Chtěl bych být u toho, když do ulic Brna místo supějících parních tramvají vjely elegantní elektrické, tvrdí Ivan Nedělka, jeden ze znalců brněnské dopravní historie. Je spoluautorem unikátní dvoudenní „šalinové“ show na náměstí Svobody.
* LN Je těžké připravit promenádu historických a současných tramvají?
Musí to být vymyšleno po technické stránce. Třeba moderní tramvaje mohou změnit napětí v trolejích tak, že by mohlo ublížit těm starým. Letos jsme se rozhodli jet „proti proudu času“ – první tedy přijede tramvaj Porsche a průvod uzavře koňka. Během hodiny a půl lidé uvidí víc než tři desítky souprav, o každé se bude povídat. A kromě tramvají a autobusů přijedou na náměstí Svobody poprvé vlastní silou trolejbusy. Na náměstí, kam nevede trolejové vedení.
* LN Pokud vím, využijete k jejich napájení tramvajové vedení. Kdo na takové řešení přišel?
Ona to není úplná novinka. Když v Brně trolejbusy v roce 1949, tedy před šedesáti lety, začínaly, měly vozovnu v Husovicích. Jejich trati ale byly od vozovny vzdáleny. Proto tehdy mezi dvě tramvajové troleje natáhli třetí „trolejbusovou“. Pravý sběrač měly trolejbusy na tramvajovém vedení, levý na vodiči mezi kolejemi – a když se náhodou dva potkaly, musel ten, který jel do vozovny, dát přednost tomu, který vyjížděl. To ale bylo komplikované a postupně dostaly vlastní vedení.
* LN Na náměstí Svobody ale nevede třetí trolej?
Ne, zvolili jsme ještě další trik: jedna tramvajová trolej bude na dobu přehlídky přepólovaná, přepojená tak, že po ní nebudou moci jet tramvaje, ale bude spolehlivě napájet trolejbusy.
* LN Chtěl byste poprvé vjet trolejbusem na náměstí Svobody?
V tu dobu budu přehlídku s dalšími kolegy komentovat z pódia, takže, ani kdybych chtěl, tak nemohu.
* LN Viděl byste rád reakce Brňanů před 140 lety, kdy poprvé viděli koňku?
Žiju současností. Vzpomínám a připomínám minulost, ale netoužil bych následovat pana Broučka a vracet se v čase.
* LN Ale přesto, kdybyste měl v historii brněnské dopravy u něčeho být, u čeho by to bylo?
Zahájení provozu elektrické trakce v roce 1900. Byl to okamžik technického skoku. Najednou to, co muselo supět a funět, do čeho se přikládaly lopaty uhlí, nahradila mnohem čistější technologie. Elektrické tramvaje mne vždy přitahovaly, byť jsme s nimi v Brně nebyli v českých zemích první jako s koňkou či s parní tramvají.
* LN Prý máte stále jako jeden z mála oprávnění k řízení historických tramvají i všeho, co kdy po Brně vozilo lidi?
Jmenuje se to průkaz způsobilosti k řízení drážního vozidla. Těch, kdo ho mají, bylo skutečně málo, staří tramvajáci odcházejí. Ale trend se zlomil – a nejsou to nadšenci, ale zaměstnanci dopravního podniku. Přivedlo je k tomu sice i nadšení, ale také nutnost. Na linku 10 vypravuje dopravní podnik o víkendech historické tramvaje „na kliku“, k jejichž řízení je takový průkaz nutností. Ale pokud jde o mé řidičáky, asi máte pravdu. Mám ke starým i současným tramvajím, k autobusům i trolejbusům, i když ten bych si musel obnovit. Na brněnské poměry mi chybí pouze ten lodní.
* LN A rada – co si z jubilejního víkendu brněnské dopravy nenecháte ujít?
Defilé mi neuteče, účinkuji při něm po oba dny, program bude stejný. Nenechal bych si ujít jízdy historickými vozidly a také den otevřených dveří ve vozovnách. Ty znám jako své boty, ale chtěl bych vidět, jak lidé reagují, co je zajímá. A jak budou obdivovat naše šalinky. Vždyť, které město má pro tramvaje svůj vlastní název? A tak pěkný jako šalina?
Dopravní nostalgie v ulicích Brna
Oba víkendové dny patří
při finále akce Brno – město
uprostřed Evropy oslavě
140. výročí vzniku dopravy.
*Po oba dny v 10.30 začíná na
nám. Svobody komentovaná
přehlídka vozidel (včetně
koňky a parní tramvaje).
* Dnes od 13.00 do 19.00 se
koná den otevřených dveří
v pisárecké vozovně.
*V neděli od 13.00 do 19.00 se
koná den otevřených dveří
v husovické vozovně.
*Po oba dny od 13.00 do 19.00
jezdí historická vozidla
(koňka, parní tramvaj, staré
tramvaje, autobusy
a trolejbusy, autobus-kabriolet)
na vyhlídkové jízdy, a to
z náměstí Svobody
a z Brandlovy ulice.
*V sobotu jezdí parní vlak
mezi hlavním nádražím
(odjezdy v 9.05, 11.05
a v 13.05) a Kr. Polem (odjezdy
v 9.53, 11.53 a ve 13.53).
Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání
Regionální mutace| Lidové noviny - Brno