Sobota 28. listopadu 2020svátek má René 3 °C oblačno Předplatné LN

Monitor Jana Macháčka

zasílat e-mailem
Lidovky.cz > Zprávy > Monitor Jana Macháčka

MACHÁČEK: Zavlaje čínská vlajka nad Plzní?

Český prezident Miloš Zeman a čínský prezident Si Ťin-pching. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Český prezident Miloš Zeman a čínský prezident Si Ťin-pching. | foto:  Dan Materna, MAFRA

PRAHA V rámci česko-čínského fóra se čínská skupina CEFC dopočítala, že v České republice zatím investovala 23 miliard korun, a to včetně nákupu Žďárských strojíren a sléváren (ŽĎAS), jenže do nich se u nás investuje přes jejich slovenskou matku – jsou to tedy peníze, které se účetně projeví ve slovenské platební bilanci.

Čína se v objemu investic v České republice stále pohybuje okolo 20. místa a nákup ŽĎAS (skrze slovenskou matku) je jediným investičním počinem, který v rámci naší ekonomiky stojí zatím vůbec za řeč, jakkoli jde o akvizici, a nikoli nějakou novou investici na zelené louce, která poskytuje nové pracovní příležitosti. Ostatní věci – jako koupě bývalé budovy Živnobanky v ulici Na Příkopě, fotbalového klubu Slavia nebo pivovaru Lobkowicz – lze spíše považovat za jakési investiční titěrnosti.

Otázkou je, jak se dopočítává ke svým čínským numerům prezident Miloš Zeman. Při návštěvě čínského prezidenta před půl rokem mluvil o 90 miliardách korun čínských investic. Tento týden mluvil v Praze Zeman o 50 miliardách. Jak na to přišel, není známo. Člověk si říká, jak mohly takto objektivně nevýznamné věci vyvolat tak gigantické poryvy na politické scéně, jako byl dopis „čtyř nejvyšších ústavních činitelů“, který připomínal oficiální psaní Emila Háchy do Berlína. Ano, jsou tu zájmy Petra Kellnera a jeho finanční skupiny získat v Číně bankovní licenci (na banky se vztahuje pojištění vkladů). Co ještě jiného může být ve hře?

Pomineme-li nejrůznější spekulace, ze kterých vyplývá, že by Jaroslav Tvrdík nejraději prodal Číňanům vše, co není přišroubované (a možná i to, co přišroubované je), rýsuje se tu minimálně jedna reálná věc, o které se ví, že je ve finálním stadiu příprav. Jde o to, že čínská firma CRRC připravuje koupi firmy Škoda Transportation, probíhá již tzv. due dilligence, možná již dokonce proběhla. Celková suma, za kterou mohou Číňané u čtyř českých vlastníků nakoupit, může prý činit až 55 miliard korun. Skrze kyperské struktury firmu vlastní Tomáš Krsek, Marek Čmejla, Jiří Diviš a Michal Korecký. Tito vlastníci firmu ovládají zhruba od roku 2010, předtím byla ovládána neprůhledným způsobem a svou roli hrál i Martin Roman, bývalý ředitel ČEZ a předtím právě ředitel Škody Plzeň. Celé ovládnutí Škodovky bylo finančně provázáno i s privatizací Mostecké uhelné.

Skupina vlastníků plzeňské firmy se před pěti lety podobným způsobem již zbavila firmy Škoda Power, kterou koupil jihokorejský Doosan. Výrobce turbín a jiného zařízení byl prodán Korejcům za 11,5 miliardy korun poté, co byla firma „vyfutrována“ zakázkami na dlouhá léta dopředu, mimo jiné zakázkami pro firmu ČEZ.

Scénář je nyní podobný: Škoda Transportation, která vyrábí lokomotivy, tramvaje, vlaky a podobně, zase žije ze zakázek pro česká města, pro Prahu, pro České dráhy a tak dále.

Srovnejme si to s jiným „plzeňským prodejem“. Konsorcium vzniklé spojením koncernů SABMiller a AB Inbev prodává firmu Plzeňský Prazdroj. Zájemců bylo spoustu a okruh byl nyní podle agentury Reuters zúžen na pět hráčů.

Proč nepostupují současní majitelé Škody Transportation podobně, proč také nevybírají kupce v soutěži? Negeneruje snad soutěž většinou lepší cenu?

Obávám se, že mnohé jiné případné zájemce jako Siemens, Alstom či Bombardier by muselo zajímat, jak firma přišla k zakázkám a jak přesně byla zprivatizována. Čínské soudruhy nic z toho zajímat nebude. Uvidíme také, kdo bude při prodeji firmy radit a konzultovat, kolik to bude stát (kam ty peníze doputují) a jestli to náhodou nebude někdo, kdo leccos ví o způsobu získávání zakázek i o tom,jak kdo nabyl majetku při té „privatizaci“.

A jaký je pro českou ekonomiku celkový prospěch z prodeje Číňanům? Asi bude spíše negativní. Číňané získají homologace pro EU, know-how a průmyslové patenty, až doběhnou větší zakázky, přesunou výrobu do Číny a jednou to tady celé zavřou.

Debata Jana Macháčka

Autor je předsedou správní rady IPPS - Institut pro politiku a společnost.

Jan Macháček

Autor

Jan Macháčekjan.machacek@lidovky.czČlánky

Čeká nás válka generací, mladí jsou v depresi a naštvaní, říká klimatolog

Václav Cílek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Klimatolog, geolog, filozof a popularizátor vědy Václav Cílek dlouhá léta varuje před klimatickými změnami, před...

BMW X7 vs. Mercedes-Benz GLS: Čím umí zaujmout obři SUV

BMW X7 vs. Mercedes-Benz GLS | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Tahle dvě auta patří k největším SUV na trhu, delší je pouze Rolls-Royce Cullinan. Zatímco Mercedes má ve třídě obřích...

Pokus, na který se zapomnělo. Z rybky z PET lahve je kapitální sumec albín

Petr Fišer se zlatým sumcem. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Před čtrnácti lety vypustil Petr Fišer do nádrže ve Svatém Jiří u Chocně malou zlatou rybku.Teď je z ní 152 centimetrů...

Otestujte s námi balíček kosmetiky JOHNSON’S®. Přihlášení je snadné
Otestujte s námi balíček kosmetiky JOHNSON’S®. Přihlášení je snadné

Vyzkoušejte sadu dětské kosmetiky JOHNSON’S® Bedtime™, která je určena pro všechna miminka od 6 měsíců. Složení se speciální esencí NaturalCalm™...