130 let
Více než 30 letadel L159 zůstává již několik let zbytečně v hangáru.

Více než 30 letadel L159 zůstává již několik let zbytečně v hangáru. | foto: Armáda ČR

PETRÁČEK: Ponížit se Alkou?

USA
  •   12:17
Hledáte-li něco, na čem selhaly všechny české vlády počínaje Klausovou, je to zakázka na vojenské bitevníky L-159 Alka. Celkem 72 jich bylo objednáno, vyrobeno a státem koupeno za bratru 52 miliard, leč polovina z nich stojí stále zakonzervovaná v hangárech. Žádné vládě se je prodat nepodařilo. Má teď smysl prodat 28 z nich Američanům za podmínek působících jako ponižující? Tady není po ruce pádná odpověď ANO či NE.

Nabídka firmy Draken International varuje už tím, že za 28 letadel slibuje nanejvýš 516 milionů, což je méně, než činila cena za jeden nový (700 milionů). Působí to jako almužna, ale existuje lepší reálná alternativa? Vždyť už konzervování letadel stojí slušné peníze.

Jako další ponížení může působit účel amerického nákupu. Vyvíjeli jsme, vyráběli a konzervovali bitevní letadla jen proto, aby pak dělala Američanům sparingpartnery či cvičné cíle? Nesníží to v očích světa a potenciálních zákazníků jejich úroveň i cenu? Nebude to pro alky a celý náš letecký průmysl špatná reklama?

ČTĚTE VÍCE:

Upřímně, není to terno. Ale můžeme se ptát i takto. Co je pro alky horší reklama? To, že poslouží za cvičné cíle Američanům? Nebo to, že se je nepodařilo prodat nikomu jinému? Seznam států, s nimiž se o prodeji jednalo, či byl dokonce už už podepsán, je sáhodlouhý: Egypt, Jordánsko, Izrael, Irák, Keňa, Indonésie, Filipíny, Bolívie, Venezuela, Kolumbie, Rakousko, Litva... Ale skutek vždy utek.

Úhrnem: nynější americká nabídka nevypadá po žádné stránce lákavě. Je-li však jedinou reálnou alternativou dalšího konzervování bitevníků Alka, či dokonce jejich sešrotování, pak může mít smysl. Jistě, větší smysl má ohlídat státní zakázky pro armádu, ale to už ví dnes každý. Dobrá zkušenost za desítky miliard.

Autor: Zbyněk Petráček