27. prosince 2017 5:00 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Extremisté v Soukupově publiku? Volby snižují počet komparzistů, tvrdí televize Barrandov

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 158Diskuse
Jaromír Soukup během vysílání svého pořadu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jaromír Soukup během vysílání svého pořadu. | foto: TV Barrandov

PRAHA Televizní pořad Aréna Jaromíra Soukupa vyvolává opakovaně ostrou kritiku. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání znovu hovoří o neobjektivním zpravodajství, publicista a analytik Evropských hodnot Roman Máca zas upozorňuje na „hemžení extremistů“ v publiku. Televize Barrandov kritiku i nadále odmítá, přiznává ale, že prostor před volbami dostávají především fanoušci politiků, nikoli „neutrální“ komparz.

Televize Barrandov v prosincovém pořadu Aréna výrazně favorizovala prezidentského kandidáta Miloše Zemana, uvedla ve čtvrtek Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Šlo konkrétně o pořad vysílaný 5. prosince, jehož hostem byl prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček. 

„Uvedené vydání vysílané v období před prezidentskými volbami bylo koncipováno takovým způsobem, že výrazně favorizovalo jednoho z kandidujících, stávajícího prezidenta Miloše Zemana,“ uvedla rada v tiskové zprávě ze zasedání, které se konalo minulé úterý.

Chyběla výměna názorů

Moderátor Jaromír Soukup podle členů rady dostatečně neplnil roli kvalifikovaného oponenta, čímž nemohlo dojít ani k výměně názorů mezi hostem a publikem, jak slibuje anotace pořadu. Publikum naopak vyjadřovalo Ovčáčkovi a prezidentu Zemanovi svoji podporu, jak dodala vysílací rada.

Televize má kvůli tomu do 30 dnů vysvětlit, jaký je formát tohoto pořadu a jakým způsobem zajišťuje dodržování zásad objektivity a vyváženosti.

Diskuzní pořad TV Barrandov Aréna Jaromíra Soukupa.
Jaromír Soukup ve svém diskuzním pořadu Aréna Jaromíra Soukupa.

Server Lidovky.cz ještě před uveřejněním závěru Rady položil televizi Barrandov stejné otázky. Redakci zajímalo, jakým způsobem dbá na základní žurnalistické hodnoty a jakým způsobem vybírá publikum před natáčením pořadu. Na dotazy však televize nereagovala.

Rada neřeší Soukupovy pořady poprvé. S provozovatelem TV Barrandov, společností Barrandov Televizní Studio, zahájila řízení přestupku už kvůli pořadu Duel Jaromíra Soukupa ze 7. září. Kritika na Soukupovy pořady se dlouhodobě snáší i na sociálních sítích, kde si jejich uživatelé všímají především velmi netradičních postupů moderátora při politické diskusi. 

Proslula například jeho nástěnka, jejímž prostřednictvím hosté hodnotí přínos společnosti různých osobností z tuzemské i světové scény. Zatímco Ovčáček ochotně spolupracoval, kandidát na prezidenta Michal Horáček nikoli. 

Vedení televize nicméně stížnosti, které Rada pro rozhlasové a televizní vysílání řeší, nebere příliš vážně. „Rada pro rozhlasové a televizní vysílání odložila již několik stížností, které poukazovaly na to, že by televize Barrandov v předvolební kampani zvýhodňovala nějakou stranu či kandidáta. Naposledy v případě hnutí Svoboda a přímá demokracie,“ uvedla pro server Lidovky.cz mluvčí televize Barrandov Marie Opálková.

Vyváženost, hájí se televize

Zároveň také uvedla, že spektrum politicko-diskusních pořadů považuje za vyvážené a objektivní. „Ve všech pořadech, tedy i v Aréně Jaromíra Soukupa, mohou hosté bez obav z cenzury říci vše, co mají na srdci, a lidé z publika mají příležitost zeptat se na cokoli, co je zajímá,“ sdělila dále.

Kritici pořadu ovšem s jejím tvrzením nesouhlasí. Roman Máca například v textu pro server Hlídací pes uvedl: „v obecenstvu opakovaně usedají známé tváře proruské a extremistické scény, které televizní divák nemůže znát, a tak je vnímá jako běžné občany“.

V článku zmiňuje například Milana Kubince, který se účastní akcí extremistů a je podporovatelem SPD Tomia Okamury, dále Jiřího Černohorského, jenž se rovněž účastní řady akcí extremistů a byl kvůli výtržnostem v roce 2015 zadržen před Úřadem vlády. Objevil se též na demonstraci známého antisemity Adama B. Bartoše. V seznamu kontroverzních postav zmínil též například Žarka Jovanoviče či Pavla Matějku coby proruského aktivistu.

Některé ze zmíněných oslovil server Lidovky.cz prostřednictvím Facebooku s dotazy na jejich účast v pořadu. Otázky ovšem zůstaly bez odpovědi.

Televize nicméně redakci vysvětlila, jakým způsobem vybírá komparz do pořadu. „Složení našeho publika je velmi různorodé – vždy v něm naleznete lidi, kteří přišli svého kandidáta či danou politickou stranu podpořit, ale zároveň i ty, již jsou připraveni argumentovat ve chvílích, kdy je na jevišti konkurent. A to platí ve všech případech vysílání, nejenom za účasti Jiřího Ovčáčka či Michala Horáčka,“ hájila mluvčí Opálková postupy televize Barrandov.

Blížící volby potlačí komparz

Podle ní záleží i na konkrétním pořadu. „Obecně ale platí, že čím blíže k volbám, tím se počet fanoušků jednotlivých politických stran ve vysílání zvyšuje a počet komparzistů snižuje. Těsně před parlamentními volbami publikum tvořili výhradně příznivci politických stran či jejich zástupců. Stejný vývoj očekáváme i v případě prezidentské volby,“ dodala.

Nezapomněla také zopakovat, že z dat výzkumu MML vyplývá rostoucí obliba jejich televizního vysílání. „Počet lidí, kteří považují barrandovské zpravodajství za nejlepší ze všech televizních stanic, vzrostl meziročně o 56 procent. To je pro nás dostatečně vypovídající číslo, které svědčí o dané objektivitě,“ sdělila na závěr.

Obhajoba televize s odkazem na objektivitu má však trhliny. Například fotografie údajného listu s předepsanými otázkami pro publikum, která se po natáčení pořadu Aréna s Michalem Horáčkem objevila na Facebooku, ukazuje, že během natáčení jsou někteří lidé z publika patrně instruováni, jak se mají ptát. 

Údajný seznam otázkek pro lidi v publiku zveřejnil Robin Suchánek

Údajný seznam otázkek pro lidi v publiku zveřejnil Robin Suchánek

V otázkách s gramatickými chybami je zřejmá náklonnost k některým prezidentským kandidátům na úkor druhých. V tomto případě k Miloši Zemanovi právě na úkor jeho soka Horáčka.

  • 158Diskuse


Šárka Kabátová

Autor

Šárka Kabátovásarka.kabatova@lidovky.czČlánky