26. ledna 2019 18:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

RECENZE: Mumifikovaný rejsek v rakvi. Kabinet kuriozit Wese Andersona je k vidění ve Vídni

Pohled do výstavy. Wes Anderson a Juman Maloufová - Mumifikovaný rejsek v rakvi... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pohled do výstavy. Wes Anderson a Juman Maloufová - Mumifikovaný rejsek v rakvi... | foto: KHM

VÍDEŇ Bláznivých filmů už Wes Anderson natočil dost. Teď přidal i výstavu. Dva roky se probíral sbírkami vídeňských historických muzeí, aby z nich vybral to nejzajímavější a nejbizarnější. Nyní je jeho kabinet kuriozit k vidění v Umělecko-historickém muzeu ve Vídni.

Jak pojmenovat výstavu, kde je vedle sebe ve vší vážnosti vystavena dva tisíce let stará mumie rejska v malovaném sarkofágu, busta Julia Caesara ze 17. století a divadelní kostým Hedy Gablerové ze 70. let? Jednoduše: Mumifikovaný rejsek v rakvi a další poklady.

Těmi poklady se myslí víc než čtyři sta předmětů – od vycpaných zvířat, zbraní, šperků, soch, brnění a obrazů přes hudební nástroje či vzácné tisky až po nejrůznější přírodniny a amulety, které za dva roky svého bádání ve vídeňských muzejních sbírkách a depozitářích nashromáždil americký filmař Wes Anderson se svou partnerkou Juman Maloufovou. Mnohé z nich jsou vystaveny vůbec poprvé.

Wes Anderson a Juman Maloufová. Wes Anderson a Juman Maloufová - Mumifikovaný...
Pohled do výstavy. Wes Anderson a Juman Maloufová - Mumifikovaný rejsek v rakvi...

Při výběru měl volnou ruku, řídil se pouze citem, fantazií a vlohy pro objevování kuriozit všeho druhu. Ty mu pak vídeňské Uměleckohistorické muzeum slíbilo vystavit ve svých mramorem obložených sálech.

Středobodem výsledku – starosvětské expozice ve stylu komedie Grandhotel Budapešť – se stala miniaturní ozdobená rakvička, v níž spočívají ostatky mumifikovaného rejska ze čtvrtého století před naším letopočtem pocházející z egyptských vykopávek. Tu ve stejném sále doplňuje soška fénixe ze slonoviny z 16. století, dřevěný leopard z Kamerunu, figurka krokodýla z Papuy – Nové Guineje, dva želví krunýře a tři pštrosí vejce.

Že Anderson s Maloufovou dokážou kombinovat všechno se vším, dosvědčuje i další sál, kde vedle sebe visí římské portréty mladého muže a ženy z prvního a druhého století po Kristu, maorský kyj z 18. století, soška zobrazující únos Sabinek od neznámého nizozemského mistra nebo podobizna císaře Ferdinanda I. z roku 1540.

Nic z toho nedává smysl, ale jak se člověk do této bizarní sbírky noří hlouběji a hlouběji, vyjevuje se mu nekonečná Andersonova představivost, puntičkářství a smysl pro detail, které už dříve využil ve svých snímcích od Takové zvláštní rodinky po Psí ostrov.

„Wesovi s Juman jsme jednoho dne nabídli, aby podle svého roztřídili sbírkové předměty našeho muzea,“ vysvětluje kurátor Uměleckohistorického muzea Jasper Sharp. „Dostali k dispozici egyptské mumie, řecké a římské starožitnosti, mistrovské malby, císařské poklady, korunovační klenoty, etnografické sbírky, kočáry, sáňky, kostýmy i předměty z Divadelního muzea a zámku Ambras v Innsbrucku,“ dodává.

To, že známý režisér se svou přítelkyní pojme expozici po svém, bylo jasné od samého začátku. Ale jak se píše v katalogu – Andersonova sbírka kuriozit tak ukazuje na „velkolepou hloubku, historii i bohatství“ sbírek vídeňských muzeí.

Mumifikovaný rejsek v rakvi a další poklady

(Spitzmaus Mummy in a Coffin and other Treasures)

Kurátoři: Wes Anderson a Juman Maloufová

Umělecko-historické muzeum Vídeň, do 28. dubna

Pavel Vokatý

Najdete na Lidovky.cz