Úterý 7. května 2024, svátek má Stanislav
130 let

Lidovky.cz

Muzeum Kampa vystaví rozměrný obraz aut od Andyho Warhola

Kultura

  14:00
PRAHA - Muzeum Kampa otevře v úterý 14. října výstavu Auto v proměnách času, na které bude prezentovat i rozměrný obraz celebrity světového umění, Andyho Warhola. Výstavu a téma auta doplní díla českých autorů, kteří toto téma zpracovali, mimo jiné Theodor Pištěk, Kamil Lhoták či Bedřich Dlouhý.

Meda Mládková (uprostřed) při instalaci jednoho z nejdražších obrazů Andyho Warhola, který bude k vidění na výstavě Auto v proměnách času. Vlevo Jiří Pospíšil z vedení Nadace Jana a Medy Mládkových. foto: ČTK

Warholův obraz z roku 1987 patří do jeho nedokončené série historických automobilů pro značku Mercedes-Benz. V roce 1986 souhlasil s objednávkou na obraz slavného vozu Mercedes-Benz 300 SL. Obraz tak zaujal vedení automobilky, že ho požádala o vytvoření celé série mapující vývoj vozidel Mercedes-Benz.

Série však zůstala neukončena vinou autorovy smrti v únoru 1987. Ze zamýšleného cyklu 80 obrazů 20 historických automobilů Warhol stihl dokončit 36 pláten a sítotisků a 13 kreseb. Série začíná nejstaršími modely z roku 1886 Daimler Motorkutsche a Benz Patent-Motorwagen.

Jedno z posledních Warholových pláten

Právě tyto dva nejstarší vozy jsou tématem obrazu vystaveného v Muzeu Kampa. Jedno z posledních Warholových pláten má rozměry 2,34 krát 6,40 metru, je vytvořeno technikou akrylu na plátně a ačkoliv se jedná o serigrafii, je podle organizátorů výstavy jedinečné tím, že existuje jen jeden tisk, neboť dílo vzniklo na zakázku.

Meda Mládková a Jiří Poslíšil (Nadace Jana a Medy Mládkových) u obrazu Andyho Warhola.

Dalšími auty, která Warhol ještě ztvárnil, byly klasické modely z 20. let minulého století, závodní formule W125 z roku 1937 či futuristický koncept C111 z roku 1970. Z 36 obrazů, jež stihl Warhol dokončit, jsou čtyři v soukromých sbírkách, zbytek série je ve sbírce Daimler Art Collection v sídle automobilky ve Stuttgartu.

Z tvorby českých autorů, kteří reflektovali téma techniky a strojů, výstava připomene umělce Skupiny 42. Na obrazech Františka Grosse se objevují figury-strojky, v sochách Ladislava Zívra jsou odkazy k vědeckým objevům, Jiří Kolář se zajímal o městský folklor a vytvořil například i muchláž s tématem automobilu. Zvláštní vztah ke krajině poznamenané zásahy člověka měl Kamil Lhoták a zcela jinak přistupuje ke světu automobilů Theodor Pištěk, který byl sám úspěšný automobilový závodník.

Autor: