Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Legenda se vrací: silnice mají křižovat auta značky Praga

Design

  7:32
Na českých silnicích by se mohl po 68 letech objevit nový osobní automobil legendární značky Praga, která získala v polovině března pro chystaný supersportovní automobil povolení k silničnímu provozu. Osobní silniční auto vychází ze závodních prototypů, kterými se Praga v posledních letech intenzivně zabývá. Vyplývá to z informací firmy Praga Cars, která značku Praga vlastní.

Obnovená značka Praga získala v polovině března pro chystaný supersportovní automobil homologaci k silničnímu provozu. Její první osobní silniční auto po 68 letech vychází ze závodních prototypů, kterými se Praga v posledních letech intenzivně zabývá. Na snímku je silueta vozu zveřejněná výrobcem. foto: ČTK

Jediným zveřejněným detailem chystaného vozu je poměr výkonu a hmotnosti 550 koní na tunu. To je více, než u Ferrari Enzo a srovnatelný údaj s Bugatti Veyron. „První oficiální fotografie budou k dispozici koncem dubna a oficiální představení plánujeme v horizontu tří až pěti měsíců,“ řekl ČTK zástupce Pragy Tadeáš Marek.

Praga Cars vznikla přejmenováním slovenského výrobce Race4Slovakia, do kterého vstoupil tuzemský vývozce zbraní Praga-Export. Společnost se zabývá výrobou závodních i hobby motokár a sportovních aut pro okruhové závody. Praga-Export vlastní polovinu firmy Praga Cars, druhou polovinu podle databáze Prodata ovládá společnost KFW Biometric Technologies Limited registrovaná na Kypru.

Praga vznikla v roce 1907 a proslula produkcí osobních vozů mezi dvěma světovými válkami, kdy byla největším tuzemským výrobcem automobilů. Zprvu továrna vyráběla vozy podle zahraničního vzoru, například v licenci francouzské firmy Renault. V prosinci 1909 se poprvé objevilo jméno Praga a čeští konstruktéři začali pracovat na prvních vlastních automobilech.

Například v roce 1930 Praga vyrobila stejně aut, jako všichni ostatní výrobci v Československu dohromady. Po konci druhé světové války dostala Praga za úkol produkci nákladních automobilů. Po typech RN, RND a ND přišel odolný vojenský automobil Praga V3S. Ten se ale od půlky 60. let vyráběl v letňanské Avii a ve Vysočanech, kde sídlila Praga, zůstala výroba převodovek. Ta už je ale nyní minulostí, stejně jako pokusy o oživení značky výrobou univerzálního automobilu UV80 nebo terénních motocyklů.

Autor: