130 let

Co píše Vladimír Just, je chucpe

Názory
  •   17:57
Ad LN 13. 2.: Chucpe
Na to, že Vladimír Just nezná fakta, zato urážlivě odsuzuje, ba nadává, jsem si zvykl.
Chci však vysvětlit, jak to bylo s mojí prý černou prací pro operní kolegium ředitele Jana Mrzeny. Nepříslušelo mi navrhovat, které tituly ano a které ne, natož o nich rozhodovat - to může pouze šéf, potažmo ředitel. Já se snažil dodat jim k rozhodování víc podkladů, tedy návrhy spíše obecně komentovat.
Zpochybnil jsem Nekvasilem plánované divácké šlágry: Normu, pro kterou se teprve měla hledat interpretka (!), a Nabucca, kterého léta uvádí Státní opera. Vůbec jsem zpochybnil tituly, které byť na příští sezónu postrádaly inscenátory! Podle mne dramaturgický plán není soupis titulů či koprodukcí, ale inscenačních projektů. Také jsem připomněl, že by Národní divadlo mělo hrát velká díla XX. století, která za Nekvasila chyběla.
Doporučil jsem rozhodnout o opeře MAI 68 až po jejím dokončení (hudbu Petr Kofroň nedopsal), ukázalo se však, že autoři mají uvedení zajištěno smluvně, na rozdíl od jiných, jejichž hotová díla leží ladem, například Vladimíra Franze. Proto opera z plánu vskutku nikdy nevypadla.
Ullmannův Pád Antikrista i Schulhoffovy Plameny z plánu vyřadil nový management opery dříve, než se kolegium vůbec sešlo. Redukce dramaturgického plánu měla umožnit kvalitní studium projektů, na rozdíl od chvatné přípravy Maloměšťáků či Antigony přetíženým sborem a orchestrem. Nezbylo než souhlasit a doporučit, aby se tituly za lepších okolností do plánu co nejdříve vrátily!
 Protože Pád Antikrista považuji na rozdíl od většiny předchozích koprodukcí za umělecky závažný, zajel jsem do Hofu, abych alespoň poreferoval. Justa nic takového nenapadlo, jakkoli se teď ohání „významnou kulturní hodnotou“, o kterou jsem prý ochudil české divadlo. Sám neudělá nic, jen druhé okřikuje a halasně svádí pozornost od toho podstatného – od neúnosné exploatace opery Národního divadla Dvořákem a Nekvasilem. Ten spor totiž není umělecky ideový, nejde o „cenzuru“, ale správní a provozní! Pozorným to snad neuniklo v koncepci nového šéfa opery Jiřího Heřmana. Že si nevšiml Just je venkoncem jedno.
Autor: