• Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

V noci do zásuvky a pozor na chodce – vůz není slyšet

Česko

PRAHA „První věc, na kterou se mně lidé ptají je, jestli s elektromobilem dojedu z Prahy do Brna,“ prozrazuje Jakub Ditrich, provozovatel internetové firmy eKolo.cz která se zabývá převážně prodejem a půjčováním elektrokol. „Odpovídám: jasně. Když si dám v Jihlavě dlouhý oběd a pak si ještě vyřídím dvacet mailů, tak jo. Potřebuju dvě hodiny na dobití baterie, abych do Brna dojel. Ale stejně by to nebyla komfortní jízda, protože výkon toho auta je takový, že jede průměrnou rychlostí 80 km/h. Logicky tedy elektromobilem do Brna nejezdím, ale jezdím s ním každý den po Praze při rozvážení zboží.“ Ditrichův popis výstižně charakterizuje slabiny a přednosti provozu elektromobilů. Přitom o něm panují různé mýty.

Ekologičnost Právě šetrnost elektromobilů vůči životnímu prostředí bývá označována za hlavní klad těchto aut. Odborníci ale tvrdí: není to úplně pravda. Tedy pakliže proud vyrobený k pohonu auta nepochází výhradně ze solárních panelů.

„Elektrická energie se musí někde vyrobit, takže exhalace se přesunou pouze na jiné místo. Namísto místa, kde auta jezdí, budou exhalace v místech výroby elektřiny,“ upozorňuje Antonín Šípek, generální sekretář Sdružení automobilového průmyslu. Ditrich dokonce připustil, že miniauta typu Smart s nízkou spotřebou, například 3 litry na 100 kilometrů, mohou být co do vyprodukovaných emisí CO2 ekologičtější než elektromobily.

Ekonomičnost provozu Další spornou charakteristikou elektromobilů je, že jsou jednoznačně levnější co do nákladů na provoz. Pravda je, že výrazně nižší jsou náklady na údržbu. Kromě vyměňování pneumatik letních za zimní a vody do ostřikovačů totiž nejsou v podstatě žádné. V elektromobilech se nemění olej, svíčky ani klínový řemen. Tím, že v elektromotoru nedochází ke tření, má teoreticky životnost až milion kilometrů.

Srovnání výdajů na „palivo“ u elektromobilů a automobilů se spalovacím motorem již tak jednoznačně nevyznívá. Při uvažované ceně benzinu Natural 30 Kč/l a spotřebě vozu 8 l / 100 km vyjde provoz spalovacího motoru na zhruba 2,40 Kč/km. U elektromobilů je nutné dbát na to, kdy je baterie dobíjena. Nejvýhodnější je to samozřejmě v noci, tedy v době nočního proudu, který je nejlevnější. V takovém případě může provoz auta vyjít pouze na 40 haléřů za kilometr. Avšak dobíjení přes den může provoz prodražit až na zhruba 1 Kč/km.

Stání v kolonách se řidičům elektromobilů „vyplatí“. Na rozdíl od spalovacích motorů elektromotor nic nespaluje, takže v tomto ohledu je jeho provoz ekonomičtější.

Dobíjení Naopak obecně panují domněnky, že dobíjení elektromobilů výrazně komplikuje jejich provoz. Jaká je realita? Opět ano i ne. „Doba dobíjení může být problémem, když je auto v permanenci 24 hodin denně. Když ale ve dne jezdí a v noci ne, je to naopak. Zatímco u benzinky strávíte při tankování alespoň 10 minut, baterie se dobije během noci a nezdrží vás to vůbec,“ upozorňuje Ditrich. Nedostatek dobíjecích stanic ale kvůli stávajícímu malému dojezdu elektromobilů zásadní není. „I kdyby byla na každém desátém kilometru nabíjecí stanice, nabíjení probíhá v řádu hodin, tak by se jízda na delší trasy nevyplatila,“ dodal Ditrich.

Současné elektromobily mají průměrný dojezd do 150 kilometrů na jedno nabití. V chladu či mrazu se baterie vybíjí rychleji a dojezd se snižuje o 10–15 procent.

Hluk „Četl jsem, že v Kalifornii uzákonili, že na elektromobilech musí být umístěn reproduktor a přes MP3 přehrávač do něj bude pouštěn běžný hluk motoru, aby auto bylo slyšet. To je nesmysl,“ říká Ditrich. Běžný hluk motoru tvoří pouze 20 procent z celkového hluku auta. Většinu tvoří hluk z obtékání vzduchu a z kontaktu pneumatik s vozovkou.

Autor: