Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

HAVELKOVÁ: Akty na Akademii. Feministky nikoho umlčet nechtěly

Názory

  17:55
OXFORD - Většina čtenářů a čtenářek nejspíš ví, o co se v kauze jedná. Ale pro jistotu shrnu. Knihovna Akademie věd se rozhodla při příležitosti Týdne vědy a techniky uspořádat výstavu fotografií, na kterých jsou nahé ženy pózující v knihovně. Proti této výstavě se ohradila Genderová expertní komora ČR a Kongres žen.

Karel Richtr: fotografie z výstavy Women: Scenes in the library foto: Karel Richtr

Jako hlavní důvod uvedly, že Knihovna Akademie není vhodným místem pro tento druh výstavy, protože výstava ženských aktů „nemá žádnou spojitost s vědou či výzkumem, ale zároveň degraduje ženy obecně na pouhé sexuální objekty a zpochybňuje odborný přínos vědkyň. Vysílá totiž návštěvnicím a návštěvníkům Týdne vědy a techniky zprávu, že ženy jsou vhodné pouze pro „zkrášlení“ světa kolem nás a že „pro ně ve světě vědy není jiné místo.“ GEK a KŽ proto Knihovnu Akademie požádali o přeložení výstavy jinam. Vedení Knihovny této výzvě vyhovělo.

NEFF: Zrušení výstavy ženských aktů? Fanatický hovadismus a zbabělost

Potud příběh vlastně není až tak zajímavý: veřejná instituce učinila rozhodnutí, se kterým nesouhlasila část občanské a odborné veřejnosti, veřejná instituce seznala chybu a učinila nápravu. Pro úplnost je možná vhodné vysvětlit, že členy a členky GEK a KŽ považuji jak za skupinu legitimně dotčenou - členové a členky jsou z nemalé části akademičky a akademici, z nichž někteří na AV ČR pracují –, tak skupinu s vhodnou odborností k tomu, se k věci vyjádřit.

Z mého pohledu by ještě více uspokojivé bývalo bylo, kdyby se celé věci předešlo tím, že by Akademie výstavu aktů nikdy nepřipravila. A kdyby bylo představení technologie „mokrého kolodiového procesu“, což bylo dle slov autora fotografií Karla Richtra skutečným cílem výstavy, provedeno na jiném tématu.

Karel Richtr: fotografie z výstavy Women: Scenes in the library

Namátkou se nabízí fotografie skutečných žen, které navštěvují knihovny, nebo třeba fotografie vědkyň při práci. Ale to, jak případ proběhl, bylo asi druhým nejlepším řešením, a příkladem vyjednávání o hranicích vhodných a nevhodných aktivit veřejných institucí, které by mělo být v otevřených demokratických společnostech považováno za normální a běžné.

Příběh začal z mého pohledu houstnout teprve v momentu, kdy si autor fotografií nepřímo postěžoval na cenzuru, když zkonstatoval, že jeho díla skončila v trezoru. A věci se chytili internetoví a mediální komentátoři. Obě skupiny tvořené z velké části muži. Ondřej Neff tak například přirovnal GEK a KŽ jak k islámskému státu, tak ke komunistické totalitě 50. let.

Akademie čili nevěstinec. Ženské akty místo publikace výzkumů

Úsměvné je, že jako důkaz pro to, že se ze strany GEK a KŽ jedná o „ideologický fanatismus“, omylem použil citaci přímo z popisu vystavovatele, kterou mylně pokládal za část prohlášení GEK a KŽ. Méně úsměvné je, že se civilizovaná výměna názorů na téma co patří či nepatří do veřejné instituce, interpretuje jako nástup feministické totality a umlčení umění.

Až bude ve vládě 14 žen na 3 muže, až bude ve Sněmovně přes 80 % žen, a až se po každých volbách do Sněmovny bude volit missák Sněmovny a bude se diskutovat, který poslanec by potřeboval shodit, a kdo musí změnit holiče, až bude veřejný prostor plný fotek nahých mužů, s lechtivými slogany, inzerujících vše od tiskáren po politické strany, a až budou muži brát z každé koruny vydělané ženou 78 haléřů, pak bude možná na místě se začít bavit o ženách u moci. Do té doby ne. A bez toho, aby byl člověk u moci, se totalita zavádí skutečně těžko.

Karel Richtr: fotografie z výstavy Women: Scenes in the library

Pokud se shodneme, že ženy – a feministky už vůbec - tu nejsou u moci, je reakci mužského komentariátu a internetu nutné interpretovat jinak. Je ji potřeba vidět jako rozhořčenou reakci privilegované skupiny, která dosud mohla rozhodovat o tom, kdo a jak má právo vystupovat ve veřejném prostoru, a teď jí do toho někdo vstupuje.

Z mnoha reakcí je cítit přesvědčení, že ženy mají být vidět a nikoli slyšet. A vidět smějí být jen určité ženy – mladé, krásné, sexuálně přitažlivé a nahé. Tím se dostávám k druhému typu komentářů, které se na oponenty a oponentky výstavy snesly zejména ze strany internetových komentátorů. Ti měli hned jasno ohledně pohlaví oponentů a oponentek (za použití vulgarismů obvykle odkazujících na ženské přirození), jejich ošklivosti, intelektuální úrovně (příměry k samicím skotu) a jejich nezpůsobilosti k pohlavnímu styku (za použití vulgárních adjektiv).

Výstavu ženských aktů na akademické půdě zrušili, kvůli obvinění ze sexismu

Tyto výlevy přitom přímo ilustrují přesně to, proč GEK a KŽ považovali akty za problematické. Šlo jim o to, že pokud je veřejný prostor zahlcen zobrazeními žen téměř výlučně jako dekorací či objektů sloužících mužům k sexuálnímu vzrušení, pak to znesnadňuje jejich vstup do veřejného prostoru jakýmkoli jiným způsobem. Pokud nejsou dekorativní a způsobilé k pohlavnímu styku, „nikdo“ – rozuměj muži, kterým veřejná sféra patří – na ně není zvědavý. A na jejich názory už vůbec ne.

Otázka kdo koho umlčuje je tímto postavena do jiného světla. Svoboda slova je v každé demokratické společnosti nesmírně důležitým právem. Ale není zcela bezmezná. O jejích hranicích se vyjednává a právo vyjádřit se k nim mají mít i mocenské a ideologické menšiny, k nimž ženy, a feministky obzvlášť, určitě patří.

Jedním z příkladů limitů svobody slova jsou ustanovení trestního zákoníku, které chrání určité většinovou společností neoblíbené menšiny před obzvláště nenávistnými slovními i jinými projevy. A specifickou otázkou pak je, zda všechna vyjádření patří všude. Erotika či brutalita se tak v médiích nevysílají před desátou hodinou, shodneme se, že určité věci (vulgarismy, výrazy nenávisti, apod.) nepatří do učebnic, reklama nemá mít znaky pornografie, atd.

Karel Richtr: fotografie z výstavy Women: Scenes in the library

Z kauzy je zjevné, že feministky nikdy autora fotografií umlčet nechtěly. Pouze žádaly, aby se výstava přesunula do jiných prostor, do institucí s jiným posláním. Pouze poukazovaly, že Knihovna Akademie, jejímž účelem je „uskutečňování vědeckého výzkumu v oblasti vědeckých informací a knihovědy“, se pro ni nehodí. K umlčení podle mého došlo teprve v momentě, kdy se část české mediální a internetové (převážně mužské) veřejnosti rozhodla, že feministky nemají ve veřejném prostoru co vystupovat, protože jsou pro oko nelibé a pro pohlavní orgán nezajímavé.

Když byl nový kanadský premiér Justin Trudeau nedávno dotázán, proč má v kabinetu 50 % žen, odpověděl: „Protože je rok 2015“. Na paritní zastoupení žen a mužů v českém kabinetu si asi ještě počkáme, ale mohli bychom pro zlepšení rovného respektu k oběma pohlavím udělat aspoň to, že se o věcech s ní souvisejících budeme bavit slušně a věcně? Je totiž rok 2015.

Autorka přednáší právo na Oxfordské univerzitě.

Autor:

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...