1. června 2019 18:00 Lidovky.cz > Zprávy > Kultura

Zpráva o naší době. Umělec Martin Cihlář připravuje svoje výstavy velmi pečlivě

Vzpomínky z výprav. Cestovní deníček Michala Cihláře z Normandie, kam se... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vzpomínky z výprav. Cestovní deníček Michala Cihláře z Normandie, kam se... | foto: REPRO MICHAL CIHLÁŘ

PRAHA Michal Cihlář je všestranný umělec, zabývá se mnohobarevným linorytem, koláží, kresbou, známé jsou jeho deníčky z cest nebo reklamní tvorba pro pražskou zoologickou zahradu. Vytvořil i několik knih fotografií, vydaných nakladatelstvím Gallery, které z nečekaných úhlů portrétují několik spíš exotických zemí, jako je například Kuba. Tentokrát vystavuje v pražské Galerii Smečky své systematicky utvářené koláže a zmíněné deníčky z cest, které jsou mimořádně působivým a půvabným dokladem naší doby.

Michal Cihlář patří k nepřehlédnutelným osobnostem českého současného umění. Přirozeně navazuje na tvorbu minulých generací, ale přitom si zvolil vlastní, nezaměnitelnou cestu. Má celoživotní program, sbírá různé motivy vystřižené z časopisů, které později, když jich nastřádá dost, sestavuje do promyšlených a přitom zábavných koláží. Kdysi navštívil v Paříži Jiřího Koláře, který ho svým způsobem práce inspiroval. Ten měl totiž svou tvorbu založenou na deníkovém přístupu, také sbíral rozmanité motivy a po určité době je pak na základě vlastních metod vycházejících z jeho psané poezie sestavoval do koláží.

Výstava Michala Cihláře se zaměřuje hlavně na koláž, ale přináší i výběr z jeho náročně vytvářených mnohobarevných linorytů, ve kterých vychází z podobných principů jako v koláži, kdy podle určitých pravidel skládá třeba lístky na tramvaj (Veselá jízda, 1982) nebo jiné podobné motivy (Nástěnky, 1982, Paruky, 1985).

Do jeho vtipných grafik i koláží se promítá přívětivý i černý humor. S až neuvěřitelnou trpělivostí kdysi vystřihával z černých kronik, které pravidelně vycházely v novinách, fotografie zemřelých a zaznamenával i jejich data úmrtí. Pak je nalepil a takto vzniklou koláž pojmenoval Žili byli (1983). Jinou typickou koláž nazval 962 brejlatejch (1986–1987) a vřadil do ní i svůj portrét.

Je docela přirozené, že se výstava uskutečňuje v Galerii Smečky, kterou vlastní společnost Pražská plynárenská. Ta totiž před lety z iniciativy Jaroslava Kořána založila jedinečnou sbírku české koláže. Tato výstava ovšem nepředstavuje umělcovu retrospektivu, soustřeďuje se jen na některé okruhy jeho tvorby. Je tu série raných koláží, v nichž volil rozmanité postupy při rozřezávání a skládání motivů. Nejrozsáhlejším vystaveným projektem se staly Trojice, v nichž vychází z motivů založených právě na tomto počtu. Ten se stal i základem výstavní koncepce, začíná už ve výkladních skříních a pak pokračuje ve výstavních sálech. Vznikal víc než dvacet let (1984–2007) a přes jednoduchý princip je velmi působivý.

Výstava je zakončená deníčky, které umělec pořizuje na všech svých cestách do nejrůznějších zemí. Předem si je pečlivě připravuje, kombinuje v nich texty a jemné perokresby s kolážemi či asamblážemi, vkládá do nich lístky, vylisované rostliny či samolepky. Stejně jako v kolážích nebo barevných linorytech se v nich zrcadlí jeho až neskutečná trpělivost, spojená s nevyčerpatelnou tvůrčí invencí.

Michal Cihlář připravuje každou ze svých výstav velmi pečlivě, má pokaždé pro daný prostor dokonale vymyšlenou koncepci, v zásadě tedy nikdy nepotřebuje kurátora. Nevystavuje příliš často, ale jeho originálně řešené instalace vždy vzbuzují zaslouženou pozornost.

MICHAL CIHLÁŘ: TO JSEM SI TO POLEPIL

Galerie Smečky, Praha, do 29. 6.

Jiří Machalický, historik umění

Letní pohledy ke stažení: Vytiskněte, vymalujte a pošlete
Letní pohledy ke stažení: Vytiskněte, vymalujte a pošlete

Chcete někomu udělat radost pohledem, který domalujete a vybarvíte s dětmi? Připravili jsme celou sérii, kterou si zdarma stáhnete. Využít ji mohou i účastníci našeho Letního kolotoče.