4. září 2018 8:12, aktualizováno  9:59 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Dětský seriál Lokomotiva Tomáš bude genderově vyváženější a multikulturnější. Tvůrci čelili kritice

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 8Diskuse
Mašinka Tomáš. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Mašinka Tomáš. | foto: www.wikipedia.cz

Londýn Oblíbený dětský kreslený seriál Lokomotiva Tomáš se po několika desítkách let dočkal výrazné proměny, stal se genderově vyváženějším a multikulturnějším. Parní lokomotivy, které jsou hrdinkami pořadu, rovněž poprvé opustily fiktivní domovský ostrov Sodor, cestují po světě a objevují nové země a kultury - Čínu, Indii a Austrálii. Informují o tom britská média.

Seriál se podle nich také dočkal nové znělky, je v něm více humoru a fantazie, například snové sekvence. Novou verzi začala britská televize Channel 5 vysílat v pondělí.

Hlavní skupina vláčků má kromě Tomáše nově tři mužské a tři ženské postavy. K dětem dobře známým stálicím Percymu, Gordonovi, Jamesi (Jakubovi) a Emily přibyly lokomotivy Nia a Rebecca. Seriál má také nové mezinárodní hrdiny - například Indku Ašimu, Australana Shanea a Číňana Jung Paa.

Seriál jeho kritikové dlouhodobě označovali za sexistický a rasistický. Někteří rodiče si rovněž stěžovali, že dává dětem špatný příklad - mašinky se podle nich k sobě špatně chovají a navzájem si závidí.

Na změnách seriálu se podílela OSN v rámci svého programu trvale udržitelného rozvoje. I novinky ale už mají své kritiky, tvůrci seriálu se podle nich příliš sklání před politickou korektností.

Knižní postavu lokomotivy Tomáše vytvořil pro svého dvouletého syna britský duchovní Wilbert Awdry. První knihu o parní lokomotivě s lidskou tváří napsal v roce 1942, aby rozptýlil nemocného potomka. Podle knižní předlohy pak vznikl animovaný seriál. Dnes tato značka vynese ročně miliardu liber a seriál s hrdiny Awdryho knih sledují děti ve 185 zemích, včetně Česka.

ČTK
  • 8Diskuse




Nákup až domů: Vyhrajte poukaz na Tesco Online nákupy
Nákup až domů: Vyhrajte poukaz na Tesco Online nákupy

Soutěžíme o poukázky na nákup Tesco Online nákupy v hodnotě 1500 Kč, 1000 Kč a 500 Kč. Objednaný nákup vám kurýr přiveze až ke dveřím, což si pochvaluje i naše redakce eMimino.cz - otestovali jsme dovoz do práce a uspořádali místo oběda společný piknik.