• Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Švejk chce do zahraničí

Česko

Franchisingu se v Česku daří. Není už jen výsadou zahraničních firem

PRAHA Největší česká franchisová společnost Daos Plus, která provozuje Švejk restauranty, chystá expanzi na Slovensko a do Maďarska.

„Obchodní strategie je taková, že bychom chtěli vstoupit do všech zemí bývalého Rakouska-Uherska,“ řekl LN Radovan Sochor, člen vedení společnosti Daos Plus. Firma v současné době vede jednání na Slovensku a předpokládá, že již příští rok by v Bratislavě mohl být otevřen první Švejk restaurant.

V Maďarsku měl Daos Plus už podepsanou smlouvu, ale z ekonomických důvodů z jejího plnění sešlo. „Zatím se nám nepodařilo tam vyjednat takové podmínky, jako máme u nás,“ dodal Sochor.

Franchising je systém pro drobné podnikatele, kteří si mohou udržet svoji nezávislost, ale mají přístup ke zkušenostem a výhodnějším podmínkám od dodavatelů.

V případě Švejk restaurantů zájemce o franchisingovou spolupráci zaplatí jednorázový vstupní poplatek 100 tisíc korun a pak měsíční poplatek v rozmezí jednoho až deseti tisíc korun. „My tyto poplatky držíme většinou na nižší hranici,“ řekl Sochor. Díky zapojení se do systému Švejk restaurantů mají podnikatelé přístup k firemnímu know how a podporám od dodavatelů ve formě dodávek zdarma a slev. „Ihned na začátku dostanou asi 500 až 600 tisíc a pak dostávají každý rok desítky až stovky tisíc na podpoře od dodavatelů,“ poznamenal Sochor.

Na druhou stranu poskytovatel franchisové licence nemá zodpovědnost za jednotlivé provozovny a může se plně věnovat rozvoji konceptu podnikání. „Každý, kdo dnes podniká v gastronomii, vám řekne, že největší problém je personál; tomuto problému se franchisingem vyhýbáme,“ doplnil Sochor.

V počtu franchisových provozoven v oblasti gastronomie překonají Švejk restaurant se 44 provozovnami pouze americké řetězce rychlého občerstvení McDonalds se 73 a KFC se 44 provozovnami. Švejk restaurant také poskytl licenci do Německa a Ruska, kde se objevily dvě pilotní restaurace.

V České republice funguje franchisový systém od roku 1991, kdy do země jako první vstoupila francouzská firma Yves Rocher. K největšímu zlomu v nárůstu počtu franchisingových firem v Česku došlo poté, co země vstoupila do Evropské unie. „Tím se franchisingu uvolnily ruce. Bylo mnohem snadnější dovážet produkty, protože se už nemusely proclívat,“ řekl LN Jiří Krajča, franchisingový poradce a člen České asociace franchisingu.

V současné době v Česku funguje 130 obchodních systémů. Letos v květnu oznámila společnost American restaurants, která v Čechách provozuje pobočky KFC, že získala licenci k provozu kaváren Starbucks v Česku.

Podle Krajči letos v červnu projevily zájem o expanzi do České Republiky tři firmy z Ukrajiny. Jedná se o firmu provozující chemické čistírny UnMomento, pizzerii New York Pizza a firmu poskytující rychlé občerstvení Blinok.

***

Franchising vstoupil na český trh před šestnácti lety

První franchisový systém vstoupil do České republiky v listopadu 1991 prostřednictvím francouzské kosmetické firmy Yves Rocher. O několik měsíců později, a to v březnu následujícího roku, začala na stejném principu v Česku pracovat americká společnost McDonalds. Nyní nabízí franchisový systém na 130 firem. Polovinu z nich tvoří české společnosti - mimo jiné realitní kancelář Tana, síť restaurací společnosti Pivovary Staropramen, V-Plast Vsetín, firma Daos Plus provozující Švejk restaurant. Ze zahraničních je to mimo společnost OBI, prodávající stavební materiály a potřeby pro kutily, realitní společnost Re/Max Czech Republik, původně americká realitní společnost Era reality a německá společnost Alois Dallmayr, distribuující kávu.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás