vyplývá to z výsledků průzkumu vývoje internetové reklamy v roce 2007, který zrealizovala Sekce vydavatelů internetových titulů (SVIT) Unie vydavatelů u provozovatelů serverů. Podle zástupců této sekce nemá podobný vývoj obdobu u žádného dalšího média.

Růst objemu internetové reklamy přibližně o čtvrtinu předpokládají provozovatelé serverů i v letošním roce, což znamená, že by celkový hrubý objem mohl dosáhnout hodnoty 4,3 miliardy korun.

Tyto údaje SVIT přitom výrazně převyšují dosavadní odborné odhady: například podle odhadu mediální agentury OMD šlo loni do internetové reklamy 2,57 miliardy korun a letos by to mělo být 3,08 miliardy, podle mediálního zastupitelství Arbomedia činily reklamní výdaje na internetu v roce 2007 dokonce jen 1,02 miliardy korun a letos by měly jen lehce přesáhnout 1,3 miliardy korun. Tento fakt zřejmě ovlivnily dva základní důvody: za prvé se obě zmíněná mediální uskupení snaží odhadovat čisté výdaje, očištěné od slev a bonusů, zatímco SVIT počítal s hrubými daty vypočítanými z ceníkových cen. Druhým důvodem může být to, že SVIT nevycházel jen z celkových údajů o „plošné“ reklamě realizované na reklamních pozicích (bannerová reklama), ale vzal v úvahu i další formy internetové reklamy, jako je umístění v katalozích, řádková a textová inzerce, přednostní výpisy, klíčová slova, systémy na bázi platby za klik a podobně. „Úloha uvedených forem reklamy se zvyšuje a současně všechny stále více srůstají,“ uvádí SVIT. Objem příjmů v ostatních formách online reklamy se podle sekce zvýšil o 84 procent, což je více než v oblasti plošné reklamy. Čisté výdaje právě do plošné bannerové reklamy odhaduje SVIT na 1,13 miliardy korun.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás